Gå til innhold

Normalt med lønn som utbetales sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har startet i ny jobb og fikk lønna litt sent utbetalt sist og ser nesten ut til at det blir slik denne gangen også... 

Utbetalingsdato er egentlig satt til 10 hver måned men så står det også at den senest vil bli utbetalt 25... Er dette normalt? Jeg tenkte det var kun fordi jeg var ny og at det kunne bli forsinkelse med tanke på dette men nå har jeg jobbet her en stund. 

Passer ekstremt dårlig å få den på etterskudd slik. Det går jo opp i opp til slutt hvis det da blir satt fast til 25 hver måned men det er likksom ikke fast og det føles veldig ustabilt. 

Lurte egentlig bare på om dette er normalt. Jeg har ikke opplevd det selv før men kanskje det egentlig er slik. 

Anonymkode: 2369e...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det normale er å ha en fast dato å forholde seg til.

Hva står i kontrakten din om lønningsdato?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Nei. Det normale er å ha en fast dato å forholde seg til.

Hva står i kontrakten din om lønningsdato?

Det står at datoen er satt til 10 hver måned men at den kan utbetales senest 25 hver måned. Noe som gir lite mening nå. Som sagt tenkte jeg at det kun gjald den første måneden, men nå er jeg usikker. Ser i vært fall ikke vits med fast satt 10 når det uansett likksom varierer... 

Skrevet

Jeg ville vært skeptisk til en sånn kontrakt.

Er det en stor bedrift eller kjede du jobber hos? Eller en liten bedrift med få ansatte?

Dersom det står slik du skriver her så har de jo en halv måned slingringsmonn på utbetaling av lønn. Og det er det jo få som vil akseptere å forholde seg til.

Skrevet

Hvis du har skrevet under på en kontrakt der det står at utbetalingsdato er mellom 10. og 25. så er det nok sånn de gjør det. 

Jeg har aldri hørt om noe sånt før, og ville helt klart spurt om det under signering.

Anonymkode: 1ee0c...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har skrevet under på en kontrakt der det står at utbetalingsdato er mellom 10. og 25. så er det nok sånn de gjør det. 

Jeg har aldri hørt om noe sånt før, og ville helt klart spurt om det under signering.

Ja, kjenner det nå at jeg har dumma meg ut men men... Skal innrømme jeg var i en desperat situasjon og fikk kort betenkningstid men skulle uansett vært mer kritisk. 

Skrevet
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Jeg ville vært skeptisk til en sånn kontrakt.

Er det en stor bedrift eller kjede du jobber hos? Eller en liten bedrift med få ansatte?

Dersom det står slik du skriver her så har de jo en halv måned slingringsmonn på utbetaling av lønn. Og det er det jo få som vil akseptere å forholde seg til.

Det er en stor bedrift med mange butikker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kjenner det nå at jeg har dumma meg ut men men... Skal innrømme jeg var i en desperat situasjon og fikk kort betenkningstid men skulle uansett vært mer kritisk. 

Det er fort gjort. Hvis du ikke allerede er organisert, vil jeg anbefale deg å bli det. Da kan du spørre dem om hjelp hvis dette blir et problem fremover. 

Du får igjen mesteparten av kontingenten på skatten, så det er vel verdt pengene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fort gjort. Hvis du ikke allerede er organisert, vil jeg anbefale deg å bli det. Da kan du spørre dem om hjelp hvis dette blir et problem fremover. 

Du får igjen mesteparten av kontingenten på skatten, så det er vel verdt pengene.

Er heldigvis allerede organisert og hatt god kontakt med dem før pga tidligere opplevelser. Skal høre med dem, men skal aller først høre med arbeidsplassen for å være helt sikker. Er heldigvis også bare i prøveperiode om det blir absolutt krise. Finnes alltids andre jobber hvis jeg bare er litt lur framover så går det nok fint. 

Skrevet

Har du fast lønn eller timeslønn? For meg høres det ut som du har lønn fra 10 til 10 som utbetales innen 25. 

Anonymkode: acb33...d45

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du fast lønn eller timeslønn? For meg høres det ut som du har lønn fra 10 til 10 som utbetales innen 25. 

Timeslønn. Ja det er mulig det stemmer og jeg bare har misforstått. 

Skrevet

Det er absurd å ha fastlønn som ikke går fra 1. til 1.

Skrevet

Timeslønn. Ja det er mulig det stemmer og jeg bare har misforstått. 

Men har de alltid betalt ut lønn 25.?

Skrevet

Kan det være at de har to utbetalingsdatoer på timelønnede der kanskje? 

Anonymkode: 4c0e7...7f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er absurd å ha fastlønn som ikke går fra 1. til 1.

Var derfor jeg spurte. Nå svarte ts timeslønn. 

Skrevet

Jeg tenker du kanskje har misforstått litt altså, for det du beskriver høres vanvittig useriøst ut. 

Foreslår at du tar bilde av kontrakten, anonymiserer firmainformasjon og info om deg, og legger den ut her. Da er det lettere å forstå.

Men, generelt kommer lønn for timelønnede som en standard etterskuddsvis. Du forteller at du er timelønnet. Det vanligste er at man har en periode, også kommer utbetalingen en stund etterpå.

Kommunalt er det ofte 10feb - 10mars betales 15 april. Altså over en måned etterpå. 

Personlig har jeg vært borti augustlønn utbetales alt fra 5. Til 25. Sept. 

Veldig varierende altså. 

Men legg ut deler av kontrakten din, så er det lettere å se hva som er aktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...