AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Vi venter nå vårt andre barn med termin om en måneds tid. Vi har all familie boende på andre kanten av landet, så dem må komme tilreisende. Jeg tenker med skrekk og gru tilbake på barseltiden med førstemann. Da hadde vi besøk HVER helg i 5 eller seks uker på rad. Ikke alle overnattet, men dem var likevel hos oss fra tidlig morgen til sen kveld. Og ALLE kom onsdag eller torsdag og dro søndag eller mandag- for å få mest mulig tid. Der og da følte jeg litt press på at besteforeldre og tanter og onkler måtte få hilse på, og jeg kunne jo ikke trekke meg når jeg først hadde takket ja til besøk. Jeg ønsker absolutt ikke gjentakelse av dette! Men nå når jeg tar det opp med mannen er han helt uenig. Jeg tenker at denne gangen må jeg få styre litt mer selv, og kan faktisk stille krav til familie om at de må finne annet sted å sove og eventuelt kun komme en tur innom på et kaffebesøk på en time eller to. Ikke noe heldagsbesøk eller langhelgsbesøk. Jeg orker faktisk ikke det stresset igjen. Denne gangen ønsker jeg det skal gå på MINE premisser, når JEG er klar for det! Så får heller familie selvv urdere om det er verdt å ta turen eller ikke. Mannen synes jeg er helt urimelig og mener at vi må da kunne si at de kan komme til frokost eller lunsj, også være sammen med oss. For han var det ikke noe problem. Er jeg urimelig? hva tenker dere? Anonymkode: 615ba...325
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Nå vet jeg ikke hvor mange totalt som skal besøke dere. Men kan dere fordele det over to helger? Din familie ene helgen og hans andre helgen? Be de ta inn på hotell. Det er dumt å planlegge overnatting. Ingen vet hvilken form du eller baby er i etter fødsel. Og dere har faktisk et til barn å ta vare på. Inviter de til lunsj 2-3t f.eks lørdag. Enkel servering av rundstykker med pålegg eller vafler/boller og kaffe. De kan selv velge å komme fredag-søndag eller bli lengre. Men da kan de finne på andre ting. Far kan ta med seg storesøster andre dagen og være med familie. Så kan du få litt ro og fred hjemme. Og storesøster kan få mer kvalitetstid med familie. Baby trenger først og fremst deg. Er du i form til det kan du jo treffe se for en kortere trilletur andre dagen. Da er dere borte fra hjemmet og kan selv bestemme når dere har fått nok og vil dra tilbake. Kanskje familie kan stikke et par timer som barnevakt for storesøster? Det kan hjelpe på. Anonymkode: 1e8f4...0f3
PurpleTuliip Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Fikk barn for rett over to uker siden. Her får besøk beskjed om at 30 minutter besøk av gangen og jeg gir beskjed selv om det passer at de blir lengre. ett lite menneske har tross alt evakuert kroppen din og du skal produsere mat til dette lille mennesket og bli kjent med hun/han. Syns ikke det er urimelig i det heletatt. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Du er ikke urimelig! Dette er deres tid sammen med den nye, og tiden for å finne ut av rutiner og behov. Det blir også mye stimulig og stress for baby å bli sendt rundt som en pakke i pakkeleken, fra ett fang til et annet, hele dagen. Sett grenser for hvem som kan komme når, blir de furt kan de ta seg en bolle! Dere skal ikke føle at dere MÅ være vertskap i barseltiden. De som kommer på besøk kommer og drar når dere gir beskjed, og de skal være de som stiller opp med boller til kaffe eller hjelper dere litt i huset mens dere tar en blund. Anonymkode: 8074f...a92 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er ikke urimelig! Dette er deres tid sammen med den nye, og tiden for å finne ut av rutiner og behov. Det blir også mye stimulig og stress for baby å bli sendt rundt som en pakke i pakkeleken, fra ett fang til et annet, hele dagen. Sett grenser for hvem som kan komme når, blir de furt kan de ta seg en bolle! Dere skal ikke føle at dere MÅ være vertskap i barseltiden. De som kommer på besøk kommer og drar når dere gir beskjed, og de skal være de som stiller opp med boller til kaffe eller hjelper dere litt i huset mens dere tar en blund. Anonymkode: 8074f...a92 Veldig enig. Syns også det er frekt om familie trenger seg slik på? Anonymkode: 1e8f4...0f3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig enig. Syns også det er frekt om familie trenger seg slik på? Anonymkode: 1e8f4...0f3 Om ikke frekt, så i alle fall hensynsløst. De har nok veldig lyst å se den lille, i så stor grad at de glemmer å ta i betraktning behovene til de nybakte foreldrene og baby. "Ja men vi er jo familie" og "ja men dere har jo gjort dette før, det er jo ikke nytt for dere" hører man kanskje, men likevel! Dette er et nytt barn, og en ny relasjon som skal bygges. Familien må fint finne seg i å gjøre som de får beskjed om. Anonymkode: 8074f...a92
