AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Jeg er jobbsøker og går på kurs. Veileder hos NAV sier at det er veldig positivt å ringe for å følge opp søknaden og vite mer om prosessen, fordi da får personen en stemme å knytte opp til CV-en (positivt inntrykk og slikt). Selvfølgelig skal man være forberedt med spørsmål og evt. svar på ting kontaktperson kan ende opp med å spørre. Jeg har fått inntrykk av at å ringe etter at man har sendt søknad kun er mas og stjeler viktig tid fra arbeidsgiver. Og om jeg blir vurdert som "perfekt for jobben" så blir jeg uansett kontaktet uavhengig om jeg ringer på forhånd eller ei. Likevel blir jeg tipset om å ringe støtt og stadig. Til dere som har vært en del av rekrutteringsprosessen: si at jeg ringer for å spørre om prosessen videre etter å ha sendt søknad. Eventuelle spørsmål dere stiller meg blir besvart på en grei måte (virker altså ikke helt uforberedt). Endrer dette noe? Får jeg større sjans for å få jobben? Anonymkode: 0002e...414
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Nei det er IKKE større sjanse for å få jobben om man ringer (i de bransjene jeg har jobbet i). Det er CV og søknad som bestemmer hvem vi tar inn på intervju. Anonymkode: b8b1d...24a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Prosessen videre er alltid "vi går igjennom alle søknader, og innkaller aktuelle til intervju". Og vi har absolutt ingen spørsmål å stille deg når du ringer, for vi har ikke anelse hvem du er. Da må vi i så fall hente fram hele bunken med søknader, lete frem akkurat din, så må vi lese igjennom for å finne eventuelle spørsmål. Med andre ord en helt enorm mengde ekstraarbeid, som overhodet ikke er aktuell gjøre. Har vi spørsmål til deg, så tar vi kontakt... Om prosessen videre er veldig uklar i stillingsannonsen, så sender man mail. Vi er flere som går igjennom søknader for å vurdere aktuelle kandidater, og sånt tar mye tid. Vi har også andre oppgaver ved siden av. Det tar mye tid med rekruttering, og alt av forstyrrelser forlenger den tiden. Anonymkode: c69a3...14b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Jeg har sittet et par runder med søknadsbehandling og invitasjon til intervjuer i min organisasjon. Om folk ringer eller sender e-post oppleves det i grunn mest som mas... Jeg skjønner at noen er veldig engasjerte og veldig gjerne vil ha jobben, men da er det bedre å få frem dette i søknadsteksten. Vi får også i blant spørsmål som kandidaten kunne funnet svaret på selv (gjerne ting som faktisk står i utlysningen), noe som bare oppleves som unødvendig. Og selv om jeg går igjennom søknadene og kaller inn kandidater, så er det ikke jeg som tar den avgjørende beslutningen, så hvilket inntrykk jeg får av kandidaten har egentlig ikke så mye å si. Anonymkode: f4a34...a70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå