AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Han jobber en fysisk krevende jobb, en mnd på og en av. Han har alt fra 12-17timers dager når han er på jobb, og det er fåtallet av dagene som er "rolig". (Han jobber på servicebåt). Han snur døgnet fullstendig når han kommer hjem. Sitter oppe til 5 på morgenen og sover til langt ut på dag. Jeg har forståelse for at de første dagene går med på å sove ut å slappe av, men nå er det en uke siden han kom hjem, og døgnrytmen er fortsatt helt på jordet. Imårest kom han ikke å la seg før kl 05.30. Telefonen slumrer i timesvis. Og slik er det gjerne så og si hele frituren frem til han drar på jobb og blir borte en mnd igjen. Jeg finner det vanskelig å få hverdagen til å fungere med han pga dette, fordi han eier ikke rutiner når han er hjemme. Han roter, og ting kan ligge på dagesvis før han tar i noe. Som f.eks reisebaggen hans full av klær, som han la midt på stuegulvet å la klær ved siden av når han skulle lete etter noe, den låg der helt til igår. Han har lovt at dette skal bli bedre, når vi flyttet fra leilighet til hus (fordi det da var mer ting å gjøre), men ingen bedring. Vi har allerede litt problemer fra før, så dette kommer i tillegg, og jeg kjenner jeg mister tenningen fullstendig.😔 Har jeg rett til å reagere på dette, eller er jeg bare en kontrollfreak som må skjerpe meg? Vi er sammen på fjerde året, har ingen barn eller dyr. Anonymkode: 03876...da4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Dette hadde ikke jeg taklet. Selvfølgelig ville jeg gitt ham litt "slakk" de første dagene, men så ville jeg forventet at han fikk en noenlunde normal døgnrytme resten av tiden. Dersom dere planlegger barn i framtiden, er dette i alle fall noe dere må ta tak i. Jeg ville tatt en samtale med ham om dette og forklart at det er skikkelig "turn off" for deg når ting er slik de er nå. Det kan være veldig dårlig for et parforhold å ha helt ulik døgnrytme. A-menneske + B-menneske = ensomt forhold (kk.no) Sex og samliv: Døgnrytmen kan knuse forholdet (dagbladet.no) Anonymkode: 57267...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Dette hadde ikke jeg taklet. Selvfølgelig ville jeg gitt ham litt "slakk" de første dagene, men så ville jeg forventet at han fikk en noenlunde normal døgnrytme resten av tiden. Dersom dere planlegger barn i framtiden, er dette i alle fall noe dere må ta tak i. Jeg ville tatt en samtale med ham om dette og forklart at det er skikkelig "turn off" for deg når ting er slik de er nå. Det kan være veldig dårlig for et parforhold å ha helt ulik døgnrytme. A-menneske + B-menneske = ensomt forhold (kk.no) Sex og samliv: Døgnrytmen kan knuse forholdet (dagbladet.no) Anonymkode: 57267...e6d Jeg har prøvd å forklare flere ganger😔 Jeg har til og med sagt at jeg liksågreit kan være singel, når jeg først er alene halve året, så ska vi heller ikke ha en fungerende hverdag når han først er hjemme. Jeg kjenner jeg takler dette dårlig. Takk for lenkene, jeg skal sjekke de ut!😊 Anonymkode: 03876...da4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Han er nødt til å bestemme seg. Ungkarstilværelsen som en del offshorefolk venner seg til, det går bare ikke sammen med et liv i parforhold. Stort sett. Og uforenlig med familieliv (hvis du ønsker barn da). Mannen min var litt sånn før vi møttes. Men han la om og nå har han omtrent samme døgnrytme som jeg og barnet. Sitter oppe litt lenger i helgene kanskje og kan sove en time lenger enn oss fordi vi må rekke skole og barnehage, men kommer seg opp og får gjort ting på dagtid. Henter tidlig i barnehagen. IKKE få barn med han før han har gjort en livsstilsendring og viser at han klarer å opprettholde det! Bare IKKE gjør det. Han må ta et valg og du må bestemme deg for om du kan leve med det han velger. Anonymkode: dfa3b...a07 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Han har lovt at dette skal bli bedre, når vi flyttet fra leilighet til hus (fordi det da var mer ting å gjøre), men ingen bedring. Anonymkode: 03876...da4 Der har du svaret. Det blir aldri noen sinne bedre. Han er ikke redd (nok) for å miste deg. Anonymkode: 2137e...e54 3
Carrot Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Nope, dette hadde jeg ikke akseptert. Er man i et forhold får man jaggu gjøre en innsats. Ellers kan dere jo være særbo og kjærester den tiden av døgnet dere er våkne samtidig liksom. Jeg hadde rett og slett sagt det, at jeg vil være særbo for jeg orker ikke være den som rydder og ordner etter deg eller tråkker over rotet ditt. Det er ikke en slik samboer jeg ønsker dele livet mitt med. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Kjenner følelsen TS, jeg har også en mann med reisejobb. Her har vi blitt enige om at de første dagene er helt ok at går med til avslapping. Han er tross alt grisesliten når han kommer hjem. Men så må han ta seg litt sammen å få gjort litt her hjemme også. Vi bor også i et stort hus hvor det er nok å gjøre for å si det sånn. Han gir seg selv et mål om hva som skal bli gjort i friperioden, om det er å male garasjen, bytte kledning på en vegg, fikse hagen klar til vinteren osv osv. Stort sett får han gjennomført når han ser at han har litt "tidspress" på seg. Det som er viktig å huske på er at etter friperioden skal han faktisk tilbake igjen til råkjøret på jobb så det er viktig at han faktisk får tid til å ha fri og hente seg inn også. Jeg krever absolutt ikke at han skal jobbe 8 timer om dagen. Jeg har tross alt alle ettermiddager og helger fri, det har ikke han. Anonymkode: 9832f...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Nei, jeg hadde ikke orket dette. Jeg hadde gitt opp for lenge siden.. Men du kan åpenbart ikke endre han. Så da må du ta et valg om du skal akseptere at han er som han er, eller om du skal gå. Anonymkode: 3de4d...b7e
AprilLudgate Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 Dette blir tusen ganger verre med barn. Gi ham en sjanse - EN sjanse. Bedring asap fordi dette fungerer ikke nå, og vil aldri fungere i lengden. Og iallefall ikke med barn. At han ikke pakker ut av en bag er ikke din business. At han trenger å sove ut et par dager - greit (men ikke mulig å få til med unger i hus). Resten: uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Hvis dere ikke har barn eller dyr, skal han da ha samme døgnrytme som deg, stå opp type 06-07......? Hva skal han finne på all den tiden du og kompisene hans er på jobb? På 4 uker har han jobbet like mange timer eller mer enn du gjør på nesten 9 uker. Anonymkode: 5e565...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis dere ikke har barn eller dyr, skal han da ha samme døgnrytme som deg, stå opp type 06-07......? Hva skal han finne på all den tiden du og kompisene hans er på jobb? På 4 uker har han jobbet like mange timer eller mer enn du gjør på nesten 9 uker. Anonymkode: 5e565...c5c Hva finner han på om natten da når TS og kompisene sover? For et ræva argument! Anonymkode: d7d30...b9a 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis dere ikke har barn eller dyr, skal han da ha samme døgnrytme som deg, stå opp type 06-07......? Hva skal han finne på all den tiden du og kompisene hans er på jobb? På 4 uker har han jobbet like mange timer eller mer enn du gjør på nesten 9 uker. Anonymkode: 5e565...c5c Overhodet ikke det jeg ønsker. Men det er forskjell på 09.00-09.30 om morgenen til 14.00-16.00. Virker også som at han skylder på at han ikke får sove om kvelden, men det er kanskje ikke så rart når han sover til ettermiddagen noen ganger. Han er en voksen mann (23 år) med et stort hus, som både trenger rydding i garage og div annet vedlikehold. Jeg krever ikke at han skal stå opp kl 06.00 å finne seg noe å gjøre resten av dagen, jeg ønsker bare en fungerende hverdag. Det er også grisekjedelig å legge seg alene mesteparten av kveldene, fordi han skal sitte oppe til morgenen. Jeg må også legge til at jeg flyttet til hans hjemplass (fra storby til en mye mindre plass) hvor jeg har verken familie eller særlig mange bekjente utenom kolleger, og jeg sitter her alene en mnd i gangen, til og med i en jobb jeg ikke trives i, men som jeg må ha fordi jeg bor her. Er det da for mye forlangt å ønske en fungerende hverdag når han først er hjemme? Ts Anonymkode: 03876...da4 2 2
Gjest Lars1009 Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Tenkte han er en lat taper helt til jeg leste at han bare er 23. Da er han fortsatt bare en guttunge, og må oppdras. Kjeft i vei til det blir bedre...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva finner han på om natten da når TS og kompisene sover? For et ræva argument! Anonymkode: d7d30...b9a Han ser på tv, på nettet, på diverse filmer. Dagene blir jævelig lange og kjedelige alene på dagtid. Hilsen K offshorearbeider Anonymkode: 5e565...c5c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Du trives ikke i jobben, og du har ikke nettverk der. Du er alene annenhver måned, og når han er hjemme, så er han bare en plage... Det jeg ville gjort er å få hvert vårt soverom sånn at døgnrytmen og skumringen ikke ødela nattesøvnen. Og sånn at han kunne ha bagen og rotet sitt på sitt soverom. Og så ville jeg søkt jobb i hjembyen din. Anonymkode: fc20c...4de 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 Lars1009 skrev (2 minutter siden): Tenkte han er en lat taper helt til jeg leste at han bare er 23. Da er han fortsatt bare en guttunge, og må oppdras. Kjeft i vei til det blir bedre... Lat.. som på 4 uker jobber imellom 336 og 400 timer, 12-17 timers dager og netter 4 uker i strekk....? Offshore båt og offshore plattform er to forskjellige ting. På båt er det jobb 4 uker i strekk, minimum 12 timer hver dag. Anonymkode: 5e565...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han ser på tv, på nettet, på diverse filmer. Dagene blir jævelig lange og kjedelige alene på dagtid. Hilsen K offshorearbeider Anonymkode: 5e565...c5c Du er en klassisk partnerfelle - unnskyld at jeg sier det, bruker jobben offshore som forsvar mot å fungere i et normalt samfunn.. Det at du kjeder deg er ikek grunn for å snu døgnet, du kan se akkurat de samme seriene på dagtid som på natta. Det blir rett og slett for dumt! TS, spark igang typen, si at enten skjerper han seg eller så finner du deg jobb og flytter tilbake, det er ikke OK å dele livet med en som ikke deltar i hverdagen din. Anonymkode: d7d30...b9a 2
Spiren Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Lars1009 skrev (6 minutter siden): Tenkte han er en lat taper helt til jeg leste at han bare er 23. Da er han fortsatt bare en guttunge, og må oppdras. Kjeft i vei til det blir bedre... Må oppdras? Er ikke det foreldrenes jobb frem til han er 18? Om TS ønsket noen å oppdra ville hun vel strengt tatt fått barn, ikke det hun trodde var en likeverdig partner 😅
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Overhodet ikke det jeg ønsker. Men det er forskjell på 09.00-09.30 om morgenen til 14.00-16.00. Virker også som at han skylder på at han ikke får sove om kvelden, men det er kanskje ikke så rart når han sover til ettermiddagen noen ganger. Han er en voksen mann (23 år) med et stort hus, som både trenger rydding i garage og div annet vedlikehold. Jeg krever ikke at han skal stå opp kl 06.00 å finne seg noe å gjøre resten av dagen, jeg ønsker bare en fungerende hverdag. Det er også grisekjedelig å legge seg alene mesteparten av kveldene, fordi han skal sitte oppe til morgenen. Jeg må også legge til at jeg flyttet til hans hjemplass (fra storby til en mye mindre plass) hvor jeg har verken familie eller særlig mange bekjente utenom kolleger, og jeg sitter her alene en mnd i gangen, til og med i en jobb jeg ikke trives i, men som jeg må ha fordi jeg bor her. Er det da for mye forlangt å ønske en fungerende hverdag når han først er hjemme? Ts Anonymkode: 03876...da4 Wow, aldri om jeg hadde orket det der. Flytt hjem og si at han får heller flytte til deg (og skjerpe seg) hvis han fortsatt vil være sammen. Men må legge til at når man er 23 er man ikke så voksen som du tror. Han trenger hjelp/veiledning til å forstå. Hjernen hans utvikler seg til han er 26. Anonymkode: f892e...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå