AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Han snorker ekstremt høyt, og det er ikke søvnapné - han puster jevnt og trutt natta gjennom. Jeg får ikke sove ved siden av ham. Han snorker ikke om han ligger på siden, men han har en skulderskade som gjør vondt uansett hvilken side han ligger på, så dette utgår. Det eneste som holder støyen ute for min del, er en kombinasjon av Quies' voksørepropper og headset med sovemusikk på, utenpå øreproppene. Da får jeg noen timer på øret, før headsettet gnager slik at jeg er sår og hoven både på selve øret og inni øregangene. Jeg har ikke dette problemet om jeg kun bruker øreproppene, men disse holder som sagt ikke støyen ute. Vi har løst dette problemet ved å sove hver for oss - jeg sover på gjesterommet. Dette er helt greit for oss, vi legger inn tid til intimitet i hverdagen og lider ikke. Problemet er at vi skal på ferier, familiebesøk og lignende. Steder der vi ikke har mer enn ett rom å sove på, enten begrenset av andre mennesker eller av lommeboka. Hva er det å gjøre? Finnes det bedre ørepropper enn de jeg bruker? (Har prøvd mange, og ingen funker så bra som Quies, selv de jeg har fått støpt til øret) Han har gått litt opp i vekt den siste tiden, og er klar over selv at dette antagelig har ført til mer snorking. Men, som en person som har gått opp og ned i vekt sjøl, og som har like mye komplekser for dette som jeg vet han har, har jeg virkelig ikke lyst til å være en slik som maser om slanking. Spesielt når han har vært så støttende og fin uansett hva jeg har veid. Han trener og spiser sunt, så jeg har ikke lyst til å pirke... Men må jeg, kanskje? Det er jo nitrist hvis vi aldri kan besøke folk eller dra på ferie. Hjelp! Anonymkode: 8f905...f6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Sov-i-ro, kjøpes på apoteket. Fungerer fint. Evt større seng for å kunne legge seg et stykke unna. Anonymkode: 8bc6a...1a3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sov-i-ro, kjøpes på apoteket. Fungerer fint. Evt større seng for å kunne legge seg et stykke unna. Anonymkode: 8bc6a...1a3 TS her: 1: Sov-i-ro er det norske navnet på Quies. Det er det samme produktet. 2: Vi har en king size-seng. Får ikke større. Anonymkode: 8f905...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sov-i-ro, kjøpes på apoteket. Fungerer fint. Evt større seng for å kunne legge seg et stykke unna. Anonymkode: 8bc6a...1a3 TS her: Dessuten, leste du det jeg skrev? Vi har ikke et problem hjemme, men ute på tur. Åh, jeg blir så frustrert når folk gidder å svare, men ikke å lese. Ingen tvang deg til å skrive noe her? Anonymkode: 8f905...f6a 13
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Forlat han, hvis ikke kommer du til å ende opp utslitt og utbrent. Anonymkode: 5179c...f53
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Har han prøvd en skinne han må sove med om natta? Eksen min fikk mye hjelp av det, tror den het Snore-stop og kunne bestilles på nettet. Han må altså lage skinnen selv, men det gikk fort og greit. Eksen min snorket også så mye at jeg måtte ligge på et annet rom, og jeg hørte ham fortsatt selv over gangen. Anonymkode: ea1c4...35c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Hei TS, sjekk ut formstøpte ørepropper fra https://hearstore.no/fritid/sovn Anonymkode: d3248...a35 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forlat han, hvis ikke kommer du til å ende opp utslitt og utbrent. Anonymkode: 5179c...f53 TS her: Igjen, jeg sover på gjesterommet, så slapp av. Anonymkode: 8f905...f6a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har han prøvd en skinne han må sove med om natta? Eksen min fikk mye hjelp av det, tror den het Snore-stop og kunne bestilles på nettet. Han må altså lage skinnen selv, men det gikk fort og greit. Eksen min snorket også så mye at jeg måtte ligge på et annet rom, og jeg hørte ham fortsatt selv over gangen. Anonymkode: ea1c4...35c TS her: Oi, interessant. Skal google, takk! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei TS, sjekk ut formstøpte ørepropper fra https://hearstore.no/fritid/sovn Anonymkode: d3248...a35 Skal sjekke ut! Takk! Anonymkode: 8f905...f6a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Har han vert hos legen? Anonymkode: c6132...d19
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åh, jeg blir så frustrert når folk gidder å svare, men ikke å lese. Så enig. Det er narsissistene som er mer opptatt av å spre sin egen kunnskap enn å løse ts sitt faktiske problem. Anonymkode: 963f8...758 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 Snorkeskinne laget hos tannlegen (tilpasset han) Anonymkode: 54b99...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har han vert hos legen? Anonymkode: c6132...d19 TS her: Han har spurt legen, men legen sa at dersom han ikke har apné og sånn, er det ikke medisinsk nødvendig å gjøre noe... Stemmer dette? Anonymkode: 8f905...f6a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 Jeg vet de kan operere, men det er ikke 100% sjanse for at det går over. Men det kan gjøre det. Og mosjonere jevnlig og spise sunt har faktisk effekt. Samboeren min fikk beskjed om det fra legen da han var og sjekket seg pga snorking. Anonymkode: 7673b...321 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 snorkeplaster funker her. Jeg klarer heller ikke sove med han selv om jeg bruker sov i ro osv. Men snorkeplaster funker greit -så det MÅ han bruke når vi deler seng Anonymkode: 86c8f...eeb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her: Han har spurt legen, men legen sa at dersom han ikke har apné og sånn, er det ikke medisinsk nødvendig å gjøre noe... Stemmer dette? Anonymkode: 8f905...f6a Tja, ikke helt. Dersom snorkingen er så plagsom, kan han operere. Usikker på hvem som står for regninga. Men samboeren min er til utredning, og tror han kommer til å få operasjon, selv om han ikke har søvnapne osv. Anonymkode: 7673b...321
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, ikke helt. Dersom snorkingen er så plagsom, kan han operere. Usikker på hvem som står for regninga. Men samboeren min er til utredning, og tror han kommer til å få operasjon, selv om han ikke har søvnapne osv. Anonymkode: 7673b...321 Ah. Vi/han har ikke økonomi til en stor operasjon, men nå har jeg fått masse tips her om produkter jeg kan sjekke ut. Tenker vi prøver de først! Men takk uansett Anonymkode: 8f905...f6a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snorkeskinne laget hos tannlegen (tilpasset han) Anonymkode: 54b99...fa7 TS her: Dette og de formstøpte øreproppene til meg er jo sikkert de beste alternativene utenom operasjon... Men faen, så dyrt! Antar vi ikke er de eneste som sliter med økonomien for tiden, av åpenbare grunner... Finnes det noen ørepropper man kan formstøpe hjemme? Må snorkeskinne tilpasses hos tannlege, eller finnes det gjør det selv-løsninger? Anonymkode: 8f905...f6a
Snublefot62 Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Snorking er et problem, og etter min erfaring er det medisinsk. Årsaker til snorking kan være problemer med nese, bihuler eller søvnapne. Overvekt og lignende kan både utløse det og forverre det. Eller begge deler. Dette må da tas tak i hos lege, og dersom legen ikke vil ta det seriøst så må dere gå til noen andre. Bruk av øreplugger, gjesterom etc er ikke noen permanent løsning men kan naturligvis lette på utfordringene dere har på natta hjemme hos dere. Men snorking påvirker mange forhold mer enn hva folk tror. En god natts søvn gjør underverker på helse, trivsel og forhold. Så push legen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Legen kan ikke bare bestemme at det ikke er søvnapne. Han må få bli henvist til søvnregistrering. Min mann var gjennom det og det ble registrert et skyhøyt antall pustestopp i løpet av natten. Han fikk CPAP og endelig sover begge veldig godt. https://www.helsenorge.no/sykdom/sovnsykdommer/sovnapne/ Anonymkode: ae098...395 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå