Gå til innhold

Keisersnitt etter to vaginale fødsler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Placenta previa totalis gjør at jeg på mandag har fått time til pks. Har to helt ukompliserte vaginale fødsler bak meg og hadde gledet meg veldig til å oppleve dette igjen, men nå ble det jo ikke sånn. 

keisersnitt skremmer meg veldig både mtp selve inngrepet, men også tiden etterpå… 

hva er deres beste tips i forbindelse med keisersnitt? Å hva er din erfaring rundt selve snittet og tiden etterpå? 🥰 

hilsen snart trebarnsmamma som prøver å forberede seg så godt hun kan

Anonymkode: e0527...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut av sengen og beveg deg så fort som mulig etter operasjonen, det gjør at tarmene kommer igang og luftsmerter reduseres :) De smertene kan bli ganske intense. Personlig hadde jeg god effekt av samarin i etterkant (hadde med selv), og mini klyster ved første toalettbesøk når jeg skulle gjøre nr 2… (vondt å presse ift operasjonssåret). Ikke vær redd for å be om smertelindring i etterkant! 

Be om hjelp! Ikke vær redd for å be om hjelp til å løfte, bære, komme deg opp av sengen osv. Legg til rette for enkle oppgaver hjemme (bedside crib til baby sånn at du slipper å løfte baby opp og ned fra sprinkelseng etter amming f eks), adapter til bilstol så du kan feste på vognen, lettere for deg å få med deg baby rundt.  Vær litt obs på at ammingen kan ta lengre tid etter et keisersnitt enn vaginal fødsel, så ikke stress om det ikke funker med en gang :) 
Jeg håndmelket dagene før keisersnittet for å få igang produksjonen mer, og fortsatte også med det på barsel. 

Ellers hadde jeg en helt fantastisk opplevelse med selve snittet. Jeg rakk ikke tenke så mye på hva som skjedde underveis, plutselig var baby ute og jeg fikk hu på brystet 😊 Far var med inn, fikk tilbud om å klippe navlestreng osv. Jeg fikk med meg baby opp til recovery så vi var sammen hele tiden, sammen med far. Etterhvert ble vi flyttet over på barsel😊 Hadde en veldig fin stund. Eneste jeg angrer på er at jeg glemte å spørre de på operasjonssalen om det var innafor å ta bilde, så har ingen bilder fra de første minuttene rett etter barnet kom ut. 

Anonymkode: 1f4fc...000

Skrevet

Kom deg på beina så snart du kan. Rett deg opp i ryggen! 
Ta smertestillende FØR det blir veldig vondt. Det er for sent når det gjør så vondt at du føler du ikke kan røre deg uten smertestillende. Ta dem etter klokka.
Få avlastning av personalet på barsel. Det er helt latterlig å legge opp til at kvinner som nettopp har gjennomgått en stor bukoperasjon skal ta deg av en nyfødt baby alene! 
Det blir fort bedre, de første 1,5-2 døgnene er verst. 

Anonymkode: 09997...aca

• Liker 1
Skrevet

Hadde  en helt ok opplevelse, og var ifølge sykehuset i fin form etterpå, men det var vondt. Angret på at jeg ikke fikk resept på noe smertestillende etter at jeg kom hjem, men ellers gikk det greit. 

Måtte ha mye hjelp fra samboer i starten og det føltes sårt, men samtidig var samboer mer med baby enn visst jeg hadde klart alt selv. Ble til at han stod opp om natten siden jeg trengte hjelp til å komme meg opp og ned av sengen de første ukene. 

Skrevet

Hadde en fin erfaring med planlagt keisersnitt men anbefaler å be om kateter etter at spinalbedøvelse er satt . Jeg syns kateteret var det værste med mitt første ks så på ks nr 2 fikk jeg satt bedøvelsen først og det ble en mye bedre opplevelse :) 

Anonymkode: 0e218...d80

Skrevet

Jeg hadde en fin opplevelse med pks. Ta smertestillende fast, ikke vent til det gjør for vondt, jeg brukte sterkere smertestillende de to første dagene på barsel og når jeg kom hjem igjen så brukte jeg Ibux og Paracet den første uka. Det er de første 2-3 dagene som er verst smertemessig, etter det går det fort fremover! 

Anonymkode: df71f...841

Skrevet

Mitt beste tips er egentlig å ikke få totalt sjokk over hvor funksjonshemmet du blir de førstedagene, for det blir raskt mye bedre. Nå hadde jeg hastekeisersnitt i tillegg, men var i ganske fin form da vi dro hjem fra sykehuset. Kunne selvsagt ikke løpe, men alt av gåing og bæring gikk fint, og det hadde jeg virkelig ikke trodd på dag 1 og 2, for da var jeg helt sengeliggende utenom at jeg måtte krøke meg inn på badet på dag 2, fordi jeg fikk beskjed om at jeg måtte opp og gå litt. 

Ellers er det lurt å tømme tarmen på forhånd, for det er vondt å presse når du er nyoperert i magen, selv om du tar smertestillende. Jeg måtte heldigvis på do og gjøre nr.2 de par første dagene, og det var jeg sjeleglad for, når jeg kjente hvor vondt det var å f.eks le.

Anonymkode: 6c98e...d7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt beste tips er egentlig å ikke få totalt sjokk over hvor funksjonshemmet du blir de førstedagene, for det blir raskt mye bedre. Nå hadde jeg hastekeisersnitt i tillegg, men var i ganske fin form da vi dro hjem fra sykehuset. Kunne selvsagt ikke løpe, men alt av gåing og bæring gikk fint, og det hadde jeg virkelig ikke trodd på dag 1 og 2, for da var jeg helt sengeliggende utenom at jeg måtte krøke meg inn på badet på dag 2, fordi jeg fikk beskjed om at jeg måtte opp og gå litt. 

Ellers er det lurt å tømme tarmen på forhånd, for det er vondt å presse når du er nyoperert i magen, selv om du tar smertestillende. Jeg måtte heldigvis på do og gjøre nr.2 de par første dagene, og det var jeg sjeleglad for, når jeg kjente hvor vondt det var å f.eks le.

*Heldigvis IKKE

Skrevet

Det kommer til p gå kjempefint, et planlagt ks er rolig og kontrollert. Har selv hatt to planlagte keisersnitt :) Det er ikke noe hokus pokus.. Men de som blir født med ks trenger oftere litt pustehjelp på starten, så ikke få panikk om det skjer. Pga vannet ikke blir presset ut av lungene på samme måte som en vaginal fødsel..

Og når de skal hente ut barnet kan du kjenne et press, at de presser på magen/brystet ditt. Litt ubehagelig følelse, men ikke vondt. Men greit å vite om på forhånd, så du vet hva som foregår👍

Noen blir kvalme på operasjonsbordet, det handler om blodtrykksfall av bedøvelsen. Det er helt normalt, men gi beskjed om du kjenner deg uvel. 

Fra operasjonen starter tar det bare noen minutter før barnet er ute, det som tar mest tid er å sy igjen. Men da kan du få se baby og holde baby om baby er i form til det. 

Etterpå ligger du på en post-operativ avdeling. Der får du smertestillende intravenøst. Vær ærlig om smerter slik at du blir lindret godt nok. Når man kommer videre fra post-op. får man ikke lenger smertestillende intravenøst og de er mer restriktive på å gi tabletter (er min erfaring..). Men gi beskjed når du har vondt, før det blir FOR vondt. Ikke alle som har behov for ekstra smertelindring utenom de faste tablettene som blir gitt til faste klokkeslett, men det hadde jeg.

Ikke vær redd for å be pleierne om hjelp.  De hjelper deg på avdelingen og forventer ikke at du skal klare deg selv! Pling på om de skal skifte bleie på baby, hjelpe deg å legge baby i senga, hjelpe deg opp i en god ammestilling osv. På mitt sykehus får ikke far være der utenom besøkstid og ikke sove der, så når far ikke er der hjelper barnepleierne masse. Jeg har også fått tilbud om at de tar baby med ut noen timer om natta så jeg får sove (selvfølgelig kommer de inn om baby er urolig eller sulten). Sett alt klart om kvelden sånn at du når det når du ligger i senga: vannflaske, snacks, mobil, mobillader, tråden du drar i for hjelp, fjernkontroll til senga og hva enn du tenker du trenger. 

Ta det helt med ro i starten og lytt til kroppen :) Jeg har fortsatt med Paracet til faste tider de første dagene etter hjemkomst. Men det er utrolig hvor mye bedre man føler seg omtrent fra dag til dag. Fra helt sengeliggende første dag til å kunne gå, dusje, børe baby osv. noen dager etter. 

Husk at det er du som bestemmer over deg selv og din baby. Og som 3. gangs har du masse erfaring. Lykke til :) 

Anonymkode: 69c37...dfa

Skrevet

Og forresten, pakk truser med høyt liv. Arret/såret blir ca rett under trusekanten på en vanlig stringtruse. Jeg har likt å ha truser som er litt høyere i livet som går godt over såret. Og gjerne en størrelse større enn før graviditeten, så det ikke presser på mage/sår. Du får jo renselse også med ks så er jo samme greier med nettingtruse og gigabind i starten.. men pakk også en god bukse om ikke klemmer på magen til hjemreise :) 

Anonymkode: 69c37...dfa

Skrevet

I USA er det mye vanligere med keisersnitt, så du kan finne mye god informasjon, tips og råd om du googler på engelsk. Jeg vil anbefale det, for det hjalp meg mye etter mitt ikke-planlagte keisersnitt. Det vil selvfølgelig være mer hjelpsomt om du leser deg opp på forhånd, i motsetning til meg.. 

Vær forberedt på at du kommer til å føle bevegelse når de tar babyen ut, selv om du ikke føler smerter. 

Snakk med jordmor om keisersnitt, så du får en bedre forståelse av hva som venter deg. Tenk over hva slags informasjon du trenger for å føle deg komfortabel og trygg, og lag en liste med spørsmål.

Partneren din vet sannsynligvis ingenting om keisersnitt og tiden etterpå, så pass på at han også oppdaterer seg. Du kommer til å trenge mer hjelp, og i en lengre periode enn ved vanlig fødsel.

Hvis du ikke føler deg i form til å forlate senga, men er i form til å føle behov for en vask, be om kluter og et vaskefat. Man føler seg mye bedre etter å få vasket bort svette, blod og den gule gugga de smører magen med, og det å sitte og vaske seg er god trening når man er sengeliggende. 

Anonymkode: d452f...59d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Placenta previa totalis gjør at jeg på mandag har fått time til pks. Har to helt ukompliserte vaginale fødsler bak meg og hadde gledet meg veldig til å oppleve dette igjen, men nå ble det jo ikke sånn. 

keisersnitt skremmer meg veldig både mtp selve inngrepet, men også tiden etterpå… 

hva er deres beste tips i forbindelse med keisersnitt? Å hva er din erfaring rundt selve snittet og tiden etterpå? 🥰 

hilsen snart trebarnsmamma som prøver å forberede seg så godt hun kan

Anonymkode: e0527...d67

For å være helt ærlig så var KS enklere, for meg, enn vaginale. 

Anonymkode: b3dd5...233

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 3.00):

Kom deg ut av sengen og beveg deg så fort som mulig etter operasjonen, det gjør at tarmene kommer igang og luftsmerter reduseres :) De smertene kan bli ganske intense. Personlig hadde jeg god effekt av samarin i etterkant (hadde med selv), og mini klyster ved første toalettbesøk når jeg skulle gjøre nr 2… (vondt å presse ift operasjonssåret). Ikke vær redd for å be om smertelindring i etterkant! 

Be om hjelp! Ikke vær redd for å be om hjelp til å løfte, bære, komme deg opp av sengen osv. Legg til rette for enkle oppgaver hjemme (bedside crib til baby sånn at du slipper å løfte baby opp og ned fra sprinkelseng etter amming f eks), adapter til bilstol så du kan feste på vognen, lettere for deg å få med deg baby rundt.  Vær litt obs på at ammingen kan ta lengre tid etter et keisersnitt enn vaginal fødsel, så ikke stress om det ikke funker med en gang :) 
Jeg håndmelket dagene før keisersnittet for å få igang produksjonen mer, og fortsatte også med det på barsel. 

Ellers hadde jeg en helt fantastisk opplevelse med selve snittet. Jeg rakk ikke tenke så mye på hva som skjedde underveis, plutselig var baby ute og jeg fikk hu på brystet 😊 Far var med inn, fikk tilbud om å klippe navlestreng osv. Jeg fikk med meg baby opp til recovery så vi var sammen hele tiden, sammen med far. Etterhvert ble vi flyttet over på barsel😊 Hadde en veldig fin stund. Eneste jeg angrer på er at jeg glemte å spørre de på operasjonssalen om det var innafor å ta bilde, så har ingen bilder fra de første minuttene rett etter barnet kom ut. 

Anonymkode: 1f4fc...000

Så kjedelig at du ikke fikk noen bilder. Da jeg hadde hastekeisersnitt nylig så trodde mannen min det ikke var lov å ta bilder men personalet spurte om han ville ta bilder og var en jordmor som tilbudte å ta bilde av oss sammen. 

Anonymkode: 7f085...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...