Gå til innhold

Tvungen alkolås?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann (og forsåvidt jeg) synes det er problematisk at han ikke klarer å kontrollere inntaket sitt når han er på fest. Nå er han ikke ofte på fest, men når han er på fest blir han ofte overstadig beruset. Gjerne ikke helt ukjent fenomen, men siden han har prøvd å kontrollere inntaket og ikke klart det så har han snakket med en psykolog om det. Han ble henvist til spesialist fikk han beskjed om. Dukket opp på et A-senter og forklarte situasjonen. Fikk så beskjed om at han måtte ha alkolås i bilen og at de sender bekymringsmelding til barnevernet. Null stress med barnevernet, forstår jo at det gjerne er rutine og fint om de kan fange opp de tilfellene hvor barna ikke har det bra. Men kan de virkelig tvinge på han alkolås i bilen? Dette har jo gått helt over styr. Han snakker ikke perfekt norsk og jeg er redd han misforstår eller blir misforstått. Han har vist meg hva henvisningen som ble sendt inn sier og det er jo tydelig feks mistolkinger (typ han sa at han vanligvis drikker kanskje 10 øl i uken fordelt på 3-4 dager, men det står skrevet som at han drikker 10 øl 3-4 dager i uken). Jeg får helt vondt av han. Ja, han har et problem med inntak av alkohol når han en gang i måneden eller sjeldnere går ut på fest, men kan de virkelig pålegge å installere dette i bilen? Noen som har hørt om dette før?

Skrevet

Det er ikke uvanlig at det settes inn tiltak når man oppsøker hjelp for rusproblemer, og innrømmer at man vanligvis drikker annenhver dag i snitt, selv om mengden er misforstått. 

Men at de pålegger alkolås var nytt for meg, jeg trodde det bare var under utredning fortsatt. 
Alternativet er at de tar fra han førerkortet da... 

Anonymkode: c0ddb...26b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig at det settes inn tiltak når man oppsøker hjelp for rusproblemer, og innrømmer at man vanligvis drikker annenhver dag i snitt, selv om mengden er misforstått. 

Men at de pålegger alkolås var nytt for meg, jeg trodde det bare var under utredning fortsatt. 
Alternativet er at de tar fra han førerkortet da... 

Anonymkode: c0ddb...26b

Jeg forstår at de noen ganger tar førerkortet, men er det ikke rart i et tilfelle hvor man snakker om et problem om å ikke bli overstadig beruset maks 1 gang i måneden når han er ute på noe? Det virker bare så spesielt for meg. Vil jo tro at hans utfordring gjelder ganske mange, og syns jo det var så tøft av han å oppsøke hjelp. Jeg klarer bare ikke i min villeste fantasi forstå hvordan de kan pålegge han dette når han aldri har vært oppi noe trøbbel av noe slag. Han er bare en familiemann som vil ha mer kontroll enn det han har når han er på fest så han ikke ødelegger for mye til neste dag - og ble tydeligvis henvist til feil sted virker det som.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med alkolås, hvis han aldri kjører med promille så er det jo helt greit og er det en ørliten sjanse for at han kjører etter at han har drukket eller dagen derpå så er det nødvendig med alkolås.

Anonymkode: c2b14...21a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet med alkolås, hvis han aldri kjører med promille så er det jo helt greit og er det en ørliten sjanse for at han kjører etter at han har drukket eller dagen derpå så er det nødvendig med alkolås.

Det er jo ikke større sjanse for at han kjører dagen derpå enn at andre gjør det. Han selv har alkometer som han bruker i tillegg til at han passer på å alltid vente 12 timer. Så i hans tilfelle er det vel ikke akkurat nødvendig. Og jeg forstår ikke hvordan de kan pålegge han dette, det hele fremstår så rart. 

Skrevet
lille-sjøstjerne skrev (2 minutter siden):

Han selv har alkometer som han bruker i tillegg til at han passer på å alltid vente 12 timer.

12 timer er da ikke alltid nok.

Virker som om alkolås er veldig fornuftig i dette tilfellet.

Anonymkode: 03de6...4f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom han sliter med å ha et fornuftig alkoholkonsum og manglende grensesetting rundt det så er det for min del helt forståelig at det er et tiltak som er foreslått.

For tross av det du si sier, jo, en person som drikker litt for mye litt for ofte vil ha større risiko for å sette seg bak rattet og kjøre alkoholpåvirket enn de med normalt forhold til alkoholforbruk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

12 timer er da ikke alltid nok.

Virker som om alkolås er veldig fornuftig i dette tilfellet.

Hehe, nei derav alkometer i tillegg til at han venter 12 timer. Han er generelt en forsiktig type så han stoler hverken på alkometer eller 12-timersregel. Men når han blåser 0,00 og det har gått 12 timer etter han hadde siste enhet så er han så trygg som han kan bli. Jeg vil jo påstå at han kontrollerer dette mer enn folk flest. 

Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Dersom han sliter med å ha et fornuftig alkoholkonsum og manglende grensesetting rundt det så er det for min del helt forståelig at det er et tiltak som er foreslått.

For tross av det du si sier, jo, en person som drikker litt for mye litt for ofte vil ha større risiko for å sette seg bak rattet og kjøre alkoholpåvirket enn de med normalt forhold til alkoholforbruk.

Som sagt så fikk han inntrykk av at dette var pålagt og ikke foreslått. Om det blir foreslått høres det jo naturlig ut, særlig når de ikke kjenner hans situasjon. Men jeg forstår ikke hvordan det kan bli pålagt? Det er dette jeg lurer på om andre har opplevd eller kjennskap til om faktisk skjer.

Skrevet
lille-sjøstjerne skrev (7 minutter siden):

Som sagt så fikk han inntrykk av at dette var pålagt og ikke foreslått. Om det blir foreslått høres det jo naturlig ut, særlig når de ikke kjenner hans situasjon. Men jeg forstår ikke hvordan det kan bli pålagt? Det er dette jeg lurer på om andre har opplevd eller kjennskap til om faktisk skjer.

For meg høres det ut som større språkutfordringer innvolvert. Kan du være med neste gang?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

For meg høres det ut som større språkutfordringer innvolvert. Kan du være med neste gang?

Jeg frykter også det og har fått han til å ringe de opp og få dette oppklart på engelsk. Han har ikke lyst å gå videre i behandlingen, så det blir ikke noe mer for meg å være med på. Håper og tror han kommer til å snakke med fastlege og evt psykolog om det, og jeg kommer nok til å foreslå at han holder seg til eget morsmål videre for å unngå slike språkutfordringer. Jeg synes bare det var lenge å vente og ville høre om andre hadde opplevd at de kan pålegge slike ting på såpass smalt grunnlag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det koster. Låsen kan få feil og ikke starte bilen selv om man er edru. Om noen skal til sykehus i en fart og er så vidt over grensen, kanskje på en ubrukt skogsvei... vil du heller de skal dø?

Anonymkode: 8a7c8...2fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det koster. Låsen kan få feil og ikke starte bilen selv om man er edru. Om noen skal til sykehus i en fart og er så vidt over grensen, kanskje på en ubrukt skogsvei... vil du heller de skal dø?

Bil uten alkolås kan og svikte. Bilen min startet ikke for ei uke siden. Noen kunne dødd!!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke du vet hvordan en alkolås fungerer, det er ikke sånn at bilen plutselig stopper og man man mister all kontroll, om det hadde vært en ørliten sjanse for at sånt kan skje så hadde alkolås aldri blitt godkjent i biler i Norge.

Dessuten så veier sikkerheten til andre trafikanter høyere enn sikkerheten til en potensiell fyllekjører. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
lille-sjøstjerne skrev (8 timer siden):

Jeg frykter også det og har fått han til å ringe de opp og få dette oppklart på engelsk. Han har ikke lyst å gå videre i behandlingen, så det blir ikke noe mer for meg å være med på. Håper og tror han kommer til å snakke med fastlege og evt psykolog om det, og jeg kommer nok til å foreslå at han holder seg til eget morsmål videre for å unngå slike språkutfordringer. Jeg synes bare det var lenge å vente og ville høre om andre hadde opplevd at de kan pålegge slike ting på såpass smalt grunnlag.

Det er ikke det du kaller et smalt grunnlag.

Uansett er det jo like greit som å drive med alkometer på egen hånd. Har han promille kjører han ikke, så alkolås er bare fint. Når man har kommet så langt at man føler man må ha et eget alkometer og bruke det regelmessig, da vet man og de rundt en at man har et problem.

• Nyttig 1
Skrevet

En alkolås på bil gjør vel kun at man ikke får start ved promille over 0,5. 

Lovlig grense i Norge er 0,2 så dette er jo bare teit. 

Anonymkode: 52033...238

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tror ikke du vet hvordan en alkolås fungerer, det er ikke sånn at bilen plutselig stopper og man man mister all kontroll, om det hadde vært en ørliten sjanse for at sånt kan skje så hadde alkolås aldri blitt godkjent i biler i Norge.

Dessuten så veier sikkerheten til andre trafikanter høyere enn sikkerheten til en potensiell fyllekjører. 

Jeg har ikke sagt at bilen plutselig stanser. Men om det er en feil på låsen kan den gjøre så du ikke får til å starte.

Og i tillegg, om noen er litt over grensen til låsen, men de dør om de ikke får startet bilen, er det verdt det?

Fyllekjøring er så klart galt, men å pålegge noen å ha låsen er helt hinsides.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at bilen plutselig stanser. Men om det er en feil på låsen kan den gjøre så du ikke får til å starte.

Og i tillegg, om noen er litt over grensen til låsen, men de dør om de ikke får startet bilen, er det verdt det?

Fyllekjøring er så klart galt, men å pålegge noen å ha låsen er helt hinsides.

Men hva om er beruset, få start på bilen og noen dør?

Skrevet
Snublefot62 skrev (58 minutter siden):

Men hva om er beruset, få start på bilen og noen dør?

Etter det jeg har forstått har ikke hennes mann kjørt beruset. Så å kreve at han får dette på bilen er tullete. Hadde det vært snakk om noen som flere ganger har kjørt i fyllen, da hadde jeg forstått det.

Hva om du dreper noen med kjøkkenkniven din? Er det da riktig å beslaglegge alle kjøkkenkniver i Norge?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 21.16):

Vet du hvordan en alkolås fungerer? De er ikke feilfrie, og de er ikke like enkle å bruke som bruksanvisningen vil ha det til. Selv avholdsmennesker som ikke har smakt en dråpe på flere år kan stå og blåse i evigheter uten å få start, fordi de blåser bittelitt for hardt eller bittelitt for svakt eller bittelitt for ujevnt, eller ikke har god nok lungekapasitet. I tillegg har noen alkolåser en tendens til å tappe bilbatteriet, så du risikerer å komme til flatt batteri om bilen står stille noen dager. 

For å si det sånn, alkolås og krisesituasjoner er en veldig dårlig kombinasjon, uavhengig av om man har drukket eller ikke. Og siden man aldri vet når en krisesituasjon kan oppstå er ikke alkolås noe man bør montere uten at det er en god grunn til det. 

Anonymkode: 3afaf...233

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...