Gå til innhold

Hvilke svindel-telefoner får du?


Gjest Ramona1970

Anbefalte innlegg

Gjest Ramona1970

Bare lurer på hvilke svindel-telefoner man får i Norge? Jeg har begynt å interessere meg for dette siden jeg hører og ser mye på scambaiter-kanaler, men vet ikke hvilke av disse svindlene vi har i Norge.  
Jeg tror jeg fikk en fra fake Microsoft en gang, og så har jeg fått en fra et tvilsomt kosttilskudd-firma, men andre kan jeg ikke huske. Nå får jeg ikke en gang telefonselgere en gang da de tydeligvis har mistet all interesse for meg, så lurer på hva andre får....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Microsoft" ringer stadig vekk. Om selgere som ringer er svindel eller ekte, aner jeg ikke.

Til selgere fra selskaper jeg ikke er eller har vært kunde hos sier jeg alltid bare "Jeg har reservert meg for telefonsalg, så du har ikke lov å ringe meg". Så legger på.

Anonymkode: f5738...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Microsoft" ringer stadig vekk. Om selgere som ringer er svindel eller ekte, aner jeg ikke.

Til selgere fra selskaper jeg ikke er eller har vært kunde hos sier jeg alltid bare "Jeg har reservert meg for telefonsalg, så du har ikke lov å ringe meg". Så legger på.

Anonymkode: f5738...46e

Er de Norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk et par falske telefoner fra "Microsoft" senest i går formiddag, et eller annet var det i alle fall, men jeg svarte ikke for jeg hadde telefonen på lydløs og så det ikke. Men landkode +41 som er Sveits står på listen over anrop. Det var nytt. De har ikke utgitt seg for å være fra Sveits før. Men uansett, jeg kjenner absolutt ingen i Sveits, og har med 100% sikkerhet ikke gått glipp av noe viktig!

De siste gangene jeg har svart på telefoner fra ukjente nummer, har vært fordi jeg ventet på et leveringsbud samme kvelden og da ringer de i blant fordi de vil spørre om jeg er hjemme eller ikke finner frem. Eller vil at jeg skal komme ned til første etasje og hente pakken min fordi budet ikke gidder å GÅ opp tre etasjer med trapper når de ser at det ikke er heis der... Så da har jeg tatt telefonen fordi jeg tror det er leveringsbudet, men har vist seg å være svindel fra Microsoft. Det varierer hva jeg svarer, men jeg finner en viss tilfredsstillelse i å si "fuck off"  og så legge på.

Andre svindelforsøk har jeg faktisk ikke vært utsatt for som jeg kan huske nå. Den fra Sveits i går kan ha vært hva som helst, men jeg er sikker på at det var svindelforsøk i en eller annen form.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefoner som bare ringer noen få ganger, før dem legger på.     

Dersom man faktisk  rekker å ta telefonen, så hører man absolutt null og niks derfra. Dem bare legger på så snart man har tatt telefonen.    

Anonymkode: 5bdd9...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte wangiri-oppringinger, altså at det ringer bare en gang fra et utenlandsk nummer. 

Anonymkode: c2c6a...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramona1970 skrev (3 timer siden):

Bare lurer på hvilke svindel-telefoner man får i Norge? Jeg har begynt å interessere meg for dette siden jeg hører og ser mye på scambaiter-kanaler, men vet ikke hvilke av disse svindlene vi har i Norge.  
Jeg tror jeg fikk en fra fake Microsoft en gang, og så har jeg fått en fra et tvilsomt kosttilskudd-firma, men andre kan jeg ikke huske. Nå får jeg ikke en gang telefonselgere en gang da de tydeligvis har mistet all interesse for meg, så lurer på hva andre får....

Ingen! Jeg bruker den geniale funksjonen til iPhone som heter "Demp ukjente anrop".

Anonymkode: ac987...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel skitne indiske svindlere som utgir seg for å ringe fra Microsoft, har også vært borti luringer som prøver seg med PayPal svindel for ting jeg har lagt ut på Finn.

Anonymkode: 6a13c...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får smser fra "XXL" der jeg blir bedt om å trykke på lenke for å få tilgang til et knakandas godt tilbud. 

Anonymkode: 7fa7b...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny en har dukket opp for meg.

Det ringes fra et norsk tilfeldig nummer. Det er lenge stille før en robotisk kvinnestemme forteller meg at noen har bestilt en iphone på amazon med mine kredittkortdetaljer.

Scam selvsagt, men vanvittig irriterende å få.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmelise skrev (4 minutter siden):

En ny en har dukket opp for meg.

Det ringes fra et norsk tilfeldig nummer. Det er lenge stille før en robotisk kvinnestemme forteller meg at noen har bestilt en iphone på amazon med mine kredittkortdetaljer.

Scam selvsagt, men vanvittig irriterende å få.

Jepp fikk en tlf i går. Opptak fra en kvinne som snakker på engelsk med en indisk aktsang. La på med en gang jeg hørte amazone (ca 5 sek inni samtalen). Verken amazone eller microsoft ringer til folk. Er egentlig utrulig at noen folk lar seg lure av det.

Anonymkode: 9b7d0...dbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Million skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg fikk et par falske telefoner fra "Microsoft" senest i går formiddag, et eller annet var det i alle fall, men jeg svarte ikke for jeg hadde telefonen på lydløs og så det ikke. Men landkode +41 som er Sveits står på listen over anrop. Det var nytt. De har ikke utgitt seg for å være fra Sveits før. Men uansett, jeg kjenner absolutt ingen i Sveits, og har med 100% sikkerhet ikke gått glipp av noe viktig!

De siste gangene jeg har svart på telefoner fra ukjente nummer, har vært fordi jeg ventet på et leveringsbud samme kvelden og da ringer de i blant fordi de vil spørre om jeg er hjemme eller ikke finner frem. Eller vil at jeg skal komme ned til første etasje og hente pakken min fordi budet ikke gidder å GÅ opp tre etasjer med trapper når de ser at det ikke er heis der... Så da har jeg tatt telefonen fordi jeg tror det er leveringsbudet, men har vist seg å være svindel fra Microsoft. Det varierer hva jeg svarer, men jeg finner en viss tilfredsstillelse i å si "fuck off"  og så legge på.

Andre svindelforsøk har jeg faktisk ikke vært utsatt for som jeg kan huske nå. Den fra Sveits i går kan ha vært hva som helst, men jeg er sikker på at det var svindelforsøk i en eller annen form.

Snakker "Microsoft"-folkene Engelsk? Jeg mener jeg fikk en slik en gang og at de snakket gebrokkent Engelsk. Jeg fortalte dem at de var svindlere, så la de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jepp fikk en tlf i går. Opptak fra en kvinne som snakker på engelsk med en indisk aktsang. La på med en gang jeg hørte amazone (ca 5 sek inni samtalen). Verken amazone eller microsoft ringer til folk. Er egentlig utrulig at noen folk lar seg lure av det.

Anonymkode: 9b7d0...dbe

Aha, så Amazon også, interessant...da er det de samme som ringer til USA og England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ramona1970 skrev (4 timer siden):

Er de Norske?

De fra "Microsoft" snakker gebrokkent engelsk (indere, kanskje)

Jeg har aldri blitt oppringt av selgere som snakker utenlandsk. Husker ingen firmanavn.

Anonymkode: f5738...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona1970 skrev (9 timer siden):

Snakker "Microsoft"-folkene Engelsk? Jeg mener jeg fikk en slik en gang og at de snakket gebrokkent Engelsk. Jeg fortalte dem at de var svindlere, så la de på.

Ja, de snakker "engelsk" med sterk indisk aksent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jepp fikk en tlf i går. Opptak fra en kvinne som snakker på engelsk med en indisk aktsang. La på med en gang jeg hørte amazone (ca 5 sek inni samtalen). Verken amazone eller microsoft ringer til folk. Er egentlig utrulig at noen folk lar seg lure av det.

Anonymkode: 9b7d0...dbe

Helt utrolig med "aktsang", ja...

Anonymkode: a86eb...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ramona1970 skrev (13 timer siden):

Bare lurer på hvilke svindel-telefoner man får i Norge? Jeg har begynt å interessere meg for dette siden jeg hører og ser mye på scambaiter-kanaler, men vet ikke hvilke av disse svindlene vi har i Norge.  
Jeg tror jeg fikk en fra fake Microsoft en gang, og så har jeg fått en fra et tvilsomt kosttilskudd-firma, men andre kan jeg ikke huske. Nå får jeg ikke en gang telefonselgere en gang da de tydeligvis har mistet all interesse for meg, så lurer på hva andre får....

Fra England, Skottland, Vietnam, Tanzania etc. tar de aldri. Værre når Microsoft bruker norske mobil nr. syns det er så dumt at en ikke klarer å få bukt med alt av svindelforsøk. De kan bare dure på uten konsekvenser men blir en stakkar lurt er det den det får størst konsekvenser for. Dette problemet kom jo med all teknologien i samfunnet. Før var det fritt for sånt så kan jo skjønne at eldre ikke så data kyndige kan slite nå tildags 

Anonymkode: 4ce73...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke ble jeg oppringt av folk fra både Sri Lanka og Pakistan. Tok selvsagt ikke telefonen. De ringte i bare noen sek. Blokkerte dem.

Anonymkode: f4a5b...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til hvis jeg har tid, så tar jeg telefonen og kaster bort tiden deres og spiller dum og drar ut tiden. De jeg har snakket med har hatt en grense på 30 minutter før de plutselig må legge på og så ringer de igjen neste dag. Hver gang jeg har tatt telefonen, så har det vært "Microsoft" og de snakker engelsk med sterk indisk aksent. Den ene gangen fikk jeg dem til å ringe tilbake tre dager på rad.

Får også wangiri som bare ringer én gang og prøver å lure folk til å ringe tilbake til svindyre telefonnummere.

 

Anonymkode: 31dd5...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...