Gå til innhold

Mange leiligheter selges samtidig fra samme sameie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg tenkte jeg skulle lese salgsoppgavene, og det var fuktproblemer i samtlige leiligheter, fremstilt på forskjellige måter i salgsoppgaven, den ene, en leilighet som ble solgt i dag, ble veldig «skjult» info om det, mens en ny leilighet sto det svart på hvitt om det. 

Noen som har andre tips å se etter, som hvordan å lese mellom linjene på salgsoppgavene, for å unngå å kjøpe «katta i sekken»? 

Anonymkode: a3df1...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les takstrapporten nøye, taksmann sjekker boligen godt nå etter de nye reglene. Der inkluderer borring i vegg for å måle fukt.

Det skal også oppgis om fuktskader i salgsoppgaven så lenge selger er klar over problemene. 

Kjøp alltid bolig med forsikring, slik at du kan få ordnet det om noe dukker opp.

Anonymkode: 38d5a...234

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les takstrapporten nøye, taksmann sjekker boligen godt nå etter de nye reglene. Der inkluderer borring i vegg for å måle fukt.

Det skal også oppgis om fuktskader i salgsoppgaven så lenge selger er klar over problemene. 

Kjøp alltid bolig med forsikring, slik at du kan få ordnet det om noe dukker opp.

Anonymkode: 38d5a...234

Om du snakker om boligkjøperforsikring nå så er det greit å være obs på at man ikke er avhengig av denne for å få rettet eventuelle mangler i ettertid.

Det boligkjøperforsikringen gjør er at forsikringsselskapets egne advokater hjelper deg med å formulere og dokumentere mangelskrav mot selges forsikringsselskap. I tillegg dekker de takstmann, fagfolk og juridisk bistand frem til saken er avgjort. Så denne jobben kan man fint klare selv om man er i stand til å formulere seg skriftlig, og har penger å legge ut i mellomtiden.

Dersom saken går i kjøpers favør får man igjen pengene en har lagt ut om det er lagt med som en del av oppgjøret. Her er det og greit å være obs på at innboforsikringen dekker mye av det samme, men er ofte begrenset opp til 100k (eller rundt der).

Jeg bare nevner det ettersom flere jeg har snakket med tror at boligkjøperforsikring er påkrevd og at det dekker alle mangler som oppstår i ettertid eller dekker utbedring av mangler.

Skrevet

Dersom alle leilighetene til salgs fra det sameiet har fuktproblem ville jeg holdt meg unna. Det tyder på at det kan ha vært slurvet under bygging eller vedlikehold, og da kan det være mer slurv som gir andre problemer.

Anonymkode: c48b5...44c

Skrevet
Snublefot62 skrev (17 timer siden):

Om du snakker om boligkjøperforsikring nå så er det greit å være obs på at man ikke er avhengig av denne for å få rettet eventuelle mangler i ettertid.

Det boligkjøperforsikringen gjør er at forsikringsselskapets egne advokater hjelper deg med å formulere og dokumentere mangelskrav mot selges forsikringsselskap. I tillegg dekker de takstmann, fagfolk og juridisk bistand frem til saken er avgjort. Så denne jobben kan man fint klare selv om man er i stand til å formulere seg skriftlig, og har penger å legge ut i mellomtiden.

Dersom saken går i kjøpers favør får man igjen pengene en har lagt ut om det er lagt med som en del av oppgjøret. Her er det og greit å være obs på at innboforsikringen dekker mye av det samme, men er ofte begrenset opp til 100k (eller rundt der).

Jeg bare nevner det ettersom flere jeg har snakket med tror at boligkjøperforsikring er påkrevd og at det dekker alle mangler som oppstår i ettertid eller dekker utbedring av mangler.

Dekker den feil og mangler som står i takstrapporten og salgsoppgaven som kjøper da MÅ være klar over ? Det hjelper vel lite hvis en skal klage på noe en så absolutt burde være klar over.

Anonymkode: 6c0d7...755

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dekker den feil og mangler som står i takstrapporten og salgsoppgaven som kjøper da MÅ være klar over ? Det hjelper vel lite hvis en skal klage på noe en så absolutt burde være klar over.

Boligkjøperforsikring dekker ingen mangler. Den dekker kun utgifter til fagfolk og advokater for å klage på manglene.

Manglene må man fortsatt til selger (eller selgers forsikring) for å få dekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et forhold regnes ikke som en mangel du kan påklage hvis selger har opplyst om den. Da har du ved kjøpet akseptert mangelen som en del av pakka og den regnes som «prisa inn» i kjøpesummen

Anonymkode: 617bb...1d4

Skrevet

Dette borettslaget ville jeg holdt meg unna.

Det er da snakk om byggetekniske feil og vesentlige mangler - ikke bare en tilfeldig lekkasje i en leilighet fra en annen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...