AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Dette er jo en uholdbar holdning, å bruke av fellesskapets ressurser ved å sikte seg inn på rettssak, for å gnåle til seg enda mer av fellesskapets ressurser? For en gjeng! https://www.nrk.no/innlandet/trond-gullik-hagen-i-norges-hytteforbund-mener-regjeringa-kan-ha-brutt-grunnloven-med-stromstotte-1.16108831 Har man råd til hytte, bør man ha råd til å slå av strømmen på den én vinter også. Hvor vanskelig kan det være? Vil du bruke den lel, fyr i peisen. Herregud! Her sitter vi og sparer strøm til gullmedaljen, og disse nissene vil at felleskapet støtter deres luksusforbruk. Hva blir det neste? Rabatt på Tesla? Oh. Norge asså. Anonymkode: 0f7a5...b17 15 2 3
Nysådd Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Tja. Det brukes mye av fellesskapets ressurser i rettssystemet på saker som er langt mindre prinsipielle enn denne, hvis det er den siden av det som provoserer. Selv synes jeg det er en interessant sak. For å bruke din argumentasjon - har man råd til sekundærbolig i Oslo, har man også råd til å la være å bruke den i én vinter eller fyre i peisen. Likevel får eiere av sekundærbolig strømstøtte, men ikke hytteeiere. Staten tjener enorme summer på strømprisene, og ingen som kun sitter med én bolig får dårligere råd av at andre får mer sånn i utgangspunktet. Selv synes jeg det er sprøtt at grensen for støtte går på 5000 kW i måneden, men det er vel fordi man også vil støtte de som bor i et altfor stort, trekkfullt hus med dårlig isolasjon og bare elektrisk oppvarming. Vi bor i leilighet med bergvarme og bruker nesten ikke strøm hjemme, så for oss har det liten betydning å få strømstøtte i primærboligen. Grunnen til at vi bor i en relativt liten leilighet er at vi også har hytte, hvor vi tilbringer store deler av året. Der betaler vi rundt 20 000 i eiendomsskatt i året, og nå også opptil en hundrings for å ta en dusj. Det fremstilles gjerne som at alle hytter er proppa med utendørs downlights og jacuzzi i disse debattene, men sånn er det altså ikke. Jeg kan forsikre om at det ikke er noe luksuriøst over verken hjemmet eller hytta for vår del. For oss hadde det åpenbart vært bedre om støtten ble utbetalt direkte i stedet for som rabatt på strømregningen. Hvis det totalt sett blir dyrere for staten å administrere denne ordningen kan det løses ved å sette grensen for støtte til f. eks. 1000 kW i måneden, så kan de som bor i altfor store hus møtes med at det er et valg de har tatt selv og må finansiere selv, akkurat som enkelte sier til de som har hytte. Det er tross alt ingen menneskerett verken å ha hytte eller å bo i en enorm enebolig, men det siste ser ut til å falle i bedre jord enn det første for ganske mange. Vi har innrettet oss etter den økonomien vi har, og vi har ikke råd til å ha både hus og hytte. Da er det ganske kjipt at bruken styres av hvor strømmen er billigst. 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette er jo en uholdbar holdning, å bruke av fellesskapets ressurser ved å sikte seg inn på rettssak, for å gnåle til seg enda mer av fellesskapets ressurser? For en gjeng! https://www.nrk.no/innlandet/trond-gullik-hagen-i-norges-hytteforbund-mener-regjeringa-kan-ha-brutt-grunnloven-med-stromstotte-1.16108831 Har man råd til hytte, bør man ha råd til å slå av strømmen på den én vinter også. Hvor vanskelig kan det være? Vil du bruke den lel, fyr i peisen. Herregud! Her sitter vi og sparer strøm til gullmedaljen, og disse nissene vil at felleskapet støtter deres luksusforbruk. Hva blir det neste? Rabatt på Tesla? Oh. Norge asså. Anonymkode: 0f7a5...b17 Tja.. råd til hytte, selv har jeg arvet en etter besteforeldrene mine. Ikke noe storslått akkurat. Bil har jeg ikke råd til, heller ikke stor bolig. Har langt under medianinntekt selvom jeg arvet denne hytta. Og bruke hytta i høst blir helt uaktuelt. De som hyler høyest er selvsagt de i store nye hytter som får avisoppslag , og gir et litt lite nyansert bilde av « hytte eiere». Anonymkode: fb46f...906 5 4
Morten1 Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er jo en uholdbar holdning, å bruke av fellesskapets ressurser ved å sikte seg inn på rettssak, for å gnåle til seg enda mer av fellesskapets ressurser? For en gjeng! https://www.nrk.no/innlandet/trond-gullik-hagen-i-norges-hytteforbund-mener-regjeringa-kan-ha-brutt-grunnloven-med-stromstotte-1.16108831 Har man råd til hytte, bør man ha råd til å slå av strømmen på den én vinter også. Hvor vanskelig kan det være? Vil du bruke den lel, fyr i peisen. Herregud! Her sitter vi og sparer strøm til gullmedaljen, og disse nissene vil at felleskapet støtter deres luksusforbruk. Hva blir det neste? Rabatt på Tesla? Oh. Norge asså. Anonymkode: 0f7a5...b17 Er jo ikke bare å skru av alt av strøm på en hytte for så tro at alt går bra. Rør kan sprekke, større vannskader kan oppstå. En annen ting er om alle skal la være å bruke hyttene sine, hva skjer med økonomien til bygdene/byene som er avhengig av inntekten disse hytte turistene gir dem? Du virker rett og slett bitter. 13
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Langt de fleste hyttene er ikke palasser med jacuzzi og oppvarmet garasje men helt normale hytter med standard der etter. Ikke rart at mange hytteeiere føler debatten er polarisert og uten virkelighetsforståelse. Jeg overlever nok å enten betale strømmen eller stenge så mye ned for vinteren som jeg klarer (kan ikke gå under 6 grader uten det vil gi dyre skader). Men jeg har enorm medlidenhet med de lokale som vil miste kundene sine - igjen. Først hytteforbud under korona og nå betydelig færre hyttegjester enn normalt. Matbutikken og bakeren i bygda lever i stor grad av hytteturister og alle de ungdommene som jobber der i helger og ferier vil måtte sies opp hvis ikke det er kundegrunnlag. Fjellstua og det bitte lille hyggelige alpinanlegget vil nok måtte stenge. Anonymkode: 655bf...276 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 En del hytteeiere eier søren meg ikke skam i livet. Her freser bonden ned avlinger fordi strømstøtten kom for sent. Men hvem hyler høyest? Jo, hytteeiere som ikke får strømstøtte. De burde se seg litt i speilet og tenke gjennom hva de sutrer over, det var de som sutret høyest under pandemien og nå griner de søren meg igjen. Anonymkode: 2a6e4...f5d 12 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Man må for all del ikke slå av strømmen på hytta, slik du foreslår😳 Utover det har jeg ingen formening om problemstillingen din, for fellesskapets ressurser går til så ekstremt mye rart ellers også.. Anonymkode: db9bb...eb0 2
Gjest ti10 Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Det er akkurat det, hvis man skal kjøpe noe, bør man også ha råd til vedlikehold og bruk. Selv i krisetider. Og SPESIELT når det er noe man strengt tatt ikke trenger. Tenk om alle skulle holde på sånn? Saksøke staten fordi bilen/båten/sykkelen må repareres, og det tenkte jeg ikke på kunne skje da jeg kjøpte den. Nye vinterdekk? Nei, det tok jeg ikke høyde for i budsjettet da jeg kjøpte den, så her må staten på banen! Fluksens!🙄 For noen tullinger, de driter seg loddrett ut, og skjønner det ikke selv.
-jk- Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 (endret) Morten1 skrev (1 time siden): Er jo ikke bare å skru av alt av strøm på en hytte for så tro at alt går bra. Rør kan sprekke, større vannskader kan oppstå. En annen ting er om alle skal la være å bruke hyttene sine, hva skjer med økonomien til bygdene/byene som er avhengig av inntekten disse hytte turistene gir dem? Du virker rett og slett bitter. Røropplegg kan sikres. Vi har innlagt vann fra egen brønn men tapper ned røropplegget hver gang vi drar fra hytta i frostperioden. Åpner noen dreneringskraner så mesteparten renner ut, løsner vannfilterne og tømmer de og til slutt kobler vi på trykkluft og blåser vekk resten av vannet inkludert det som er i blandebatteri i dusjen osv. Vacuumtoalettet sikres med frostvæske. Dette tar et kvarters tid, og da kan hytta trygt stå kaldt til neste gangs bruk. Skal sies at vi ikke har noe valg da vi ikke har innlagt strøm Har man vaskemaskin og/eller oppvaskmaskin er det litt mer komplisert. Da må man sikre disse med varmekabel eller lignende siden de er vanskelig å tømme helt. Har man kommunalt vann så må inntaket sikres med en liten varmekabel. Men dette bruker minimalt med strøm i forhold til å holde en hel hytte frostfri. Endret 20. september 2022 av -jk- 5 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En del hytteeiere eier søren meg ikke skam i livet. Her freser bonden ned avlinger fordi strømstøtten kom for sent. Men hvem hyler høyest? Jo, hytteeiere som ikke får strømstøtte. De burde se seg litt i speilet og tenke gjennom hva de sutrer over, det var de som sutret høyest under pandemien og nå griner de søren meg igjen. Anonymkode: 2a6e4...f5d Ikke sett folk opp mot hverandre. Jeg har en liten hytte jeg har arvet, med strøm og innlagt vann. Der er jeg mesteparten eller halve av året, og den ligger heldigvis ikke i de dyreste områdene prismessig på strøm. Likevel er jeg avhengig av å leie i hovedstaden grunnet div. situasjoner. Leier billig da, men er redd leieprisen vil stige. Er handicappet og får tt-kort i Oslo, men må søke om jeg skal ha det på hytta. Og vil jeg gjøre hytta om til helårsbolig, noe som ikke er drømmen, vil det koste cirka 10-20K pluss om den blir godkjent jmfr tek 17. Så er det vedlikehold og utgifter til det. Selge? Det er kjøpers marked nå, og vil mest sannsynlig bare bli en unødvendig utgift til megler, det vil si ikke noe salg. Anonymkode: 7def4...bef 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo en uholdbar holdning, å bruke av fellesskapets ressurser ved å sikte seg inn på rettssak, for å gnåle til seg enda mer av fellesskapets ressurser? For en gjeng! https://www.nrk.no/innlandet/trond-gullik-hagen-i-norges-hytteforbund-mener-regjeringa-kan-ha-brutt-grunnloven-med-stromstotte-1.16108831 Har man råd til hytte, bør man ha råd til å slå av strømmen på den én vinter også. Hvor vanskelig kan det være? Vil du bruke den lel, fyr i peisen. Herregud! Her sitter vi og sparer strøm til gullmedaljen, og disse nissene vil at felleskapet støtter deres luksusforbruk. Hva blir det neste? Rabatt på Tesla? Oh. Norge asså. Anonymkode: 0f7a5...b17 Dette utsagnet er noe av det dummeste jeg hører! Alle har ikke råd til ekstra strøm, når det kommer ekstra hjemme, på hytta, drivstoffprisene til vers, huslånsrente, hyttelånsrente, dyre matvarer osv. Det går en grense, til og med for de som har hytte. Da må man jo også kunne si; har du råd til bil, har du råd til kjempedyr diesel! Har du råd til enebolig, har du råd til høy strømregning osv. At noen er ute for å ta hytteeierne, jeg er så lei av å høre! Og nei, jeg har ikke hytte, men kjenner mange som har familiehytte som de har hatt i årevis, ingen gjeld på eller stor luksus, men disse stigningene som har vært overalt nå, er mer enn mange med og uten hytte kan tåle! Anonymkode: f4aae...e61 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 ti10 skrev (31 minutter siden): Det er akkurat det, hvis man skal kjøpe noe, bør man også ha råd til vedlikehold og bruk. Selv i krisetider. Og SPESIELT når det er noe man strengt tatt ikke trenger. Tenk om alle skulle holde på sånn? Saksøke staten fordi bilen/båten/sykkelen må repareres, og det tenkte jeg ikke på kunne skje da jeg kjøpte den. Nye vinterdekk? Nei, det tok jeg ikke høyde for i budsjettet da jeg kjøpte den, så her må staten på banen! Fluksens!🙄 For noen tullinger, de driter seg loddrett ut, og skjønner det ikke selv. Hva med dem som står i gjeld fordi de har enebolig - når de sikkert egentlig kunne klart seg med leilighet? Hva med dem som har 2 biler, og sliter, når de kunne klart seg med en bil! Vi kan fortsette slik i evighet! Mange hytteeiere har ikke tatt lån, men har arvet en hytte, som gjerne har vært i familien i 40-50 år, og det har aldri vært noe problem før nå. Hjelpe meg så mange tullinger det finnes! Anonymkode: f4aae...e61 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Morten1 skrev (1 time siden): Er jo ikke bare å skru av alt av strøm på en hytte for så tro at alt går bra. Rør kan sprekke, større vannskader kan oppstå. En annen ting er om alle skal la være å bruke hyttene sine, hva skjer med økonomien til bygdene/byene som er avhengig av inntekten disse hytte turistene gir dem? Du virker rett og slett bitter. Nettopp. Vil si det er et stort problem i debattklimaet i Norge at man har slike nisser som TS som ikke evner å se det store bildet Anonymkode: 26f7e...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo en uholdbar holdning, å bruke av fellesskapets ressurser ved å sikte seg inn på rettssak, for å gnåle til seg enda mer av fellesskapets ressurser? For en gjeng! https://www.nrk.no/innlandet/trond-gullik-hagen-i-norges-hytteforbund-mener-regjeringa-kan-ha-brutt-grunnloven-med-stromstotte-1.16108831 Har man råd til hytte, bør man ha råd til å slå av strømmen på den én vinter også. Hvor vanskelig kan det være? Vil du bruke den lel, fyr i peisen. Herregud! Her sitter vi og sparer strøm til gullmedaljen, og disse nissene vil at felleskapet støtter deres luksusforbruk. Hva blir det neste? Rabatt på Tesla? Oh. Norge asså. Anonymkode: 0f7a5...b17 Problemet er bare at vi kan ikke "bare skru av strømmen" Dette bør du ikke gjøre for å spare strøm på hytta – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 4bacc...a4a 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 ti10 skrev (1 time siden): Det er akkurat det, hvis man skal kjøpe noe, bør man også ha råd til vedlikehold og bruk. Selv i krisetider. Og SPESIELT når det er noe man strengt tatt ikke trenger. Tenk om alle skulle holde på sånn? Saksøke staten fordi bilen/båten/sykkelen må repareres, og det tenkte jeg ikke på kunne skje da jeg kjøpte den. Nye vinterdekk? Nei, det tok jeg ikke høyde for i budsjettet da jeg kjøpte den, så her må staten på banen! Fluksens!🙄 For noen tullinger, de driter seg loddrett ut, og skjønner det ikke selv. Men kjære vene, det er da iongen som kunne se for seg at strømkostnadene skulle ti-dobles nesten over natten. Skal man legge opp budsjett for slike "overraskelser" på alle områder liksom. Neste gang man går på butikken for å handle melk og brød koster plutselig melken 200 kr og brødet 500 kr. Ingen, absolutt ingen kunne regne med slike strømpriser for to år siden. Dersom alle "stenger ned" hyttene sine i vinter, vil det ramme stedene der hyttene ligger, som tjener penger på turisme. Det vil ramme skisportsenter etc. Sist, men ikke minst, det vil være fritt fram for tyver å ta seg inn i tomme hytter. Anonymkode: 4bacc...a4a 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 Ja, så det går noen hundrelapper på rørvarmere i måneden...er det noe å skrike så høyt for? Folk kan fortsatt bruke hyttene sine, bare spar litt, for svarte. Europa er i krig og søkkrike nordmenn med flere hus i porteføljen roper etter statens gavmilde hånd. Blæh. Anonymkode: 0f7a5...b17 5
altflyter Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva med dem som står i gjeld fordi de har enebolig - når de sikkert egentlig kunne klart seg med leilighet? Hva med dem som har 2 biler, og sliter, når de kunne klart seg med en bil! Vi kan fortsette slik i evighet! Mange hytteeiere har ikke tatt lån, men har arvet en hytte, som gjerne har vært i familien i 40-50 år, og det har aldri vært noe problem før nå. Hjelpe meg så mange tullinger det finnes! Anonymkode: f4aae...e61 Hvis du har to biler, kan du velge å selge den ene. Hvis du bor i en stor enebolig du ikke har råd til, kan du velge å flytte til noe mindre. Er det krise, kan du selge hytten. Utfordringen her ligger heller ikke egentlig i at de med mest ikke får. Det handler om dem som ikke har noe de kan selge eller kutte. De som har lav inntekt, og gjerne barn. De som bor i en liten leilighet og verken har bil eller hytte. De kan ikke selge sin eneste bolig for å få råd til strømregningen. Så lenge mennesker sitter i små leiligheter og sliter med å betale strømregningen sin så syntes jeg faktisk ikke at vi med faktiske midler burde klage så mye som vi gjør. Det handler ikke om at jeg ikke har forståelse for frustrasjonen til dem med hytte, men det handler om at jeg syntes faktisk det er viktigere at barnefamilier slipper å sulte eller fryse. Der bør prioriteringen ligge akkurat nå. Endret 20. september 2022 av altflyter 7
Gjest ti10 Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men kjære vene, det er da iongen som kunne se for seg at strømkostnadene skulle ti-dobles nesten over natten. Skal man legge opp budsjett for slike "overraskelser" på alle områder liksom. Neste gang man går på butikken for å handle melk og brød koster plutselig melken 200 kr og brødet 500 kr. Ingen, absolutt ingen kunne regne med slike strømpriser for to år siden. Dersom alle "stenger ned" hyttene sine i vinter, vil det ramme stedene der hyttene ligger, som tjener penger på turisme. Det vil ramme skisportsenter etc. Sist, men ikke minst, det vil være fritt fram for tyver å ta seg inn i tomme hytter. Anonymkode: 4bacc...a4a Men da må man jo ta konsekvensene av det og selge, leie ut eller hva som helst. Man kan ikke forvente at staten skal sponse fritidsboliger for folk, enten de er arvet, kjøpt eller hva som helst. Det er ingen menneskerett å ha fritidsbolig, tro det eller ei.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med dem som står i gjeld fordi de har enebolig - når de sikkert egentlig kunne klart seg med leilighet? Hva med dem som har 2 biler, og sliter, når de kunne klart seg med en bil! Vi kan fortsette slik i evighet! Mange hytteeiere har ikke tatt lån, men har arvet en hytte, som gjerne har vært i familien i 40-50 år, og det har aldri vært noe problem før nå. Hjelpe meg så mange tullinger det finnes! Anonymkode: f4aae...e61 Ja hva med dem? De må selvfølgelig selge hvis renta blir for høy til at de kan bo slik. Hvorfor skal hytteeiere skjermes? Nordmenns hyttevaner er ekstremt lite bærekraftig. Det trenger IKKE statlig finansiering, nordmenn har bare godt av en realitetsorientering for disse hyttefeltene er svært ødeleggende for naturen! Hytte er ikke en menneskerett. Hyttekommunene får finne seg mer bærekraftige inntekter da. Finnes flust av kommuner som strever med fraflytting og økonomi, det er da ikke mer synd i hyttekommunene?? Anonymkode: 0e18c...db9 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): Men da må man jo ta konsekvensene av det og selge, leie ut eller hva som helst. Man kan ikke forvente at staten skal sponse fritidsboliger for folk, enten de er arvet, kjøpt eller hva som helst. Det er ingen menneskerett å ha fritidsbolig, tro det eller ei. Ja, for kjøpere og leietakere står nok i kø denne vinteren..... Jeg forventer ikke at staten skal sponse noe som helst, og er for øvrig glad vi har en liten hytte, slik at utgiftene "bare" blir 15-20tusen pr mnd. Vi skal overleve, og vi kommer ikke til å skru av strømmen, men hvor mye vi tar oss råd til å bruke hytten i vinter, det er en helt annen sak. Vanligvis brukes den nesten hver helg, og i jul og påskeferier mm. Anonymkode: 4bacc...a4a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå