AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Har sakt nei til legen på å prøve pga alt negative jeg leser. Jeg er ikke veldig deprimert, mer at humøret er ustabilt, svinger mye, er ganske likegyldig på alt, men det er mye belastning rundt meg også og jeg sliter med utmattelse, smerter og add problemer. verden raser sammen med den minste belastning og jeg klarer ikke holde meg stabil. andre som har vært litt i samme gate, der antidepressiva har fungert? Hvordan fungerer tablettene egentlig? Tror ikke jeg kan bli mer likegyldig og sur enn jeg er😅 men det er pga jeg er utmattet, som igjen fører til litt depresjon. men det er så svingende, en dag bra, en dag dårlig, en halv dag bra osv. Anonymkode: 3d591...1ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Heisann! Jeg slet hovedsaklig med angst, men hadde også utviklet depresjon som følge av angsten. Alt var bekkmørkt. Etter 4 måneder i kognitiv behandling uten progresjon, fikk jeg antidepressiva av legen. Jeg ble raskt bedre! Alle de mørke tankene forsvant, jeg ble glad igjen, jeg ble meg selv og klumpen i magen forsvant. Går på lav dose fortsatt, 8 måneder senere, og har det like fint fortsatt. Anonymkode: 44018...296
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Jeg fikk alle bivirkningene og noen til, og ingen virkning. Gikk gjennom et helvetesår der jeg "måtte" prøve ut alle mulige forskjellige piller. Anbefaler terapi istedenfor. Venninna mi har fått et "nytt liv" på cipralex. Man er forskjellige. Anonymkode: fa98b...00e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Antidepressiva redder livet mitt hver dag. Anonymkode: 3b61e...fbb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Heisann! Jeg slet hovedsaklig med angst, men hadde også utviklet depresjon som følge av angsten. Alt var bekkmørkt. Etter 4 måneder i kognitiv behandling uten progresjon, fikk jeg antidepressiva av legen. Jeg ble raskt bedre! Alle de mørke tankene forsvant, jeg ble glad igjen, jeg ble meg selv og klumpen i magen forsvant. Går på lav dose fortsatt, 8 måneder senere, og har det like fint fortsatt. Anonymkode: 44018...296 Så bra! Så det hjelper på angst også? Jeg og har det men har blitt bedre enn tidligere, men de siste dagene har jeg begynt å få tvang grunnet angsten. Har ikke hatt det siden angsten var på mitt verste tidligere for mange år siden så det er litt ekkelt. Tenker jeg bare får prøve og vist ikke det fungerer så har jeg vertfall prøvd. 😊 men jeg har ikke noe mørke tanker sånn sett, det er mer humøret og nedstemthet. Men veldig bra det fungerer på deg! tok det lang tid før du merket bedring når du begynte å ta de ? Anonymkode: 3d591...1ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Antidepressiva redder livet mitt hver dag. Anonymkode: 3b61e...fbb Vil du utdype litt mer om hvordan det hjelper?:) Anonymkode: 3d591...1ef
Wilma89 Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 (endret) Svarte i feil tråd Endret 20. september 2022 av Wilma89
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så bra! Så det hjelper på angst også? Jeg og har det men har blitt bedre enn tidligere, men de siste dagene har jeg begynt å få tvang grunnet angsten. Har ikke hatt det siden angsten var på mitt verste tidligere for mange år siden så det er litt ekkelt. Tenker jeg bare får prøve og vist ikke det fungerer så har jeg vertfall prøvd. 😊 men jeg har ikke noe mørke tanker sånn sett, det er mer humøret og nedstemthet. Men veldig bra det fungerer på deg! tok det lang tid før du merket bedring når du begynte å ta de ? Anonymkode: 3d591...1ef Såvidt jeg forstår er enkelte typer antidepressiva velegnet for å lindre angstsymptomer, i tillegg til depresjon. Hos meg fungerte det umiddelbart. Merket stor bedring allerede dagen etterpå, og etter dette forsvant gradvis alle symtomer på angst og depresjon. Jeg hadde vært sykemeldt i nærmere et halvt år før jeg begynte på antidepressiva, og returnerte til full jobb en måned etter oppstart på medisinen. Så i mitt tilfelle ble det absolutt riktig behandling! Anonymkode: 44018...296 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 Venninnen min har blitt kvitt 80% av symptomene sine. Kjennes som om jeg har fått henne tilbake slik hun var før hun ble dårlig. Hun hadde bivirkninger i oppstarten og ved doseendringer. Det gikk over etterhvert. Anonymkode: 388ee...c47
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Jeg reagerte negativt på antidepressiva, men fungerte mye bedre på stemningsstabiliserende. Nå skal det siea at jeg er diagnotisert med blant annet tilbakevendende depressiv lidelse. Humøret ble mye mer stabilt, og jeg opplevde ikke forsterkning av selvmordstanker - som jeg opplevde på antidepressiva. Anonymkode: e7894...44a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 Jeg tror jeg er moderat deprimert. For meg fungerer antidepressiva (cipralex el tilsv) bra. Effekten kommer ikke umiddelbart, men etter noen (få?) uker blir det liksom lettere å leve. Det er vanskelig å forklare effekten på noen annen måte, og endringen inntrer nesten uten at jeg merker det selv, før jeg en dag merker at livet er blitt lettere. Irriterer meg mindre over andre bla.(jeg har startet og sluttet med antidepressiva flere ganger, for har brukt det i 10 + år tilsammen, og vil jo helst klare meg uten, så har sluttet men begynt igjen noen ganger). Jeg her ingen bivirkninger bortsett fra ubehag (svimmel, litt kvalm) ved oppstart og slutt. Husk å både starte og trappe ned forsiktig, i tråd med legens anvisning. Anonymkode: 06350...692
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg reagerte negativt på antidepressiva, men fungerte mye bedre på stemningsstabiliserende. Nå skal det siea at jeg er diagnotisert med blant annet tilbakevendende depressiv lidelse. Humøret ble mye mer stabilt, og jeg opplevde ikke forsterkning av selvmordstanker - som jeg opplevde på antidepressiva. Anonymkode: e7894...44a skjønner. Hvilken medisiner er stemningsstabiliserende? Har nemlig spurt legen om dette men får antidepressiva til svar.. har ikke funnet dette ut selv heller hva type medisiner som stabiliserer stemningen, for det er egentlig det jeg bør ha, utifra sånn som jeg er. Anonymkode: 3d591...1ef
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Antidepressiva hjalp meg men det har vært vanskelig å slutte med de. Har stått på cipralex i 4 år uten terapi fordi jeg er ikke deprimert nok til å få gå i terapi. De hjalp meg der og da men når jeg har sluttet med dem så er jeg tilbake til der jeg var. Anonymkode: 693af...445
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann! Jeg slet hovedsaklig med angst, men hadde også utviklet depresjon som følge av angsten. Alt var bekkmørkt. Etter 4 måneder i kognitiv behandling uten progresjon, fikk jeg antidepressiva av legen. Jeg ble raskt bedre! Alle de mørke tankene forsvant, jeg ble glad igjen, jeg ble meg selv og klumpen i magen forsvant. Går på lav dose fortsatt, 8 måneder senere, og har det like fint fortsatt. Anonymkode: 44018...296 Kan jeg spørre hva medikamentet du bruker heter? Anonymkode: 2cb51...de6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Jeg har hatt tre perioder på cipralex ved depresjon. Ville ikke nøle med å ta det igjen dersom jeg skulle bli deprimert igjen. Jeg hadde ingen bivirkninger, men ble bra. Jeg ville absolutt ha forsøkt. Anonymkode: 8aca8...ca2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #16 Skrevet 21. september 2022 Jeg har vært veldig følelsesstyrt hele livet og har en del av de samme symptomene som borderline personlighetsforstyrrelse. Psykologen min anbefalte at jeg begynte på antidepressiva selv om jeg ikke ville. Men jeg er så glad jeg gjorde det. For første gang i mitt liv roet de sterke følelsene seg og jeg kunne la fornuften styre. Jeg var mindre sint og aggressiv. Det var lettere å leve. Men jeg la på meg 10 kg og etterhvert følte jeg at det lå en vegg mellom meg og følelsene mine. Klarte ikke å kjenne skikkelig på de så jeg sluttet med antidepressiva etter ca 3 år. Jeg fikk mange følelsesutbrudd etter nedtrappingsperioden så er litt skeptisk til å begynne på sånn medisin igjen, men utelukker det ikke. Anonymkode: ed6f5...772
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå