Gå til innhold

Burde det vært et krav for ansatte i barnevernet å ha egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mtp alvorlige og sårbare saker gjeldende familier med barn, burde det vært et krav om å ha egne barn for å jobbe i barnevernet? Eller er man like egnet i jobben uten erfaring med barn og følelsen rundt det å ha egne barn?  

Kjør debatt 👍

Anonymkode: 4d1dc...ed3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du begrunne hvorfor du mener at ansatte i BV bør ha egne barn?

• Liker 9
Skrevet

Nei, selv om det er jo en fordel mtp. det å kunne sette seg inn i ting. Men det blir jo det samme som at det skulle være et krav å ha pleiet syke foreldre etc for å bli sykepleier. Man lærer jo mye av å studere det faglige, og med erfaring etterhvert. 

Anonymkode: 5d782...f1d

• Liker 8
Skrevet
AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det vil være lette å sette seg inn i saker gjeldene sårbare barn når man har god erfaring med barn selv. Og med god erfaring så mener jeg ikke å ha vært en del barnepike. Bare en tanke, og jeg er spent på hva andre mener. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Og leger burde vært syke før de får bli leger.

Politi burde sittet i fengsel før de får arrestere noen. 

NAV-ansatte burde vært arbeidsledige, og man burde i hvertfall flyktet før man får behandle asylsaker!

Endret av tirben
  • Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

er nok en fordel å ha barn. men å forlange det er jo ikke inkluderende. utdannelsen de har tatt skal jo være nok.

min barneverns kontakt hadde ikke barn bare katter, men hun gjorde da en fin jobb for det. tror nok personlig egnethet er viktigere

Endret av Ænema
  • Liker 5
Skrevet

Ja absolutt.

Anonymkode: e521d...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, selv om det er jo en fordel mtp. det å kunne sette seg inn i ting. Men det blir jo det samme som at det skulle være et krav å ha pleiet syke foreldre etc for å bli sykepleier. Man lærer jo mye av å studere det faglige, og med erfaring etterhvert. 

Anonymkode: 5d782...f1d

I så fall ikke bare foreldre, men selv. Eller andre av de aller nærmeste. Eventuelt en kombinasjon hadde vært en fordel. 
Men det er nå ikke sånn. Noen har en genuin interesse av mennesker utover førstehånds erfaring.

Anonymkode: 3e176...5a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det vil være lette å sette seg inn i saker gjeldene sårbare barn når man har god erfaring med barn selv. Og med god erfaring så mener jeg ikke å ha vært en del barnepike. Bare en tanke, og jeg er spent på hva andre mener. 

Men, det er jo ingen garanti for at ansatte er mer egnet.. Å ha barn betyr ikke at du automatisk er empatisk og klarer å sette deg inn i andre situasjon. Det betyr heller ikke at du evner å sette deg inn i faget på et høyt nivå, eller forstå lovverket.

• Liker 15
Skrevet

Tvert imot. De burde ikke ha barn - de skal være objektive og ikke basere eventuelle vedtak og slikt med innflytelse fra sin erfaring med egne barn.

Herregud. 

Anonymkode: 79aa5...d5c

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Ænema skrev (2 minutter siden):

er nok en fordel å ha barn. men å forlange det er jo ikke inkluderende. utdannelsen de har tatt skal jo være nok.

min barneverns kontakt hadde ikke barn bare katter, men hun gjorde da en fin jobb for det. tror nok personlig egnethet teller mere

Tenker personlig egnethet er gjeldende om en gjør en god jobb.

• Liker 5
Skrevet

Nei, men studiet bør gjøres om til en integrert mastergrad. Utdanningen er for kort i forhold til ansvaret.

Anonymkode: 78648...34f

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn er så vilt forskjellige, det at du har et barn trenger ikke bety at du kan bruke det barnet som en mal på andre barn. Jeg ville heller hat en barnløs barneverns ansatt som var fokusert på å være profesjonell end en med barn som brukte sine egen erfaring som foreldre til å bedømme andre foreldre med andre barn. 

Jeg forstår hvordan du tenker, men det er veldig mange egenskaper jeg tror er viktige for bv arbeidere (erfaring som foreldre er ikke en av de).

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men studiet bør gjøres om til en integrert mastergrad. Utdanningen er for kort i forhold til ansvaret.

Anonymkode: 78648...34f

enig

Anonymkode: f2497...721

• Liker 3
Skrevet
AnnePåLande skrev (5 minutter siden):

Fordi man må ha egen erfaring for å ha et mimimum av dømmekraft.

Man kan selvsagt ikke kreve at de skal ha egne barn, men de burde ha praktisk erfaring med barn. Noe annet ville vært skremmende.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tvert imot. De burde ikke ha barn - de skal være objektive og ikke basere eventuelle vedtak og slikt med innflytelse fra sin erfaring med egne barn.

Herregud. 

Nei, gud forby at noen skal ha erfaring fra virkeligheten. 

Anonymkode: 7b037...ead

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Eller burde alle som får barn gå obligatorisk kurs hvor de får noe av kompetansen de som studerer barnevern får?

Klart ikke alle barnevernspedagoger er egnet til jobben sin, men ikke alle er egnet til å ha barn heller. Å ha egne barn kan i noen tilfeller være en fordel, men det kan også være en ulempe. 

Anonymkode: 8984f...cd9

• Liker 9
Gjest Hottentått
Skrevet

Nei. Kan være mange grunner til at folk ikke har barn. Jeg hadde verdens beste jordmor på helsestasjonen i mitt svangerskap. Ufrivillig barnløs og elsket å få være en stor del av svangerskapet til kommende mødre og gi all støtte og omsorg hun bare kunne 🥰 Var aldri noen gang usikker på om hun var skikket i jobben sin bare fordi hun ikke hadde vært gravid og født selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud. 

Er faktisk enig i den her. Først fagperson, deretter referere til egne erfaringer som forelder som en måte å skape bånd med familien de skal hjelpe. Og kun hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: 8880b...352

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi man må ha egen erfaring for å ha et mimimum av dømmekraft.

Man kan selvsagt ikke kreve at de skal ha egne barn, men de burde ha praktisk erfaring med barn. Noe annet ville vært skremmende.

Nei, gud forby at noen skal ha erfaring fra virkeligheten. 

Anonymkode: 7b037...ead

Å ha egne barn er ikke det samme som å jobbe med barn og unge som er i vanskelige situasjoner. Om du tar avgjørelser basert på egne erfaringer som forelder, er du ikke egnet. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 10
Skrevet

Gatas største pøbel (voldelig og ute av kontroll) har mor som er barnevernspedagog. Så for noen av de hjelper det ikke engang at de har egne barn! 

Anonymkode: 161b1...98b

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...