AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Er det sånn i din slekt også? Jeg vet ikke med moren min da hun er fortsatt ung, men både mormor og oldemor hadde demens så nå ser jeg for meg at det bare fortsetter med med mor og meg? Og hva om det er oldemor - farmor - far - datter? Har dere erfaring med at det kan hoppe fra damer til menn og så til kvinner igjen i slekta? Anonymkode: 1da37...89d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Det er sånn i min slekt ja. Oldemor og mormor (og søstrene hennes) var/er demente. Håper forskningen får et stort gjennombrudd før det kommer lengre ned i slekta. Fellesnevner for de alle er at de røykte, så håper kanskje risikoen minsker hos meg som ikke gjør det. Anonymkode: a1b16...8c7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Jeg har tenkt på det samme, men jeg vil forebygge ved å holde meg i form både fysisk og psykisk så lenge jeg kan. Spise sunt, være aktiv, aktivisere hjernen med å lære nye ting osv. Så får man se hvor mye det hjelper, men uansett vil de tingene jeg nevner, gjøre at jeg har god livskvalitet fram til noe eventuelt skjer. Anonymkode: ef315...76e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Både min mormor ble dement og min far, men ikke min mor. Alle ble 85-90 år. Jeg har også angst for å bli hjelpeløs og dement. Tror det til en viss grad kan hjelpe å holde seg i vigør, både fysisk og ikke minst psykisk. Utfordre seg selv så lenge som mulig. Anonymkode: d06ea...65a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Min bestemor ble 98 år, og ikke dement, min bestefar ble dement og døde som 75 åring, min far og flere av hans søsken ble demente. Men flertallet av de, var og alkoholikere. Min bestemor drakk ikke alkohol. Jeg drikker ikke alkohol, og satser på at jeg ikke blir dement. Prøver og holde kropp og sinn i form. Anonymkode: 352fa...3f6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Men etter å ha lest svarene deres, virker det ikke som at i samme slekt så er det enten mennene det går på eller så er det damene? Eller er det vanlig at oldefar hadde demens og så får plutselig mormor det og så får far det og så får datter det? Det virker som sånt er veldig uvanlig eller? Anonymkode: 1da37...89d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Flere ulike typer demens da, det er ikke helt rett frem dette. Anonymkode: ae954...91f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Kvinner lever lengre enn menn, så kan være mye av grunnen. Mennene hadde kanskje også blitt demente om de levde 5-10 år lengre. Anonymkode: 98341...29b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 En venninnes mor ble diagnosert i år, 59 år gammel og var i jobb frem til hun ble syk. Og hennes morfar var dement. Anonymkode: 9b7ee...9bc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 I min familie er demens ikke uvanlig fra 75 års alder og opp, men jeg ser ikke se noe mønster i det. Hverken mye røyking eller alkoholbruk i min familie og slekt, De gamle i slekta som ikke er demente, de er like skarpe i hodet som yngre folk, selv om de kan ha masse plager med kroppen, gikt, artrose etc Mens de demente kan være fysisk utrolig spreke, mye rastløs energi. Hvis de ikke får utfolde seg, blir de mistenksomme, skuler rundt, henger i gardinene, ser røvere overalt. Det er jammen ikke lett for en skrøpelig gikt-bunden person å springe tulling etter en dement livsledsager som farter rundt, og hjemmesykepleien driver ikke med demens-pass. Det blir oss yngre i slekta som må være avlaster, og det kommer i tillegg til full jobb og egne barn, sier seg selv at det ikke blir mye tid. Og antall demente bare fortsetter å øke. De fleste jeg kjenner, venner, kolleger, har pårørende eller naboer som rakner, som gradvis faller ut av det sosiale, ikke får til det digitale lengre, bruker krefter på å skjule, kompensere, late som. Disse folka trenger et dagtilbud, a la barnehage, en demens-hage, med tålmodige, kule, rocka folk på jobb, som kan dra i gang sang, musikk, hagearbeid, matlaging. Det fins jo ingen slike tilbud. Jeg kunne ønske det snart ble et gjennombrudd i forskinga. Pårørende sliter seg fullstendig ut. Jeg personlig har masse angst for å bli dement, leter etter tegn hele tiden, ser for meg at når jeg er dement, at jeg kommer til å bruke enormt med krefter på å gruble og spekulere fordi jeg ikke klarer å huske. Ble ikke bedre da jeg leste at de første tegnene kan komme flere ti-år før diagnosen. Jeg er 40. Kan bruke 30 år nå framover altså på å lete etter tegn. Det eneste jeg kan gjøre for å forebygge, er trening. Det er så dritt altså. Men jeg har iallefall innført trening. Anonymkode: dab17...cdd 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Gode nyheter for min del da, da min oldemor ble dement i en alder av 95, min mormor er nå 91 og fortsatt klar😅 Jeg trener en del og unngår stress i hverdagen noe som jeg tror er m på å forebygge demens👌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå