Gå til innhold

Første i kretsen som skriver masteroppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen å snakke med det faglige om bortsett fra medstudenter. Men alle de har professorer og andre med høyere utdanning i nærmeste familie. Jeg vil bare høre at dette vil gå bra. 

Du som har skrevet masteroppgave, hva er dine beste tips til andre som skal i gang med dette? 

Anonymkode: b03a0...2e4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ingen å snakke med det faglige om. Var den eneste som skrev master i mitt fag akkurat da. Trodde jeg skulle tørne, virkelig, hadde ingen å snakke med om det, utover helt overfladisk, for folk er ikke interesserte i det detaljnivået, selv om de ønsker det beste for andre. Men det gikk bra til slutt.

Så da går det nok enda bedre for deg, støtt det på medstudentene dine :)

Anonymkode: a66fe...c26

• Liker 1
Skrevet

Dette går bra! 
Bruk veileder aktivt. 
Begynn å skrive nå! Lag deg et dokument med kapitlene du skal ha med, forside og full pakke. Skriv hver dag, om det så bare er én setning, eller at du limer inn en link til en artikkel du må huske å ta med senere. 
Det er helt greit og egentlig meningen at du skal skrive om alt mange ganger. 
Det er helt normalt å føle seg dum, men det er du ikke. 
Det er ikke meningen at du skal kunne alt nå, det er meningen at du skal lære det. 
Det er faktisk ikke slik at alle har foreldre som er professorer eller som har master selv, det bare virker sånn. Og om de har det, er det ikke sikkert de får så mye hjelp likevel. 
Dette går bra! 

Hilsen masterveileder 

Anonymkode: e4f3f...418

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Struktur, struktur, struktur.

Ellers er dette helt avhengig av hvor tilgjengelig eksisterende teori er for din oppgave, og hvilke data du bruker. Hvis du har kvalitative data sett av god tid på å sortere grundig og bruk tid på å sirkle inn funnene som er interessante for din oppgave.

Anonymkode: 489a7...d50

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Struktur, struktur, struktur.

Ellers er dette helt avhengig av hvor tilgjengelig eksisterende teori er for din oppgave, og hvilke data du bruker. Hvis du har kvalitative data sett av god tid på å sortere grundig og bruk tid på å sirkle inn funnene som er interessante for din oppgave.

Anonymkode: 489a7...d50

Enig, dette er viktig. Sett deg godt inn i hva som skal inn i de ulike delene av masteroppgaven, og hva som må være med, spesielt i metodedelen. Ha en tydelig problemstilling! Finn noen masteroppgaver innen samme fagfelt som fikk A, og se på hva de har gjort og hvordan de har strukturert og skrevet oppgaven. 

Anonymkode: e4f3f...418

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ingen å snakke med det faglige om bortsett fra medstudenter. Men alle de har professorer og andre med høyere utdanning i nærmeste familie. Jeg vil bare høre at dette vil gå bra. 

Du som har skrevet masteroppgave, hva er dine beste tips til andre som skal i gang med dette? 

Anonymkode: b03a0...2e4

Det går helt fint, jeg var og første akademiker i familie - men hadde jo medstudenter.

Det viktigste du kan gjøre er:

- Sørge for en problemstilling som lar seg besvare (finnes det bredt utvalg kilder, vil jeg finne statistikk/informanter osv). 

- Sørge for å ha gode rutiner, tenk på masteren sol en vanlig jobb. På en jobb har du lunch i 30 min, og du jobber ca 7,5 timer. Du må dukke opp der mellom 8-9, og drar jo ikke før 16.30-17. 

Så er det viktig for hjernen å ha småpauser med frisk luft, og få fysisk aktivitet. For meg hjalp det å trene 3 ganger i uka, samt spasere hjem fra lesesalen for at hjernen skulle klare å avkople. 

Jeg lagde et postit system hvor jeg klistret opp små kart med stikkord.

Da kunne jeg legge til/ta bort på en bedre måte enn ved å notere ned en masse.

Jeg fikk og bedre oversikt enn ved å se det på PC. 

Jeg leste tilfeldigvis på den tiden mye i Morgenbladet osv - og det å lese mye andre type artikler/kronikker osv gav meg veldig mye i skrivestil.

Jeg gikk fra å være helt rotete i fremstilling på tidlig bachelor til å få tilbakemeldinger som «glitrende analyser», og jeg får mye positive tilbakemeldinger på hvordan jeg skriver også i jobbsammenheng. At det utmerker seg rent språklig. 

Det lærte jeg ikke av fagbøkene på studiet, men av å lese ting jeg likte hvor fokuset var å skrive godt og nå ut med budskapet. 

Satt på ingen måte hver dag med tidsskrifter og aviser, jeg bare leste hver uke av egen lyst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...