Gå til innhold

Legen min hilste først.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Traff legen på butikken, og legen hilste på meg uten at jeg hilste først. Trodde ikke helsepersonell hadde lov til å hilse først på pasiener?

Anonymkode: 1587e...f51

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det fastlegen din?

Anonymkode: 777d8...49e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det fastlegen din?

Ja.

Skrevet

Hvorfor bryr du deg egentlig? 

Anonymkode: d7a3d...c29

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.

Snakk om å skape problemer av ingenting.

• Liker 29
  • Nyttig 16
Skrevet

Snakk om å skape problemer av ingenting.

Hvorfor bryr du deg egentlig? 

Anonymkode: d7a3d...c29

Trodde ikke de hadde lov å hilse først.

Skrevet

"Alle" har vel en fastlege, så ser ikke helt problemet. Noe annet hvis det var en psykolog, kreftlege, fertilitetslege el.   

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor lage tråd om noe så banalt 

Anonymkode: a73d1...302

• Liker 14
Skrevet
Fluttershy skrev (Akkurat nå):

"Alle" har vel en fastlege, så ser ikke helt problemet. Noe annet hvis det var en psykolog, kreftlege, fertilitetslege el.   

Trodde bare det var brudd på taushetsplikten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan ha vært refleks på et kjent ansikt? Jeg ble stående å snakke i det vide og det brede med en klient på Kiwi her for en tid tilbake. Forholder meg til så mange mennesker at jeg rett og slett ikke greide å plassere han som noe annet enn «kjent ansikt» før langt ut i samtalen 😅

Anonymkode: dea74...d10

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

En fastlege har hundrevis av pasienter. Det kan være legen kjente deg igjen, men ikke klarte å plassere deg og derfor hilset på ren refleks. Jeg har hilset på kjendiser noen ganger, før det går opp for meg at jeg ikke kjenner vedkommende. Det virker litt dumt å lage et problem ut av dette. 

Anonymkode: 564c3...053

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Alle leger kjenner haugevis av mennesker som ikke er pasientene deres. Er null problem at fastlegen hilser på noen. De som ser det, vet antakelig ikke at han eller hun er lege. Og de som vet det, aner ikke om han eller hun kjenner deg eller er legen din. Og legen kan ha hilst fordi han/hun trodde du var en bekjent og ikke pasient. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjerp deg. 

Anonymkode: 35c95...ecf

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Snakk om å lage seg problemer. Hilser på min fastlege om jeg går på henne på butikken, på skolen eller i skiløypa. Satt i boblebadet i bygdas svømmehall i forrige uke sammen med den gamle fastlegen min å snakket om løst og fast, hyggelig😊 Men livet i bygdenorge er kanskje annerledes. Stakkars fastlegene på småplassene rundt om, om de ikke kunne hilst på eller møtt på pasientene sine uten å verker se på de, eller hilse🙄

Anonymkode: c7c93...408

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En fastlege har hundrevis av pasienter. Det kan være legen kjente deg igjen, men ikke klarte å plassere deg og derfor hilset på ren refleks. Jeg har hilset på kjendiser noen ganger, før det går opp for meg at jeg ikke kjenner vedkommende. Det virker litt dumt å lage et problem ut av dette. 

Anonymkode: 564c3...053

Dette 😊 sånn kan skje. Ville ikke laget en sak av det.

Anonymkode: bf13f...5f2

• Liker 5
Skrevet

Her lager du et problem ute av ingenting og du misforstår hva hele formålet med å ikke hilse først er og hva taushetsplikten går ut på. Det er ingen lov som sier at de ikke har lov til å hilse. De har ikke lov å gjøre noe eller si noe som gjør at de rundt vet at hen er din lege og du er pasient, fordi det går under taushetsplikt. Det gjør du ikke vet å bare si hei på butikken. Det er stor forskjell på en psykolog og en fastlege, og det tas det også hensyn til i en eventuell klagesak. Det at de fleste ikke hilser, er ute av respekt, ikke fordi de er lovpålagt. I verste fall så kan en psykolog få en klage, men du kommer ikke langt med en klage for det er som sagt ingen lovbrudd eller regelbrudd. Det er bare en etisk regel, en regel helsepersonell har laget selv ute av respekt og forståelse for pasientene sine. 

Anonymkode: 50ec1...42a

• Liker 8
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan klarer du å tolke forbud mot å hilse inn i denne paragrafen i lov om helsepersonell?

§ 21.Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Traff legen på butikken, og legen hilste på meg uten at jeg hilste først. Trodde ikke helsepersonell hadde lov til å hilse først på pasiener?

Fastlegen kan selvsagt hilse. Det er ikke noen hemmelighet at folk har fastlege.

Det er psykologer etc som ikke skal hilse.

Anonymkode: c15a1...b0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastlegen kan selvsagt hilse. Det er ikke noen hemmelighet at folk har fastlege.

Det er psykologer etc som ikke skal hilse.

Anonymkode: c15a1...b0d

Hvor har du det fra? 😊

Anonymkode: 4319c...151

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ikke lov å hilse på pasienter? Hvor står den loven hen? Jeg og legen min snakker og ler sammen om vi møtes . Vi bor ikke så langt fra hverandre heller . Har aldri tenkt på det som ulovlig å snakke med legen sin utenom kontoret 😂

En kompis jeg kjenner er bestevenn med legen sin, de har vært venner i årevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...