AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Har dere oversikt over hva dere bruker strøm på? Klarer ikke skjønne hvor kwh våre renner ut. Vi brukte 90 kwh på lørdag! Da var tre av fem i familien borte store deler av dagen. To stykker dusjet, det ble vasket et par maskiner med klær, en runde tørketrommel, ungene gamet litt, samt stekte et par pizzaer i stekeovnen. Stor enebolig vel og merke, men har varme på kun på bad og vaskerom, og det reguleres i løpet av døgnet. Ingen av elbilene ble ladet den dagen. Jeg skjønner ikke hvor vi skal spare inn, eller hvordan dette skal bli til vinteren☹️ Anonymkode: da793...3f2
Million Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Slutt å bruke tørketrommel i hvert fall. Den trekker mye strøm. Du får henge opp tøyet til tørk i stedet. Det er også en god ide å skaffe seg en luftavfukter. Den tørker klesvasken på stativet på noen få timer, men det må stå i et lukket rom så luftavfukteren får en overkommelig mengde kubikk med luft å bearbeide og tørke. Hengte opp to sett med sengetøy på stativ i går, slo på luftavfukteren (den står rett foran stativet og blåser luft mot vasken) og gikk der i fra. Fire timer senere var jeg inne og kjente på det, og da var alt tørt. En luftavfukter bruker minimalt med strøm i forhold til en stor og tung tørketrommel som må bruke strøm på å dreie en stor trommel rundt samt varme luften. Min luftavfukter er av merket DeLonghi, de har god kvalitet og gjør jobben skikkelig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Du vil jo spare litt dersom du slutter med tørketrommel, i allefall. Anonymkode: 9a2e2...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Dropp tørketrommelen, vask fulle maskiner når strømmen er billig- kan pizzaen lages når strømmen ikke er på det aller dyreste? jeg følger med på Tibber-appen og setter på oppvask og klesvask på timer når det er billig. (Ikke midt på natta når vi sover, da. Da lader vi elbil.) Anonymkode: 9c396...1e7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Dusje kan man klare på 2-3 minutter pr pers, ihvertfall de fleste dusjene i løpet av uka. Anonymkode: 9c396...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Politikerne og Europa er våre største strømtyver 🙃 Men nei jeg sliter selv med å finne ut hva som drar mest. Tibberappen sier at forbruket er størst på apparater som alltid står på. Jeg har kun energieffektive apparater av typen jeg ikke kan skru av, og resten er plugget ut. Forskjellen er likevel minimal fra før de ble plugget ut. Noe her skurrer. Anonymkode: 2cec1...1a7 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Politikerne og Europa er våre største strømtyver 🙃 Men nei jeg sliter selv med å finne ut hva som drar mest. Tibberappen sier at forbruket er størst på apparater som alltid står på. Jeg har kun energieffektive apparater av typen jeg ikke kan skru av, og resten er plugget ut. Forskjellen er likevel minimal fra før de ble plugget ut. Noe her skurrer. Anonymkode: 2cec1...1a7 Tibber-appen angir vel bare et estimat på hva som bruker strøm?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Å si at tørketrommelen bruker mye strøm forstår jeg ikke. I går vasket jeg 3 maskiner, 2 runder med tørketrommel, varmekabler på begge bad, 2 dusjet og jeg laget middag og vi brukte 21 kWh så så mye strøm kan ikke tørketrommelen bruke. Anonymkode: 84eee...818 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 Det som alltid står på bruker ca. 5 kwt per døgn hos meg. Det er varmtvannstanken, kombiskapet, TV/boks på stand-by og routeren. Utover går det ca. 4 - 7 kwt på denne tiden av året før jeg setter på varme. Dette inkluderer komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin, lading diverse duppeditter og lys. Og selvsagt dusjing hver morgen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å si at tørketrommelen bruker mye strøm forstår jeg ikke. I går vasket jeg 3 maskiner, 2 runder med tørketrommel, varmekabler på begge bad, 2 dusjet og jeg laget middag og vi brukte 21 kWh så så mye strøm kan ikke tørketrommelen bruke. Anonymkode: 84eee...818 Det er akkurat det. Iflg oversikter (som jeg ikke gidder å linke til) skal det ikke trekkes så mye strøm av vaskemaskin og trommel. De er også forholdsvis nye og A-klassifisert. ts Anonymkode: da793...3f2
Maskinfører Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 Yepp det har jeg bare Led pærer
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er akkurat det. Iflg oversikter (som jeg ikke gidder å linke til) skal det ikke trekkes så mye strøm av vaskemaskin og trommel. De er også forholdsvis nye og A-klassifisert. ts Anonymkode: da793...3f2 Jupp. men dusj, vannkoker, stekeovn osv tar en del strøm, mer enn man tenker. Jeg ser utslaget i appen - det er der våre strømtyver er. Anonymkode: 2911e...98c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Strømtyven må da være regjeringen. Anonymkode: 30f8f...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dropp tørketrommelen, vask fulle maskiner når strømmen er billig- kan pizzaen lages når strømmen ikke er på det aller dyreste? jeg følger med på Tibber-appen og setter på oppvask og klesvask på timer når det er billig. (Ikke midt på natta når vi sover, da. Da lader vi elbil.) Anonymkode: 9c396...1e7 Her er det slik at prisen så å si er nesten like dyr hele dagen. Fra ca kl 06 —> 23-24. Altså, den pizzaen og bruk av stekovn, er jo greit å kunne spise mat mellom de tidene. Hvem i all verden vekker hele familien midt om natten for at de skal spise? Fulle vaskemaskiner vasker heller ikke tøyet godt, men det kan en jo kanskje leve med. Anonymkode: b7f97...ff3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 varmtvannsbereder og stekovn. Begge bruker ganske mye strøm. Så der har du strømtyvene. Anonymkode: 6727e...1c9
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): varmtvannsbereder og stekovn. Begge bruker ganske mye strøm. Så der har du strømtyvene. Anonymkode: 6727e...1c9 Jeg lager ofte middagen i stekeovn - det gir minimalt utslag på strømforbruket mitt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Iflg Tibber er det når alle dusjer, at vi bruker mest strøm. Ventilasjonsanlegg bruker også strøm (men skal ikke skrus av, da kommer det nye problemer, med mugg og sopp). Vaskemaskinen bruker egentlig lite, men leste ett sted at tørketrommelen bruker seks ganger met enn vaskemaskinen. Anonymkode: f7751...938
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Jordfeil? Ville tatt kontakt med en elektriker og bedt de sjekke rundt for feil. Anonymkode: cd0b1...433 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Hvor varmt har dere det på bad og vaskerom? Er det snakk om mer en ett bad? Det er oftest oppvarming som krever mest strøm, så det kan være lurt å se på det først. Anonymkode: b7077...833
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (4 timer siden): Jeg lager ofte middagen i stekeovn - det gir minimalt utslag på strømforbruket mitt. My bad, ja kanskje det bare gjelder meg siden jeg har en gammel ovn. Strømforbruket hopper opp fra 1-1,5 kwh til 3-4 kwh den timen jeg bruker ovnen til å lage mat. Så for min del bruker stekovnen mye strøm. Anonymkode: 6727e...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå