AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Da må jeg i en alder av 46 år innse at overgangsalderen er som kastet på meg med hetetokter, vektøkning, humørsvingninger og søvnproblemer. Tenkte å prøve noen reseptfrie løsninger først og lurte på om du har tips til noe som faktisk fungerer? Tar imot tips av alle slag😅 Anonymkode: 9ac65...806
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da må jeg i en alder av 46 år innse at overgangsalderen er som kastet på meg med hetetokter, vektøkning, humørsvingninger og søvnproblemer. Tenkte å prøve noen reseptfrie løsninger først og lurte på om du har tips til noe som faktisk fungerer? Tar imot tips av alle slag😅 Anonymkode: 9ac65...806 Dytter. Anonymkode: 9ac65...806
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Syns det lindrer litt med Femarelle. Kjøpt på helsekostbutikk eller på nett. Tror det er tre varianter, jeg har prøvd den for kvinner i 40-årene, mens jevnaldrende venninne har best effekt av den for kvinner i 50-årene (selv om vi er i 40-åra). Dem hjalp noe på humør, energi og hetetokter, men ikke på søvnproblemene jeg har. Anonymkode: 0c227...0b6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syns det lindrer litt med Femarelle. Kjøpt på helsekostbutikk eller på nett. Tror det er tre varianter, jeg har prøvd den for kvinner i 40-årene, mens jevnaldrende venninne har best effekt av den for kvinner i 50-årene (selv om vi er i 40-åra). Dem hjalp noe på humør, energi og hetetokter, men ikke på søvnproblemene jeg har. Anonymkode: 0c227...0b6 Tusen takk for informativt svar😊 Anonymkode: 9ac65...806
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Prøvde alt naturlig. Men måtte få hormoner hos lege. Fikk de da jeg var 43 og er nå 53 og skal stå på de så lenge jeg ønsker. Ja takk til mindre overgangsplager, og ja takk til hormoner som gjør at ikke aldringen går så fort. Ingen skrupler med å bruke det så lenge legen følger opp. Anonymkode: 4775b...6a4 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøvde alt naturlig. Men måtte få hormoner hos lege. Fikk de da jeg var 43 og er nå 53 og skal stå på de så lenge jeg ønsker. Ja takk til mindre overgangsplager, og ja takk til hormoner som gjør at ikke aldringen går så fort. Ingen skrupler med å bruke det så lenge legen følger opp. Anonymkode: 4775b...6a4 Tusen takk for svar😊 Hvor ille var det før du kunne få hormoner da? og hvilke hormoner får du? Anonymkode: 9ac65...806
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Jeg er også på hormoner. Ta en prat med legen du. Om du ikke har bryst-/livmorhalskreft i familien er terskelen relativt lav for at du får prøve. 😊 Anonymkode: 41627...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Anbefaler deg og se programmet, sex, skam og overgangsalder på NRKTV. Mye god informasjon der og også mye info ift hormoner Anonymkode: 71f04...929
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Prøvde alt naturlig. Men måtte få hormoner hos lege. Fikk de da jeg var 43 og er nå 53 og skal stå på de så lenge jeg ønsker. Ja takk til mindre overgangsplager, og ja takk til hormoner som gjør at ikke aldringen går så fort. Ingen skrupler med å bruke det så lenge legen følger opp. Anonymkode: 4775b...6a4 Hva hjelper hormonene for? Anonymkode: f8e8d...926
Ulven Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Jeg brukte rødkløver for hetetoktene. Det virket bra, men kun på hetetoktene. Den tørre og såre skjeden, samt søvnproblemene ble ikke bedre før jeg startet med HRT for en måned siden. Hormontilskudd hjelper også mot benskjørhet, så jeg kommer til å bruke dette så lenge det er mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva hjelper hormonene for? Anonymkode: f8e8d...926 Alle de nye plagene som er forårsaket av fallet i østrogen som overgangsalderen medfører. Anonymkode: 1cf57...29c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle de nye plagene som er forårsaket av fallet i østrogen som overgangsalderen medfører. Anonymkode: 1cf57...29c Som feks? Anonymkode: f8e8d...926
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som feks? Anonymkode: f8e8d...926 Fysiske symptomer på overgangsalderen:1 Hetetokter Blødningsforstyrrelser Nattesvette Søvnproblemer Tørr skjede Urinveisplager Hjerteklapp Psykiske symptomer:1 Nedstemthet Humørsvingninger Irritabilitet Konsentrasjonsproblemer Nedsatt seksuallyst Anonymkode: 1cf57...29c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #14 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 18.18): Tusen takk for svar😊 Hvor ille var det før du kunne få hormoner da? og hvilke hormoner får du? Anonymkode: 9ac65...806 Jeg hadde det ganske ille, med helt ville humørsvingninger og hetetokter+++ Men kom også relativt tidlig i overgangsalder og da ble de anbefalt. Gikk på NovoFem i flere år, og Cliovelle de to siste årene. Når vi snakker om kvinnehelse så er det også veldig lite aksept har vært for hormoner fordi det blir sett på som naturlig... Og med tanke på de plagene mange har/får så skal man da bli avspist med rødkløver og dronninggele? Og selvfølgelig er heller ikke tablettene på blå resept heller... Min kvinnelige lege er rasende på dette, og det med rette. Kvinnehelse! Anonymkode: 4775b...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #15 Skrevet 24. september 2022 Er det håp om at det er over etter tre måneder uten blødninger? Og hvor lang tid kan det ta før man kan tro man er blant de heldige uten hetetokter? Eneste symptomer så langt er to år med uregelmessige og tildels særdeles langvarige blødninger. Over tre uker på det verste. Nå altså ingenting på tre mnd. Anonymkode: 4ac28...bd9
Leo Skrevet 24. september 2022 #16 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det håp om at det er over etter tre måneder uten blødninger? Og hvor lang tid kan det ta før man kan tro man er blant de heldige uten hetetokter? Eneste symptomer så langt er to år med uregelmessige og tildels særdeles langvarige blødninger. Over tre uker på det verste. Nå altså ingenting på tre mnd. Anonymkode: 4ac28...bd9 Jeg stilte nettopp gynekologen min det samme spørsmålet og hun sa at etter ett år så kunne man være relativt sikker på at man ikke fikk noen ytterligere plager. Selv hadde jeg noen antydninger til hetetokter (Varte 5 - 10 minutter og kunne telles på en hånd) ca. tre måneder etter siste menstruasjon og det var det. Har ikke merket noen andre plager verken før eller etter, men menstruasjonen var et helvete i over 40 år så såpass synes jeg at jeg hadde fortjent! Neida, men det er ikke alle som får nevneverdige plager og det er, i følge samme gynekolog, i stor grad arvelig så hvis man vil vite hva man har i vente så kan det være lurt å spørre mor og kanskje hun også vet hvordan bestemor/-mødre opplevde det.
Kniv & gaffel Skrevet 24. september 2022 #17 Skrevet 24. september 2022 Jeg tar kosttilskuddet Remifemin som selges på apotek. Det lindrer hetetoktene, og gjør igjen at jeg sover bedre om natta.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #18 Skrevet 24. september 2022 Jeg har tenkt til å gå til nevrorefleksolog når min tid kommer, siden jeg har en venninne som ble kvitt sin hormonelle hodepine av det. Vil ikke ta hormoner viss jeg kan unngå det. Anonymkode: 40d9c...5cd 1
Kniv & gaffel Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 Jeg er plaga med hetetokter om kvelden og natta. Hetetoktene kommer særlig i det jeg skal til å sovne, og forstyrrer derfor søvnen en del. Andre plager har jeg ikke, og på noen områder har jeg det bedre nå enn før overgangsalderen. Det er deilig å slippe mensen og alt det den førte med seg. Særlig gjelder det for PMS-humørsvingningene og den sterke matlysten som pleide å komme den siste uka før mensen. På grunn av at hetetoktene går ut over søvnen, har jeg vurdert å bruke hormoner, men kosttilskuddet Remifemin jeg nevnte tidligere ser ut til å hjelpe en del. Hetetoktene er færre og mildere enn før jeg begynte med kosttilskuddet.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Det som gjorde at jeg valgte å gå over på hormonmedisin var faktisk tørre slimhinner. Hetetokter og alt det andre var ikke så ille. Prøvde lokal behandling uten at jeg var fornøyd. Bare sa til fastlegen min at jeg overhode ikke er villig til å parkere sexlivet mitt. Gått på Livial de siste 10 årene. Anonymkode: 8ed75...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå