AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Jeg har fått et forsikringsoppgjør på 10G etter en skade. Hvis jeg noen gang skulle bli skilt, har mannen min krav på halvparten av pengene? Jeg tenker å nedbetale felles huslån slik at det gagner oss begge, men hvis det skulle bli en skilsmisse ønsker jeg likevel hele beløpet selv. Må dette da tinglyses? Anonymkode: 55b57...04a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Den beholde verdien av erstatning, trygd mv. Etter ekteskapsloven § 61 bokstav d kan en ektefelle holde utenfor delingen erstatning, trygd eller forsikring som dekker tap i fremtidig erverv og utgifter som en personskade antas å påføre skadelidte i fremtiden. Det samme gjelder for ménerstatning, yrkesskadeerstatning og oppreisning. For samtlige poster nevnt er det imidlertid kun den beholdne verdi av erstatningen (eller trygden eller forsikringen mv.) på skjæringstidspunktet som kan holdes utenfor delingen. Ofte er erstatningen byttet om til andre verdier, f.eks. en bolig. Også i disse tilfeller anses verdien å være i behold. Dersom verdien på boligen har steget, har dette også medført at verdien som kan holdes utenfor har steget. Dersom verdien har sunket gjelder tilsvarende. https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/deling-formue-separasjon-skilsmisse/saerskilte-unntak-delingen-forloddskrav/ Anonymkode: 34c16...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Den beholde verdien av erstatning, trygd mv. Etter ekteskapsloven § 61 bokstav d kan en ektefelle holde utenfor delingen erstatning, trygd eller forsikring som dekker tap i fremtidig erverv og utgifter som en personskade antas å påføre skadelidte i fremtiden. Det samme gjelder for ménerstatning, yrkesskadeerstatning og oppreisning. For samtlige poster nevnt er det imidlertid kun den beholdne verdi av erstatningen (eller trygden eller forsikringen mv.) på skjæringstidspunktet som kan holdes utenfor delingen. Ofte er erstatningen byttet om til andre verdier, f.eks. en bolig. Også i disse tilfeller anses verdien å være i behold. Dersom verdien på boligen har steget, har dette også medført at verdien som kan holdes utenfor har steget. Dersom verdien har sunket gjelder tilsvarende. https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/deling-formue-separasjon-skilsmisse/saerskilte-unntak-delingen-forloddskrav/ Anonymkode: 34c16...a2f Tusen hjertelig takk for info. Anonymkode: 55b57...04a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Husk alikevel å få en skriftlig avtale som viser til loven, just in case.. Anonymkode: 970d0...ff2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå