AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Den svenske sentralbanken klinker til og hever renten med et helt prosentpoeng. Dette er historisk! De som har lån på 3 millioner får plutselig 30.000 kr. i økte renteutgifter i året, og mer skal det bli. Dette er bare et forvarsel om hva vi har foran oss, og her i Norge er det ventet at renten heves ytterligere 0,5% på førstekommende torsdag, og deretter enda mer økning gjennom vinteren. Dette i kombinasjon med høye strømpriser, økte priser på matvarer og drivstoffpriser gjør ta vi går en særdeles dyr tid i møte. Det er på tide å innse at livet i luksus går mot slutte for svært mange av oss. Sydenturer, dyr elektronikk, restaurantbesøk etc. er nok noe som begynner å bli en fjern drøm nå.... https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/dwdgwA/historisk-rentehopp-i-sverige-riksbanken-hever-renten-med-et-helt-prosentpoeng Anonymkode: 0d7f7...941 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Samme for meg. Glad for at jeg alltid har vært fornuftig med pengene, ikke sløst de bort, lånt penger opp til pipa. Har en en god slant på bok, nedbetalt boliglån, bil uten gjeld og er ikke 40 engang. Har ikke fått noe gratis, bare knallharde prioriteringer. Har bestemt meg for å nyte livet mer, begynne å reise mer fremover. Vil begynne å nyte livet mer, og takknemlig for mine tidligere prioriteringer. Anonymkode: 759ac...4d9 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Ja, og mer skal det bli. Alt blir dyrere og det er det en grunn til. Dyrerre blir det, det blir hardere tider. Det er bra! Hvis ikke, hadde inflasjonen løpt enda mer løpsk! De skal og må stagge vår kjøpekraft. Dette gjør de blant annet for å luke ut visse usunne bedrifter, slik at arbeidsledigheten øker noe. Det er et sunnhetstegn. Det er jo bare å se på ulike poster her, så skjønner man at det heller handler om at folk ikke vil omstille. I poster ala "Hvilken sminke har du kjøpt idag" "Hva har du kjøpt på nettet idag" "Hvilke vesker fra LV eier du?" Og disse postene finnes det mange av. Omstillingf er det det handler om. Og det er ikke kjøpeglade nordmenn glade i. Anonymkode: d326f...af3 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme for meg. Glad for at jeg alltid har vært fornuftig med pengene, ikke sløst de bort, lånt penger opp til pipa. Har en en god slant på bok, nedbetalt boliglån, bil uten gjeld og er ikke 40 engang. Har ikke fått noe gratis, bare knallharde prioriteringer. Har bestemt meg for å nyte livet mer, begynne å reise mer fremover. Vil begynne å nyte livet mer, og takknemlig for mine tidligere prioriteringer. Anonymkode: 759ac...4d9 Det handler ikke alltid om å være "flink".... Livet har mange skjebner - og du er en av de heldige Anonymkode: 51024...b26 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det handler ikke alltid om å være "flink".... Livet har mange skjebner - og du er en av de heldige Anonymkode: 51024...b26 Det vet du ingenting om. Anonymkode: a74a4...108 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Men altså, dette har man vel tatt høyde for FØR man tok opp lån eller? På samme vis som at man har sørget for å ha en god bufferkonto, et normalt og fornuftig forbruk osv. Men klart, når man leser feks at folk bruker over 5000 i måneden på bare mat så skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Jeg synes personlig de økte utgiftene er positivt. De vil stimulere til mer fornuftig pengebruk og mindre overforbruk. Folk kaster alt for mye mat og sløser med pengene, det er bare pinlig å klage over litt ekstra utgifter hver måned mens man kaster 1/3 av maten man kjøper. Anonymkode: 15902...23d 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men altså, dette har man vel tatt høyde for FØR man tok opp lån eller? På samme vis som at man har sørget for å ha en god bufferkonto, et normalt og fornuftig forbruk osv. Men klart, når man leser feks at folk bruker over 5000 i måneden på bare mat så skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Jeg synes personlig de økte utgiftene er positivt. De vil stimulere til mer fornuftig pengebruk og mindre overforbruk. Folk kaster alt for mye mat og sløser med pengene, det er bare pinlig å klage over litt ekstra utgifter hver måned mens man kaster 1/3 av maten man kjøper. Anonymkode: 15902...23d Det kan du si. Men når folk ser at de betaler 1000 kr mer i måneden for samme matvarer som før, mer i strøm, dyrere lån etc, så skjønner de at de ikke kan shoppe som før, ikke reise som før. Ikke leve med den "luksusen" de er vant til. Det er der problemet ligger. Ikke i og for seg at ting blir dyrere. Anonymkode: d326f...af3 1
Druid Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Den svenske sentralbanken klinker til og hever renten med et helt prosentpoeng. Dette er historisk! De som har lån på 3 millioner får plutselig 30.000 kr. i økte renteutgifter i året, og mer skal det bli. Dette er bare et forvarsel om hva vi har foran oss, og her i Norge er det ventet at renten heves ytterligere 0,5% på førstekommende torsdag, og deretter enda mer økning gjennom vinteren. Dette i kombinasjon med høye strømpriser, økte priser på matvarer og drivstoffpriser gjør ta vi går en særdeles dyr tid i møte. Det er på tide å innse at livet i luksus går mot slutte for svært mange av oss. Sydenturer, dyr elektronikk, restaurantbesøk etc. er nok noe som begynner å bli en fjern drøm nå.... https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/dwdgwA/historisk-rentehopp-i-sverige-riksbanken-hever-renten-med-et-helt-prosentpoeng Anonymkode: 0d7f7...941 Utfordringen er at renteøkningen kun legger renta på et nivået som skal være normalt. Hvis dette påvirker det økonomiske handlingsrommet, så betyr det at vi lever over evne uansett. Man må forstå at renta typisk ikke skal være under 1,75. Utfordringen er mere om mekanismen inflasjon/renteøkning vil virke slik vi forutsetter når vi styrer etter dagens inflasjonstall. Er renteøkning en effektiv løsning i en situasjon der markedet er i ubalanse på fundamentale basisvarer, eller setter man inflasjonen i tornadospiral? DET er det som er litt ukjent for øyeblikket. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det vet du ingenting om. Anonymkode: a74a4...108 Nei, egentlig ikke, men når du skryter og er så selvgod, så må du tåle å få svar tilbake! Dessuten er det mange som i dag har problemer med økonomien, selv om de har vært "flink" osv. Det kan skje ting som snur opp på alt... Men - det vet du vel alt om, siden du er så flink og fornuftig Anonymkode: 51024...b26 10 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men altså, dette har man vel tatt høyde for FØR man tok opp lån eller? På samme vis som at man har sørget for å ha en god bufferkonto, et normalt og fornuftig forbruk osv. Men klart, når man leser feks at folk bruker over 5000 i måneden på bare mat så skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Jeg synes personlig de økte utgiftene er positivt. De vil stimulere til mer fornuftig pengebruk og mindre overforbruk. Folk kaster alt for mye mat og sløser med pengene, det er bare pinlig å klage over litt ekstra utgifter hver måned mens man kaster 1/3 av maten man kjøper. Anonymkode: 15902...23d Er 5000,- mye på mat? For en familie? Anonymkode: 51024...b26 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er 5000,- mye på mat? For en familie? Anonymkode: 51024...b26 Vi bruker minst 12.000! (To voksne og tre tenåringer) Anonymkode: e7093...900 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 Det er dessverre mange unge i dag som aldri har opplevd høy rente, og derfor har "trodd" at det alltid kommer til å være slik, nettopp fordi de ikke har erfaringen de trenger. Noe må erfares, dessverre, og for mange er dette en dyrekjøpt erfaring. Bankene har også vært velvillige til å låne ut disse pengene, og må ta på seg mye av skylden for gjelden mange sitter med i dag og ser de kommer til å slite med. Bankene burde tatt hensyn til renteøkning når de utbetalte lån og kreditter. Anonymkode: 51024...b26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er 5000,- mye på mat? For en familie? Anonymkode: 51024...b26 Tja kommer selvsagt an på familien det. Vi er tre stykker og bruker 4-5000 totalt inkludert ALT av husholdningsting. Jeg blir sjokkert når jeg ser slik som en bruker over her skriver, at de bruker 12000!!!!!! Kroner på mat. Det er jo helt absurd. Vi handler i gjennomsnitt for 1000 kr hver mandag, og så har man kanskje 1 eller 2 turer i måneden hvor man kjøper en plate sjokolade eller litt ekstra brød osv. 5000 holder fint da. Anonymkode: 15902...23d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 Jeg har over 3 mill kr i banken, så gleder meg over alle renteøkninger! Vet jo at pengene taper i verdi ved bare å stå i banken, men velger det likevel og da er renteøkninger helt topp! Anonymkode: 1add6...736
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er dessverre mange unge i dag som aldri har opplevd høy rente, og derfor har "trodd" at det alltid kommer til å være slik, nettopp fordi de ikke har erfaringen de trenger. Noe må erfares, dessverre, og for mange er dette en dyrekjøpt erfaring. Bankene har også vært velvillige til å låne ut disse pengene, og må ta på seg mye av skylden for gjelden mange sitter med i dag og ser de kommer til å slite med. Bankene burde tatt hensyn til renteøkning når de utbetalte lån og kreditter. Anonymkode: 51024...b26 Men det er jo derfor de legger på 5% økt rente når de får boliglån. Så dette burde de klare. Det er kun dems egen feil når dette skjer. Anonymkode: d326f...af3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bruker minst 12.000! (To voksne og tre tenåringer) Anonymkode: e7093...900 Samme her! Vi har i tillegg drivstoffkostnader på en bil på over 3000,- pr mnd. Vi har også en el-bil, som kjører 5 mil for dagen, slik at den skal jo også lades opp... (og før noen kritiserer, så bor vi på landet, og har lang kjørevei til jobb. Det går ikke offentlig transport som passer når man har barn i barnehage og SFO.) Så enormt høye drivstoffkostnader, strømkostnader og lånekostnader kan fort bli enormt mange tusen kroner pr. mnd. for en familie! Vi har selv ikke mye huslån, så merker ikke dette så godt, men merker likevel at vi må prioritere annerledes. Og det er helt greit det, men jeg synes virkelig synd på de som sliter nå! Mange har ikke hatt forutsetning for at dette kunne skje, selv om de "har hørt om det". Husker 80-tallet og hvor mange som måtte selge hus med tap og slite med restgjeld i tillegg.... Anonymkode: 51024...b26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja kommer selvsagt an på familien det. Vi er tre stykker og bruker 4-5000 totalt inkludert ALT av husholdningsting. Jeg blir sjokkert når jeg ser slik som en bruker over her skriver, at de bruker 12000!!!!!! Kroner på mat. Det er jo helt absurd. Vi handler i gjennomsnitt for 1000 kr hver mandag, og så har man kanskje 1 eller 2 turer i måneden hvor man kjøper en plate sjokolade eller litt ekstra brød osv. 5000 holder fint da. Anonymkode: 15902...23d Handler dere i Sverige, eller? Anonymkode: 51024...b26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja kommer selvsagt an på familien det. Vi er tre stykker og bruker 4-5000 totalt inkludert ALT av husholdningsting. Jeg blir sjokkert når jeg ser slik som en bruker over her skriver, at de bruker 12000!!!!!! Kroner på mat. Det er jo helt absurd. Vi handler i gjennomsnitt for 1000 kr hver mandag, og så har man kanskje 1 eller 2 turer i måneden hvor man kjøper en plate sjokolade eller litt ekstra brød osv. 5000 holder fint da. Anonymkode: 15902...23d Den handlelista skulle jeg likt å se før jeg tror deg. Anonymkode: 7fad7...9c5 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er jo derfor de legger på 5% økt rente når de får boliglån. Så dette burde de klare. Det er kun dems egen feil når dette skjer. Anonymkode: d326f...af3 Det er jo akkurat det mange unge og uerfarnge ikke forstår... De har ikke opplevd renteøkning før, kun rente som har gått nedover, og har gjerne fått barn etter de tok opp lån, gjerne en ekstra bil, kanskje de fikk en ekstrautgift på huset osv, så plutselig står de der med en faktisk reell renteøkning. Livet skjer, og man tenker ikke over det, fordi alt glir så greit. Mange unge har ikke forstått at det faktisk kan skje, fordi det har vært så lav rente i så mange år. Anonymkode: 51024...b26
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Vi bruker 20000,- i mnd.... vi er to voksne og to ungdommer. Anonymkode: 8cd9c...58d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå