Gjest Ambivalent valent Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Jeg er en kvinne på 53 som har vokst opp med mye utrygghet. Vet derfor at jeg er litt oversensitiv når det gjelder forhold. Har verdens mest tålmodige, trygge og omsorgfulle samboer, derfor skammer jeg meg over et hang up jeg har. Jeg stemmer på venstresiden, han på Høyre. I min vennekrets er de fleste på venstresida, selv om jeg bor i et veldig blått område i landet. Og dette skaper uro i meg. Vi har ingen verdikonflikter i forholdet, har veldig like holdninger til sosial ulikhet, innvandring, familiepolitikk og miljøvern for eksempel. Men jeg jobber i det offentlige, han i privat næringsliv, og fokuserer derfor på ulike spørsmål når vi stemmer. Andre som er i samme situasjon? Det er det sikkert, med tanke på kjønnsforskjeller i hvordan man stemmer? Hvordan lever dere med ulikheten i parttilhørighet? Har ikke noe ønske om å bry han med min hang up, da jeg forstår at det handler om min frykt for ulikhet, og ikke om konflikter mellom oss. Vil finne ut av dette på egen hånd, og øve opp så min toleranse blir like stor som hans, som er veldig raus.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Jeg stemmer mdg og mannen høyre. Vi har allikevel de samme verdiene når det kommer til familie, er enige om hva vi vil i livet osv. så det er ikke et problem for oss. Anonymkode: 9e502...858 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Ambivalent valent skrev (6 minutter siden): Jeg er en kvinne på 53 som har vokst opp med mye utrygghet. Vet derfor at jeg er litt oversensitiv når det gjelder forhold. Har verdens mest tålmodige, trygge og omsorgfulle samboer, derfor skammer jeg meg over et hang up jeg har. Jeg stemmer på venstresiden, han på Høyre. I min vennekrets er de fleste på venstresida, selv om jeg bor i et veldig blått område i landet. Og dette skaper uro i meg. Vi har ingen verdikonflikter i forholdet, har veldig like holdninger til sosial ulikhet, innvandring, familiepolitikk og miljøvern for eksempel. Men jeg jobber i det offentlige, han i privat næringsliv, og fokuserer derfor på ulike spørsmål når vi stemmer. Andre som er i samme situasjon? Det er det sikkert, med tanke på kjønnsforskjeller i hvordan man stemmer? Hvordan lever dere med ulikheten i parttilhørighet? Har ikke noe ønske om å bry han med min hang up, da jeg forstår at det handler om min frykt for ulikhet, og ikke om konflikter mellom oss. Vil finne ut av dette på egen hånd, og øve opp så min toleranse blir like stor som hans, som er veldig raus. Mannen til Gro Harlem Brundtland er høyremann... Anonymkode: a54d7...4f4 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Stemmer du SV, eller rødere enn dette, skjønner jeg at er et problem. Stemmer du Ap, tenker jeg at det ikke kan være noe issue. Anonymkode: 1b7d1...887 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Jeg stemmer SV og samboeren min høyre. Det er da ingen big deal. Anonymkode: 4d38a...c8d 3
Gjest Ambivalent valent Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Jeg har vekslet mellom SV og AP, men der er ikke poenget her egentlig. Poenget mitt er at det ikke er et problem i det daglige, eller i forhold til verdier, mer som en idé eller hang up. Ønsker ingen politisk debatt, mer høre om andre som lever fint med det, noe jeg ønsker også.
AprilLudgate Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer du SV, eller rødere enn dette, skjønner jeg at er et problem. Stemmer du Ap, tenker jeg at det ikke kan være noe issue. Anonymkode: 1b7d1...887 Mja, jeg kunne vært sammen med en som stemte Høyre (stemmer SV selv). Men det hadde kokt litt i debatt 😅 Men TS - synes du han fremmer dårlig verdisett? Du fremstiller jo dette som helt uproblematisk i deres samliv. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg stemmer SV og samboeren min høyre. Det er da ingen big deal. Anonymkode: 4d38a...c8d Så bra! Jeg burde skrevet at det kan være et problem, i stedet for å slå fast at det er et problem. Tenker folk egentlig er veldig forskjellige, og har ulike «grenser» for hva de takler av ulike verdisyn og holdninger. Jeg tror for eksempel ganske sikkert at jeg ikke hadde taklet å være i et SV-Høyre-forhold. Anonymkode: 1b7d1...887
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 Årsaken ligger nok i at han jobber i det private og har det som fokus når han stemmer. Med mindre dere krangler om politikk så bør det ikke være noe problem å stemme ulikt. Meg og min mann stemmer ulikt men han begynner å komme mere over på min side ettersom årene har gått og han ser hvor skoen trykker i vårt samliv. Jeg har vert i en prosess hvor jeg endte opp som ufør, hjelpen fra helsevesenet har vert fhv fraværende mens han får all den hjelpen han ber om til sin helse og trodde lenge det gjaldt alle. Anonymkode: 31d80...ec5
Gjest Ambivalent valent Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra! Jeg burde skrevet at det kan være et problem, i stedet for å slå fast at det er et problem. Tenker folk egentlig er veldig forskjellige, og har ulike «grenser» for hva de takler av ulike verdisyn og holdninger. Jeg tror for eksempel ganske sikkert at jeg ikke hadde taklet å være i et SV-Høyre-forhold. Anonymkode: 1b7d1...887 Ulempen med å skrive her er jo at man får svar man ikke ønsker. 😉 Jeg var vel mer på jakt etter konstruktive måter å leve med litt ulikhet på enn en avstemning om man kan det.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 Jeg er tidligere høyrekvinne, helt fra Willoch sin tid. Fikk avsmak på Erna under flyktningekrisen. Stemmer nå AP. Mannen stemmer FrP. Vi krangler som bare det om politikk 🙃. Jeg setter meg ofte bedre inn i politiske saker enn mannen gjør, så han kommer ofte til kort 🙂 Anonymkode: a4113...597 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 Tja. Jeg synes det er rart hvis dere er opptatt av de samme tingene, men han stemmer noe annet. Høyrefolk pleier ikke å ha så godt gangsyn i forhold til menneskelige behov, og tenker som regel at "jammen, jeg fikk da til, da kan andre få til", fordi de ikke evner å se at ikke alle startet med de samme forutsetningene eller var like heldige da de vokste opp. De partnerne jeg har hatt som har stemt på høyrepartiene har, før eller siden, innrømmet at de tenker på seg selv først og synes alle andre sutrer. De leser lite sosiologi, men er glade i økonomi. "Hvis de ikke ville bli narkomane, hvorfor tok de dop da?", "kan ikke klage over sykepleierlønn når man valgte å bli sykepleier" og "skal JEG betale for at folk ikke gidder å ta seg sammen?" har jeg hørt høyrefolk si. De skjønner ikke at det samme sikkerhetsnettet de forakter slik (fordi de må betale skatt), plutselig kan redde dem når de er utfor en ulykke eller sykdom selv. Jeg kunne ikke hatt en partner som påstod å være opptatt av de samme tingene som meg, men stemte helt annerledes. Greit med Rødt vs. SV, liksom, men større forskjell enn dét, og man må begynne å spørre seg om den andre kanskje lyver litt. Det er mulig gubben din tenker på å mele sin egen kake først, men ikke innrømmer dette ovenfor deg. I så fall er det bedre at han er ærlig, synes jeg. Anonymkode: d05bc...2cd 3
Hedy Lamarr Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Ambivalent valent skrev (7 minutter siden): Ulempen med å skrive her er jo at man får svar man ikke ønsker. 😉 Jeg var vel mer på jakt etter konstruktive måter å leve med litt ulikhet på enn en avstemning om man kan det. Altså, det konstruktive er jo å akseptere at folk har ulike syn, respektere hverandres syn, og forstå at man som par aldri vil være enige i alt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 Jeg aner ikke hva min stemmer. Og han vet ikke hva jeg stemmer. Anonymkode: 22ab7...56c 2
Gjest Ambivalent valent Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Jeg avslutter denne tråden da dere misforstår totalt spørsmålet mitt. Trenger ikke mange nye argumenter for uroen min. Han ER en fin fyr, jeg er ikke lurt på noen som helst måte.
Topsi Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høyrefolk pleier ikke å ha så godt gangsyn i forhold til menneskelige behov, og tenker som regel at "jammen, jeg fikk da til, da kan andre få til", fordi de ikke evner å se at ikke alle startet med de samme forutsetningene eller var like heldige da de vokste opp. Eller de ser at for å ha noe å fordele må det være noe å fordele.... 2 2
Queen of the North Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Noen ting må man bare være enig om å være uenig om. Skjønner at du har litt dårlig erfaring fra tidligere, men jeg tror dette er ett ikke tema hos de fleste. Alle har rett til å ha en mening, og det er ikke ett krav (for de fleste) att man må være enig om alt for å være i ett forhold. Så lenge dere ikke er så uenige om de viktigste politiske sakene att dere krangler om dette så burde det være takhøyde for å ikke være enig. Eneste dealbreakeren her er om en av oss har stemt på Arbeiderpartiet. Alt annet er innafor. Han får mareritt med tanken på Brundtland, Stoltenberg og Støre. Jeg blir bare irritert da de sjelden snakker sak, de rakker bare ned på de andre fremfor å ta ansvar for egne handlinger. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Stemmer mannen din MDG lever han ikke i den virkelige verden, ellers spiller det vel ingen rolle hva han stemmer. Vi merker ikke så mye forskjellig likevel. Anonymkode: af437...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Jeg stemmer Høyre, mannen AP. Vi har likevel det samme verdisynet, og når vi beveger oss inn i politiske diskusjoner er vi som regel veldig enige. Eller områdene der vi er uenige ser vi også den andres poenger. Man er jo heller ikke enig i alle punktene i et politisk program, så man kan ha likt syn på mye, selv om totalen gjør at man havner på ulike steder. Anonymkode: 6be95...e50
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tja. Jeg synes det er rart hvis dere er opptatt av de samme tingene, men han stemmer noe annet. Høyrefolk pleier ikke å ha så godt gangsyn i forhold til menneskelige behov, og tenker som regel at "jammen, jeg fikk da til, da kan andre få til", fordi de ikke evner å se at ikke alle startet med de samme forutsetningene eller var like heldige da de vokste opp. De partnerne jeg har hatt som har stemt på høyrepartiene har, før eller siden, innrømmet at de tenker på seg selv først og synes alle andre sutrer. De leser lite sosiologi, men er glade i økonomi. "Hvis de ikke ville bli narkomane, hvorfor tok de dop da?", "kan ikke klage over sykepleierlønn når man valgte å bli sykepleier" og "skal JEG betale for at folk ikke gidder å ta seg sammen?" har jeg hørt høyrefolk si. De skjønner ikke at det samme sikkerhetsnettet de forakter slik (fordi de må betale skatt), plutselig kan redde dem når de er utfor en ulykke eller sykdom selv. Jeg kunne ikke hatt en partner som påstod å være opptatt av de samme tingene som meg, men stemte helt annerledes. Greit med Rødt vs. SV, liksom, men større forskjell enn dét, og man må begynne å spørre seg om den andre kanskje lyver litt. Det er mulig gubben din tenker på å mele sin egen kake først, men ikke innrømmer dette ovenfor deg. I så fall er det bedre at han er ærlig, synes jeg. Anonymkode: d05bc...2cd Vi kan vel diskuterte hvem som har et endimensjonalt og fordømmende menneskesyn her. 😅 Anonymkode: 6be95...e50 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå