Gå til innhold

Har du hatt en opplevelse som gjør deg rimelig sikker på at du vet hva som skjer når vi dør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt nær døden opplevelse. Men har prøvd regresjons terapi, og har da opplevd et tidligere liv. 

Så jeg tror ikke livet er over når vi dør. Men tror ikke nødvendigvis alle blir født på nytt. Tror det skjer forskjellige ting, men helt nøyaktig hva, det vet jeg ikke.

Anonymkode: e2a7f...c82

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom på at jeg har også gjort regresjon. Jeg og en venninne gjorde det med en kassett fra Rune Amundsen en gang på 80-tallet. Jeg opplevde å se ned på føttene mine og se at jeg hadde sandaler på, og opplevde at det var forferdelig varmt og jeg følte jeg skulle kveles. Jeg lurer på om jeg døde av heteslag i det livet. Det som skjedde etterpå var at varmen plaget meg aldri mer. Før hadde jeg fått en slags panikkfølelse om jeg var i sola og det var veldig varmt, men nå hadde jeg ikke noe problemer med det lenger. Jeg vet fortsatt ikke om det var "ekte" eller om jeg innbilte meg det, men ja....det var litt rart.

Anonymkode: 2ad4e...1d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Det er umulig å oppleve fraværet av ens egen eksistens.

Anonymkode: 11168...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men velger å tro på det flere av dere skriver her fordi det er en god tanke at de man har mistet ikke er "alene" og at tanken på å en gang dø ikke blir så skummel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 9.31):

TS her:
Jeg har selv hatt nær døden-opplevelser av mange sorter.

Mine opplevelser har ikke dreid seg om å møte igjen tidligere avdøde, eller "trøst" - jeg har heller aldri vært redd for å dø, og hadde et ateistisk utgangspunkt. Mine opplevelser, om man skulle velge å tro på dem, ville implisert et ganske skremmende og omfattende etterliv. Ikke skremmende som i skummelt, mer som i overveldende og ikke i det hele tatt det man skulle trodd. 

Jeg forstår at mange religiøse bruker tanken om etterlivet som trøst, spesielt om de ser for seg den klassiske Himmelen, med perleporter og belønninger for livets strev, samt en skare av slekt og venner som ønsker en velkommen. Mitt etterliv var overhodet ikke slik. Hvis noe understreket det hvor ensom jeg er i dette livet.

Anonymkode: fd8ab...c82

Jeg har opplevd begge deler. Fra avdøde er det denne gode kjærligheten. Da jeg selv var nær døden er jeg egentlig usikker på hva jeg opplevde. Om det var frykten for at jeg var nær å dø som gjenspeilte drømmene (veldig lik det jeg følte i våken tilstand) og ikke ønsket det. Jeg ble forlatt. Ingen ville ha med meg på turen når "verden gikk under". Har ikke klart å prate med noen om det fordi jeg ikke forstår. Jeg vet bare at jeg forandret meg drastisk i ettertid. At det var en mening at jeg skulle leve- og uten kjærlighet fra avdøde jeg allerede føler hadde jeg nok dødd. De brakte meg til live, tror jeg. Men selve hendelsen og de syke drømmene vet jeg ikke var min egen skrekk eller hva. Hva var det du opplevde, ts?

Jeg tror også på Himmelen og gjenfødelse forresten. At en sjel har noe en skal lære. Har hørt at jorden er den ultimate skolen for dette, både positive og negative energier og sterke følelser og livssituasjoner. Man kan ha et bedagelig liv eller et grusomt et. Eller et helt normalt liv. Fredfullt til og med.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja. Kan si så mye som at det fikk meg til å tro på kjærlighet. Var temmelig lost og depressiv før dette, og kan takke den kjærligheten jeg opplevde for at jeg har en viss retning i livet i dag. Jeg opplevde i ett intenst altomfattende øyeblikk at jeg og alle andre/alt annet er ren kjærlighet av essens, og at alt og alle gir fullstendig mening i kjærligheten. At man alltid kan stole på dette, og at man til enhver tid har/er denne kjærligheten bokstavelig talt i hjertet. Det har gitt meg en ro jeg ikke hadde før. Jeg tror at vår bevissthet har opphav i dette stedet eller denne tilstanden, og på et eller annet vis drar vi kanskje tilbake dit når tiden her er omme. 

Håper på flere svar i denne tråden! Synes dette temaet er så interessant å høre om fra dere som skriver! Både fra de som kun opplevde et svart intet, og de som har hatt andre opplevelser.

Selv har jeg mine grunner til å tro at det at noen kun opplever mørke har med hvor vidt opplevelsen blir lagret i vårt bevisste minne å gjøre. Men hvem vet. I den tilstanden jeg var i, kunne jeg se og forstå absolutt alle minner, hver minste detalj, intensjon og bevegelse jeg noensinne hadde foretatt meg - ALT var lagret i en del av bevisstheten som til vanlig er gjemt litt bort, og gav i kjærlighet perfekt mening.

Skjønner forresten godt at dette kan høres fjernt ut for de som aldri har opplevd det 😅👍 Har ikke behov for å overbevise noen, jeg skriver bare her for å dele med de som er interessert. 

Anonymkode: 7fdf8...30b

Anonymkode: e0d61...c8e

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det selv, men var tilstede da et nært familiemedlem døde på sykehus. Akkurat i det dødsprossesen startet så sperret vedkommende opp øynene og tittet rundt seg. Virket tilstede, men samtidig ikke. Prøvde også plutselig å ta tak i jakka mi for og holde seg igjen på en måte.

Noen som har sett det samme, eller har noen tro på hvorfor dette skjedde? Har selv ikke fått fred etterpå, og vært veldig opptatt av hva som egentlig skjer etter døden. Savner vedkommende så utrolig mye og skulle gjerne visst hvordan det var på slutten.

Anonymkode: a3351...4fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke opplevd det selv, men var tilstede da et nært familiemedlem døde på sykehus. Akkurat i det dødsprossesen startet så sperret vedkommende opp øynene og tittet rundt seg. Virket tilstede, men samtidig ikke. Prøvde også plutselig å ta tak i jakka mi for og holde seg igjen på en måte.

Noen som har sett det samme, eller har noen tro på hvorfor dette skjedde? Har selv ikke fått fred etterpå, og vært veldig opptatt av hva som egentlig skjer etter døden. Savner vedkommende så utrolig mye og skulle gjerne visst hvordan det var på slutten.

Har du Netflix? I så fall vil jeg anbefale dokumentaren "Livet etter dette". ❤️ 

Anonymkode: bede3...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er redd for å dø og når vi er redd så prøver vi å finne en forklaring som trøst. Det er derfor det finnes konspirasjonsteorier, fordommer og rasisme. Vi er redd for det ukjente og lager oss en egen sannhet som vi tviholder på for overkomme frykten. 
Vi kan leve nesten et helt liv som ateister eller agnostiker, men den dagen vi blir alvorlig syk eller havner i en krise folder vi allikevel hendene og ber til noe vi aldri har trodd på fordi vi er livredde. Når vi mister noen vi er glad i trøster vi oss med at de lever videre et annet sted. 
Ingen vet hva som skjer etter døden så for min del er det rett og slett meningsløst å spekulere på dette, man tar mest sannsynlig feil uansett. 

Anonymkode: 42982...1c1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har dødd på sykehuset. 3 ganger. Ingenting. Hverken positivt eller negativt. Ingen redsel for døden da Ingenting ikke er noe å være redd for. 

Anonymkode: 50912...05c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle er redd for å dø og når vi er redd så prøver vi å finne en forklaring som trøst. Det er derfor det finnes konspirasjonsteorier, fordommer og rasisme. Vi er redd for det ukjente og lager oss en egen sannhet som vi tviholder på for overkomme frykten. 
Vi kan leve nesten et helt liv som ateister eller agnostiker, men den dagen vi blir alvorlig syk eller havner i en krise folder vi allikevel hendene og ber til noe vi aldri har trodd på fordi vi er livredde. Når vi mister noen vi er glad i trøster vi oss med at de lever videre et annet sted. 
Ingen vet hva som skjer etter døden så for min del er det rett og slett meningsløst å spekulere på dette, man tar mest sannsynlig feil uansett. 

Nja, du har sikkert rett i mye at det du skriver, men nå er ikke det trådens emne. Emne er: Har du hatt en opplevelse som gjør deg rimelig sikker på at du vet hva som skjer når vi dør?

Personlig jeg ikke opplevd noe slikt, men jeg kan jo ikke avfeie folk sine egne opplevelser. 

Anonymkode: bede3...a87

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2022 at 10:33 PM, AnonymBruker said:

Nei, det har jeg ikke. Det er umulig å oppleve fraværet av ens egen eksistens.

Jeg blir litt nysgjerrig. Hva gjør deg så ivrig på å avfeie andres opplevelser?
Jeg har aldri hoppet i fallskjerm, og det kunne ikke falle meg inn å fortelle mennesker som har gjort det hvordan fallskjermhopping føles. Du har aldri hatt en nær-døden opplevelse, men andre har det og vet hvordan DET føles.

Anonymkode: d84cc...9fc

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 11.41):

Når jeg hadde min nærdøden opplevelse var det det jeg gjorde rett før jeg forsvant. Vær mere en refleks et jeg strakk den ene armen rett frem var på samme tid som smertene gikk bort å jeg reiste ut av kroppen 😊 bare en fin opplevelse får meg 😊

Anonymkode: 0ca14...710

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 13.33):

Jeg er ikke redd. Jeg fikk «besøk» noen dager før en nær-døden-opplevelse. Skal ikke si hvem eller hva. Er ikke religiøs. Likevel, man skal ikke avfeie alt, det er mye mer enn man tror. At du selv ikke har opplevd noe, betyr ikke at det ikke eksisterer noe der ute og omkring. 

Anonymkode: c6dd5...a2d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 17.19):

Ja det har jeg, flere ganger. Jeg har tatt kurs i telepatisk dyrekommunikasjon og har flere ganger snakket med døde dyr, og fått informasjon som jeg aldri kunne visst uten å ha snakket med eieren om det på forhånd. Har også hatt kontakt med en avdød person. Jeg hadde aldri møtt denne personen, men beskrev personligheten hennes til noen som kjente henne. Hun var så tilstedeværende at det var helt sprøtt. Følte også på at hun flyttet på ting hjemme hos den jeg snakket med, og det stemte. Hun var desperat etter å få kontakt med dem for å vise at hun ikke var "forsvunnet" bare fordi hun var død. I tillegg har jeg hørt på utallige nær-døden-opplevelser, og lest Michael Newton og Brian L. Weiss sine bøker.

Men, den mest bekreftende opplevelsen hadde jeg tre dager etter hunden min døde. Hun dukket plutselig opp rundt meg, så påtagelig at jeg følte jeg nesten kunne ta på henne. Jeg så henne ikke, da jeg ikke "ser" ting på den måten, men jeg så henne for mitt indre øye, og følte at hun var der. Hun så ut og føltes ut som en valp, og danset rundt meg så glad som jeg aldri har sett henne i livet, selv om hun var en glad hund. Jeg tenkte at, jeg er trist, men du er det tydeligvis ikke! Jeg vil si det lignet på det man kaller for en "shared death experience", som er når pårørende som er i rommet med de som dør, også opplever noe av det som de opplever når de går over til andre siden. For det var ikke bare det at hunden min var der, men det var også som noe åpnet seg, så jeg kunne føle den gleden som er på andre siden som ikke kan beskrives med ord en gang.

Anonymkode: 2ad4e...1d4

Er du seriøs?

:skratte::skratte::skratte::skratte::skratte:

Anonymkode: 48c42...1a9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Likevel, man skal ikke avfeie alt, det er mye mer enn man tror.

Du har helt rett i at man ikke skal avfeie alt, men man skal ikke ukritisk godta alt heller.

Derimot bør man veie påstander opp mot bevisene for dem. 

At det er mye mer enn man tror, er en ubegrunnet påstand som ofte brukes for å unnskylde tro på fantastiske ting det ikke finnes grunn til å tro på. 

Sitat

At du selv ikke har opplevd noe, betyr ikke at det ikke eksisterer noe der ute og omkring. 

Helt enig. Men at du har hatt en opplevelse i en situasjon hvor hjernen din manglet oksygen og var i en helt spesiell fysisk tilstand, betyr ikke at det eksisterer noe overnaturlig heller.

Det finnes gode forklaringer på dette som er helt naturlige, men som for mange ikke er det de ønsker å tro. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når jeg hadde min nærdøden opplevelse var det det jeg gjorde rett før jeg forsvant. Vær mere en refleks et jeg strakk den ene armen rett frem var på samme tid som smertene gikk bort å jeg reiste ut av kroppen 😊 bare en fin opplevelse får meg 😊

Anonymkode: 0ca14...710

Takk for at du deler❤❤️

Det siste jeg sa til mitt familiemedlem var at vi ses igjen, først da virket det som hn ga slipp på alt, roet seg og deretter forsvant. Før dette virket det som hn var ut og inn av kroppen og bevissthet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Du har helt rett i at man ikke skal avfeie alt, men man skal ikke ukritisk godta alt heller.

Derimot bør man veie påstander opp mot bevisene for dem. 

At det er mye mer enn man tror, er en ubegrunnet påstand som ofte brukes for å unnskylde tro på fantastiske ting det ikke finnes grunn til å tro på. 

Helt enig. Men at du har hatt en opplevelse i en situasjon hvor hjernen din manglet oksygen og var i en helt spesiell fysisk tilstand, betyr ikke at det eksisterer noe overnaturlig heller.

Det finnes gode forklaringer på dette som er helt naturlige, men som for mange ikke er det de ønsker å tro. 

Nær døden opplevelser er forsket mye på, og det blir det fortsatt. Hadde forklaringen vært så enkel som at hjernen mangler oksygen, så hadde dette fenomenet vært løst for lenge siden.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir litt nysgjerrig. Hva gjør deg så ivrig på å avfeie andres opplevelser?
Jeg har aldri hoppet i fallskjerm, og det kunne ikke falle meg inn å fortelle mennesker som har gjort det hvordan fallskjermhopping føles. Du har aldri hatt en nær-døden opplevelse, men andre har det og vet hvordan DET føles.

Anonymkode: d84cc...9fc

Du blir nysgjerrig sier du, men det tror jeg ikke er sant. Det virker ikke som om du har lest hva jeg skrev eller prøvd å forstå det. Jeg er ikke ivrig på å avfeie andres opplevelser. faktisk snakker jeg ikke om andre i det hele tatt, i motsetning til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nær døden opplevelser er forsket mye på, og det blir det fortsatt.

Det har du rett i. Og så vidt jeg vet, er det ikke funnet noe som helst innen seriøs forskning som tyder på noen sjel eller noe overnaturlig.

Sitat

Hadde forklaringen vært så enkel som at hjernen mangler oksygen, så hadde dette fenomenet vært løst for lenge siden.

Det er en tom påstand det ikke er grunnlag for. Hjernen vår er ekstremt komplisert, og det gjenstår mye forskning før den er fullstendig forstått, så å foregripe konklusjon på måten du gjør er spekulativt og høyst uvitenskapelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

Det har du rett i. Og så vidt jeg vet, er det ikke funnet noe som helst innen seriøs forskning som tyder på noen sjel eller noe overnaturlig.

Det er en tom påstand det ikke er grunnlag for. Hjernen vår er ekstremt komplisert, og det gjenstår mye forskning før den er fullstendig forstått, så å foregripe konklusjon på måten du gjør er spekulativt og høyst uvitenskapelig.

Samtidig som du selv kommer med konklusjoner uten vitenskapelig belegg. 

Du som alle andre vet ikke hva som skjer etter døden. Det kommer man ikke til å få vite før man faktisk er død - uansett hvor mye det forskes på.

Jeg ser det som uproblematisk at folk velger å tro på ting som gir dem trøst og ro. 
Dog er jeg skeptisk til mennesker som utnytter andres sorg, og hadde vært kritisk til noen som påstå at de kunne snakke med dyr eller mennesker man har mistet. 

Anonymkode: 27b0b...67c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...