AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Er det noen som vet om barnehagen automatisk får beskjed når barnevernet er koblet inn i en familie? Uansett hva det dreier seg om? Anonymkode: 660f0...be6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Jeg vet ikke, men det ville overraske meg stort! Med mindre vi snakker om kontaktforbud, eller lignende, selvfølgelig . Anonymkode: 0df7f...6d2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det noen som vet om barnehagen automatisk får beskjed når barnevernet er koblet inn i en familie? Uansett hva det dreier seg om? Anonymkode: 660f0...be6 Ikke automatisk. Det kommer ann på grad av omsorgsvikt, og om barnehageansatte skal hjelpe til ved å feks holde én forelder borte/neke henting osv. Anonymkode: f37db...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 BV skal i utgangspunktet innhente opplysninger etter samtykke. Ved innhenting uten samtykke forutsettes det at det finnes et annet rettslig grunnlag for innhenting. Da barnefar ble meldt til barnevernet, kontaktet de meg for å få samtykke til å innhente informasjon fra de instansene de ønsket (barnehage, politi og helsestasjon). Anonymkode: c4ea0...947 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Vi hadde ett barn i barnehagen som hadde besøkshjem. Det fikk vi ikke vite før mor fortalte det selv. Avtalen om besøkshjem hadde vart fra før barnet begynte i bhg og derfor var ikke vi med i prosessen når bv kom inn i bildet dog ble vi involvert senere når bv kalte inn til møter. Anonymkode: a719e...478
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Vi får som oftest ett brev fra barnevernet som vi er pliktig å svare på. Det de spør om henting, bringing, matpakker, oppfølgning, møter osv. Som oftest forteller foreldrene det til oss først. Jeg hadde blitt overasket hvis jeg fikk brev fra bv og foreldrene ikke hadde fortalt det til oss. Da hadde jeg vel egentlig tenkt at vi hadde ett dårlig samarbeid hvis de ikke hadde fortalt det😅 Anonymkode: bb6b5...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi får som oftest ett brev fra barnevernet som vi er pliktig å svare på. Det de spør om henting, bringing, matpakker, oppfølgning, møter osv. Som oftest forteller foreldrene det til oss først. Jeg hadde blitt overasket hvis jeg fikk brev fra bv og foreldrene ikke hadde fortalt det til oss. Da hadde jeg vel egentlig tenkt at vi hadde ett dårlig samarbeid hvis de ikke hadde fortalt det😅 Anonymkode: bb6b5...6c3 Jeg (eller barnefar) er i en prosess hvor barnevernet har innhentet opplysninger fra bhg etter min tillatelse. Jeg har ikke informert de om at dette vil komme, men de vet at det er utfordringer med barnefar som er bekymringsfullt, og at jeg er i dialog med BV. Burde jeg allikevel da ha informert BHG om at dette vil komme? Jeg har vært veldig usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til alt, og har derfor ikke sagt noe så de skulle få mest mulig nøytral grunn å bedømme på. Hadde du som ansatt ønsket at jeg i en slik situasjon skulle gitt beskjed? Anonymkode: c4ea0...947
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det noen som vet om barnehagen automatisk får beskjed når barnevernet er koblet inn i en familie? Uansett hva det dreier seg om? Anonymkode: 660f0...be6 Det kommer helt an på alvorligheten i saken. Er saken veldig alvorlig så har BV kanskje et rettslig grunnlag til å innhente de opplysningene de trenger, men hvis det er en ordinær undersøkelse hvor foreldre får veiledning o.l - så kommer BV til å spørre foreldre før de innhenter opplysninger. I noen tilfeller er heller ikke dette nødvendig. Anonymkode: 8e101...b10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg (eller barnefar) er i en prosess hvor barnevernet har innhentet opplysninger fra bhg etter min tillatelse. Jeg har ikke informert de om at dette vil komme, men de vet at det er utfordringer med barnefar som er bekymringsfullt, og at jeg er i dialog med BV. Burde jeg allikevel da ha informert BHG om at dette vil komme? Jeg har vært veldig usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til alt, og har derfor ikke sagt noe så de skulle få mest mulig nøytral grunn å bedømme på. Hadde du som ansatt ønsket at jeg i en slik situasjon skulle gitt beskjed? Anonymkode: c4ea0...947 Det kommer jo helt an på grunnlaget for alt dette. Først og fremst er barnehagen en plass hovedsakelig for barnet, og hvis dette kan påvirke barnet - så hadde det vært mest gunstig å fortelle om det, ja. Slik at barnehagen er klar over situasjonen og vet hvordan de evt kan hjelpe. Anonymkode: 8e101...b10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Om barnevernet oppretter en undersøkelses sak vil de innhente opplysninger om barnet hos barnehagen. Standard spørsmål. Anonymkode: f2ba3...b69
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg (eller barnefar) er i en prosess hvor barnevernet har innhentet opplysninger fra bhg etter min tillatelse. Jeg har ikke informert de om at dette vil komme, men de vet at det er utfordringer med barnefar som er bekymringsfullt, og at jeg er i dialog med BV. Burde jeg allikevel da ha informert BHG om at dette vil komme? Jeg har vært veldig usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til alt, og har derfor ikke sagt noe så de skulle få mest mulig nøytral grunn å bedømme på. Hadde du som ansatt ønsket at jeg i en slik situasjon skulle gitt beskjed? Anonymkode: c4ea0...947 Anonymkode: f2ba3...b69
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg (eller barnefar) er i en prosess hvor barnevernet har innhentet opplysninger fra bhg etter min tillatelse. Jeg har ikke informert de om at dette vil komme, men de vet at det er utfordringer med barnefar som er bekymringsfullt, og at jeg er i dialog med BV. Burde jeg allikevel da ha informert BHG om at dette vil komme? Jeg har vært veldig usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til alt, og har derfor ikke sagt noe så de skulle få mest mulig nøytral grunn å bedømme på. Hadde du som ansatt ønsket at jeg i en slik situasjon skulle gitt beskjed? Anonymkode: c4ea0...947 Nei du trenger ikke informere barnehagen. Og vær forsiktig med å uttale deg om barnefar til barnehagen. Hvis det blir noe senere kan det komme fram at du har svartmalet han til din fordel. Men dette må du kjenne på selv. hvis du ønsker ka. Du fint si at det er en uenighet mellom deg og barnefar, eller si det i korte trekk bare. Anonymkode: f2ba3...b69 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 For å svare på spørsmålet: Nei, det er ingen automatikk i dette. Barnevernet snakker ikke med eller informerer barnehagen om noe uten at er informert om det. Anonymkode: b0e10...954
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei du trenger ikke informere barnehagen. Og vær forsiktig med å uttale deg om barnefar til barnehagen. Hvis det blir noe senere kan det komme fram at du har svartmalet han til din fordel. Men dette må du kjenne på selv. hvis du ønsker ka. Du fint si at det er en uenighet mellom deg og barnefar, eller si det i korte trekk bare. Anonymkode: f2ba3...b69 Har tenkt på dette selv, så har egentlig informert veldig lite. Barnefar slet med rus og sliter psykisk, er vel bare dette jeg har fortalt, slik at de kan ivareta barnet på best mulig måte, dersom han skulle få noen reaksjoner. Anonymkode: c4ea0...947
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Nei bhg får ikke vite noe. Men viss bv skal starte undersøkelse, må du samtykke om at bv tar kontakt med bhg. Viss du sier nei, kan bv ta kontakt med bhg likevel. Anonymkode: ed48d...63f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noen som vet om barnehagen automatisk får beskjed når barnevernet er koblet inn i en familie? Uansett hva det dreier seg om? Anonymkode: 660f0...be6 Det fjør vi ikke Anonymkode: 11052...eae
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Nei, det er ingen automatikk i det. Det ville være ulovlig. Det er vanlig å ønske opplysninger fra barnehagen i en undersøkelse, siden de jo vanligvis kjenner barnet godt. Da spør man foreldrene om samtykke til det. Om de sier nei, skal det en særlig grad av nødvendighet til for å innhente informasjon likevel. I noen saker vil det være grunnlag, ut fra meldingens alvorlighetsgrad og innhold, til å innhente informasjon før kontakt med familien. Det er relativt sjeldent. Anonymkode: a7eb5...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå