Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby snart 5 mnd har i snart en mnd fått fast føde. Begynte bra mtp avføring, men nå har det vært veldig hardt siste uken. Hva gjør jeg? Jeg hjelper til med å ta beina opp mot magen, og det har kommet mye. Malt har ikke særlig effekt egentlig.. får sviske daglig.. har hørt det blir fastere ved oppstart på fast føde, men er dette normalt? Han trykker voldsomt når han bæsjer. Er det bare nå i overgangen? Vil det gi seg?😩

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gi seg, det er ganske vanlig å få treg mage/forstoppelse i oppstart med fast føde. Men med vår vart det eit stort problem. Helsestasjonen anbefalte å prøve laktulose, noko som kaaaaanskje hjalp bittelitt, ei stund. Men han vart så forstoppa at vi var innom både lege og legevakt. Etter nærmare to mnd med dette problemet fekk han movicol, og fekk fart i magen. Det løyste problemet, og han gjekk på det nesten to mnd. 

Eg ville gitt sviskemos, og evt høyrt med helsestasjonen ang laktulose. Dog er det samme mekanisme som malt, så ikkje sikkert det hjelper. Movicol må du få resept på til ein så liten. Får du ikkje anna hjelp, kontakt legen. Det spørs jo litt kor forstoppa lille er. Det gjekk ein lang periode der alt som kom ut var små knerter på størrelse med ein tommelnegl, 3-4-5 kvar dag... Får babyen ut avføring nokon lunde jamnt, og konsistensen ikkje er harde perler, så gi godt med vatn og snakk med helsestasjonen. 

Anonymkode: cc434...034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...