Gå til innhold

Flere som aldri opplevd en normal ungdomstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som aldri ble invitert på noen fest, som aldri fikk sitt første kyss, hadde sex eller fikk en kjæreste? Jeg har aldri opplevd noe av dette. Vet at det ikke er for sent å oppleve det nå, men det er trist å tenke på at jeg aldri opplevde slike normale hendelser som ungdom eller ung voksen. Jeg har slitt psykisk siden tidlig tenårene så er derfor jeg ikke har klart å henge med i det vanlige. 

Anonymkode: b009c...182

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg ble oppdratt strengt religiøst så ja, gikk glipp av mye som for de fleste kjennetegner en helt normal ungdomstid. Var over 20 før jeg smakte alkohol, for eksempel.

Anonymkode: 46555...223

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Pga. dårlig selvbilde.

Anonymkode: a13db...19a

• Liker 1
Skrevet

Samme her, pga. vold i hjemmet. Var helt ødelagt, og det jeg fikk av ungdomsopplevelser var langt fra uskyldig. Skadet meg for livet.

Det er vondt å tenke på, men sjalusien er borte nå (jeg er 30).

Anonymkode: df806...0ba

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg ikke opplevde fest på den tien fordi det ble tillatt, det ødela for konsentrasjon på skolen! Jeg skal aldri la min sønn få gå på fest 🤨

Anonymkode: ea7f2...795

• Liker 1
Skrevet

Både og.. Jeg fungerte på sett og vis helt «normalt» i ungdomstiden, men var ekstremt usikker. Hadde venner, men ikke veldig nære. Fikk kjæreste når jeg var 17, så var forsåvidt ungdom enda (men det hadde aldri skjedd om ikke han tok initiativet - og jeg brukte veldig lang tid på å tro på at han faktisk likte meg…).

Var aldri på fest. Ikke i studietiden heller. Det synes jeg er egentlig litt flaut å innrømme selv i dag (nå er jeg nesten 40). Ikke fordi det er noe galt i det, om det hadde vært et bevisst valg - men det var det ikke.. Det var fordi jeg aldri hadde nære nok venner til at det skjedde. Ble ikke regnet med liksom.

Anonymkode: 00857...17c

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ble så å si aldri invitert på noe. Fikk en fire år eldre kjæreste altfor tidlig for å komme meg vekk fra en voldelig far. Som 14-åring dreide det seg om å komme seg vekk fra hjemmet og hjem til kjæresten. Som 16-åring levde jeg alene og forsørget meg selv som om jeg var 20. Alt dreide seg egentlig om overlevelse. 

Anonymkode: 69901...8b8

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er egentlig en normal ungdomstid? 

Mine foreldre holdt på å miste hus og alt da jeg var 12 år og årene fremover. Jeg hadde derfor ikke samvittighet til å belaste dem økonomisk eller praktisk på noen måte, og måtte tjene mine egne penger og løse mine egne utfordringer fra jeg var 12 år. Jeg vil si det gjorde meg selvstendig og sterk, men normalt var det kanskje ikke. 

En venninne hadde mor som var alkoholiker, og hun måtte derfor ta ansvar for både mor og yngre bror fra hun var enda yngre. Hun er i dag vellykket bedriftseier, men normal ungdomstid hadde hun ikke. 

En annen venninne var i motsatt ende enn min venninne. Rike og veldig "vellykket " familie, men mor som var så redd for at hun skulle gjøre noe galt at hun hadde meldeplikt angående alt hun gjorde, og tid med venner besto av å 50% snakke i telefonen med mor for å betrygge mor angående at ingenting galt skjedde. Ikke særlig normalt det heller, men hun har klart seg godt. 

Selv har jeg nå tre barn, og deres ungdomstid er svært ulik. Ene er nerd, og opptatt med ganske sære interesser, ene er utrolig sosial, og rundt med venner hele tiden, ene er ganske introvert og foretrekker å være hjemme etter skolen, for da har det vært nok sosialt. 

Tror det er ganske normalt å ikke ha en normal ungdomstid, eller at veldig mye ulikt er normalt. 

Anonymkode: 9b62a...83b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som aldri ble invitert på noen fest, som aldri fikk sitt første kyss, hadde sex eller fikk en kjæreste? Jeg har aldri opplevd noe av dette. Vet at det ikke er for sent å oppleve det nå, men det er trist å tenke på at jeg aldri opplevde slike normale hendelser som ungdom eller ung voksen. Jeg har slitt psykisk siden tidlig tenårene så er derfor jeg ikke har klart å henge med i det vanlige. 

Anonymkode: b009c...182

Trist å lese at du også hadde en slik ungdomstid. ❤ Jeg hadde det sånn selv, sto på utsiden og opplevde aldri de gøye tingene man gjør som ungdom. Begynte å slite med psyken som 11-åring, ble mobbet gjennom hele ungdomsskolen og hadde et svært dårlig klassemiljø. Hadde ingen venner, så det ble aldri shoppingturer, hyttetur med venner eller fest. Guttene mobbet også stygt, så det ble ikke akkurat noe flørting og fnising der. Og med skilte foreldre der jeg hadde en kritiserende og emosjonelt fraværende far, kjentes ikke livet så bra. 

Jeg er 25 nå, og kjenner ofte på hvor vondt det gjør å ikke ha opplevd en vanlig og spennende ungdomstid. Har liksom ingenting å se tilbake på.. Og jeg har fortsatt ingen venner, så har ikke blitt invitert på fest en eneste gang eller vært på byen enda 🙈 

Anonymkode: 55a9a...1b0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her, pga. vold i hjemmet. Var helt ødelagt, og det jeg fikk av ungdomsopplevelser var langt fra uskyldig. Skadet meg for livet.

Anonymkode: df806...0ba

Ja, pga vold her også. Det er mange som ikke har en slik ungdomstid som du beskriver, ts. 

Anonymkode: 6b0f2...e3e

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg ikke opplevde fest på den tien fordi det ble tillatt, det ødela for konsentrasjon på skolen! Jeg skal aldri la min sønn få gå på fest 🤨

Aldri? Du er ikke helt god. 

Anonymkode: 2b81a...ab6

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg ble oppdratt strengt religiøst så ja, gikk glipp av mye som for de fleste kjennetegner en helt normal ungdomstid. Var over 20 før jeg smakte alkohol, for eksempel.

Anonymkode: 46555...223

Samme her. Kjærester og fest, klær eller sminke eller musikk eller tv var aldri et tema før jeg ble voksen. 

Skrevet

Ingen fester, sex eller kjæreste. Nå er jeg snart 42 år og har fortsatt ikke hatt kjæreste eller sex. Har aldri vært på fest eller drukket heller.

Anonymkode: 357d3...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri? Du er ikke helt god. 

Før han er 18 da seffølgelig. Ikke noe alkohol før etter.

Skrevet

Jeg hadde null venner på ungdomskolen, og ble aldri invitert på noe. Aldri på fest og opplevde aldri de normale ungdomstingene. Ble ikke mobbet, men holdt utenfor og var usynlig. 

Veldig kjipt, men tok det igjen til en viss grad på VGs. 

Anonymkode: f84e8...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...