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Gi f i andre enn deg og baby. Folk tenker ikke på mor etter fødselen er over. Da skal du være tilbake til ditt gamle jeg 1-2 uker etter fødel 🙃🙃🙃 Ego og sykt er alt jeg kan si. Samme opplevelse som deg, TS. Tenk på deg selv, fordi ingen andre gjør det 👍🏻❤️ Anonymkode: 32333...79b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå vet jeg ikke hvor mange totalt som skal besøke dere. Men kan dere fordele det over to helger? Din familie ene helgen og hans andre helgen? Be de ta inn på hotell. Det er dumt å planlegge overnatting. Ingen vet hvilken form du eller baby er i etter fødsel. Og dere har faktisk et til barn å ta vare på. Inviter de til lunsj 2-3t f.eks lørdag. Enkel servering av rundstykker med pålegg eller vafler/boller og kaffe. De kan selv velge å komme fredag-søndag eller bli lengre. Men da kan de finne på andre ting. Far kan ta med seg storesøster andre dagen og være med familie. Så kan du få litt ro og fred hjemme. Og storesøster kan få mer kvalitetstid med familie. Baby trenger først og fremst deg. Er du i form til det kan du jo treffe se for en kortere trilletur andre dagen. Da er dere borte fra hjemmet og kan selv bestemme når dere har fått nok og vil dra tilbake. Kanskje familie kan stikke et par timer som barnevakt for storesøster? Det kan hjelpe på. Anonymkode: 1e8f4...0f3 I hovedsak besteforeldre i første omgang, men alle er skilt og derfor fordelt utover ulike helger. Men hvis vi praktiserer kun et besøk, bør det jo gå samme helg... Da blir man "ferdig med det". Men er så vondt når mitt behov ikke blir tatt hensyn til og "alle" skal overkjøre meg- inkludert mannen 😔 Får bare stå på mitt og eventuelt stikke av hvis ingen bryr seg! Anonymkode: 615ba...325
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 I ditt tilfelle hadde jeg invitert alle som ville den helgen ungen var ca 14 dager gammel, lørdag kl 12 med bestemt varighet. Også bedt mannen om å lage mat til de kom. Alle får hilse, du får sosial overdose men har da resten av tiden på å komme deg/være sammen med baby. Hvis han har behov for mer sosialt, kan han ta med seg gjestene et annet sted, eventuelt sammen med storesøskenet, så du får tid sammen med babyen din. ❤️ Anonymkode: f36b9...d05 1
Luckiness Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 Skjønner at besteforeldre og tanter/onkler ønsker å komme for å hilse på. Jeg tenker dere må være løsningsorienterte samtidig som dere setter grenser. Så nærme familie, og kanskje spesielt besteforeldre, bør få litt tid med den nyfødte. Det er jo en begivenhet for de også. Det betyr ikke at det må være besøk fra morgen til kveld hver dag. Men er de der en langhelg er det gjerne mulig med lunsj fra 12-14 ene dagen, være med på en kortere trilletur ene dagen (evt kun med far mens baby sover og du kan få en halvtimes hvile), kaffe og kjøpeboller en time eller to før de må reise hjem. -Dere kan selv informere om at dere ikke er klar for besøk før baby er x uker/dere gir beskjed nærmere. -Alle som skal hilse på må bo på hotell og ingen skal komme uanmeldt til dere. Dere inviterer til tider som passer dere, og tidene kan endres på kort varsel dersom nødvendig (urolig baby, dere har sovet lite osv). -Dere begrenser besøkene ved å invitere med fra og til klokkeslett. -Dere drar til familien på andre siden av landet. Tar inn på hotell/leier leilighet/bor hos familie alt ettersom hva dere foretrekker. Dere slipper å være verter. Kan heller si at dere selv kommer innom/møter familie ute der når det passer dere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå