Gå til innhold

Fremføring/presentasjon på voksenopplæring studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har startet på voksenopplæring og bare lurte på en ting. Er det noen her som tatt de 6 fagene å vet om det er mye fremføringer eller presentasjoner? Sliter skikkelig med sosial angst å klarer virkelig ikke tanken på å måtte stå å snakke fremfor hele klassen. Følger godt med i timene ellers å gjør det veldig bra skriftlig. Litt gruppearbeid å snakke fremfor lærer går bra, men ikke fremfor hele klassen.. 

Håper noen her inne kan svare meg.

Anonymkode: a779f...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 

Har startet på voksenopplæring og bare lurte på en ting. Er det noen her som tatt de 6 fagene å vet om det er mye fremføringer eller presentasjoner? Sliter skikkelig med sosial angst å klarer virkelig ikke tanken på å måtte stå å snakke fremfor hele klassen. Følger godt med i timene ellers å gjør det veldig bra skriftlig. Litt gruppearbeid å snakke fremfor lærer går bra, men ikke fremfor hele klassen.. 

Det må du bare finne deg i. Vi er mange som er lei av selvdiagnoserende "sliter skikkelig med sosial angst" folk. Folk flest anser det bare som unnskyldning for å slippe unna ting som vanlige folk skal gjøre. 

De som faktisk sliter hardt med dette, har fått erklæring fra legen UTEN problem, og det har blitt vist til læreren. 

Hva betyr så det. Hvis du skal bli trodd at du "sliter skikkelig med sosial angst", så bør det være en smal sak for legen din å bekrefte det via en erklæring, for vi er lei av snowflakes som har diagnosert seg selv og ønsker å komme seg unna alt dem egentlig ikke "liker". 

Har du legen på din side, så vil selvsagt ingen klage og din skikkelige sosiale angst vil være akseptert. Men har du ikke legen i ryggen, så er det bare syting, som regel.

Anonymkode: 97f88...71d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 

Ja, jeg har tatt 6 fellesfag + 3 realfag via voksenopplæring. I matematikk var det selvsagt ingen presentasjoner. I de øvrige fagene (norsk, engelsk, samfunn, naturfag) hadde vi to/tre stk pr fag, utenom historie (der hadde vi bare prøver, ikke muntlig). De som virkelig strevde kunne ha presentasjon foran lærer alene, men det tror jeg er opp til læreren. 

Når det er sagt så bør du bare bli vant med det først som sist, da du ikke slipper unna på universitetet. Jeg vil virkelig anbefale at du får trent dette inn nå foran mindre klasser, enn at du skal brutalt kastes inn i det på universitetet.

Og husk på at alle syns dette er ekkelt. ❤️ Trøst deg med at alle er mest opptatt av seg selv, og sitt. Prøv å få til at du kan presentere først/tidlig, for da sitter alle bare å øver på hva de skal si til sin presentasjon, og følger ikke like mye med på deg. Når du fremfører, så kikker du på presentasjonen din, og på veggen bak klassen. Ikke fokuser på de som sitter der. Jeg lover deg at de er vant med at folk er nervøse, og jeg lover deg at det kommer til å gå bra. ❤️ Heldigvis ikke så alt for mye presentasjoner. 😊

Anonymkode: e7d97...8c8

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var prestasjoner (blant annet i norsk og historie) - og det er jo det minste man kan forvente. Prestasjoner på videregående/voksenopplæring er barnemat i forhold til krav på høyere utdanning, avhengig av hva du skal studere. Men et sted må du jo starte.

Sier meg også enig i Anonymkode: 97f88...71d sitt innlegg. 

Anonymkode: 7d469...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...