Gå til innhold

Ned i vekt og snacks

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint at du vet alt om meg da :) jeg har gått ned 13 kg og går stadig ned mer i vekt. Selvfølgelig kan jeg være sulten selv om det ikke frister med ett knekkebrød, eller ett egg.. 🙃 alle er ikke deg. Som sagt spiser jeg sundt ellers, om jeg spiser slik snaks av og til isteden for smågodt og chips som mange andre unner seg i helgene f.eks. Så ser jeg ikke problemet med det. En må finne vaner som passer en selv og sitt liv, ts ville ha tips til kalorifattig snaks, jeg gav henne det. Så får en selv velge hvilke vaner man vil ha! 

Anonymkode: 55b87...b7b

Vi kan snakkes når du har holdt stabil vekt i fem år ;)

Anonymkode: 8d3cc...c42

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så bra for deg! Håper du koser deg med det! Så koser jeg meg med den ultraprosseserte maten min 😊

Ja hver sin lyst 😊

Anonymkode: 366f9...9fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint at du vet alt om meg da :) jeg har gått ned 13 kg og går stadig ned mer i vekt. Selvfølgelig kan jeg være sulten selv om det ikke frister med ett knekkebrød, eller ett egg.. 🙃 alle er ikke deg. Som sagt spiser jeg sundt ellers, om jeg spiser slik snaks av og til isteden for smågodt og chips som mange andre unner seg i helgene f.eks. Så ser jeg ikke problemet med det. En må finne vaner som passer en selv og sitt liv, ts ville ha tips til kalorifattig snaks, jeg gav henne det. Så får en selv velge hvilke vaner man vil ha! 

Men litt dumt å anbefale ulptraprossert snacks til andre. Du har falt for det industrien ønsker. At du skal kjøpe produkter som er helt unyttige og som inneholder billige tilsetningsstoffer og fyllstoff du ikke vet hva er og som industrien tjener gode penger på. 

Grunnet aggressiv markedsføring gjennom mange år tror du som forbruker at du har et behov for disse produktene og fortsetter å kjøpe de. 

Sannheten er at selv om det står: zero, fullkorn, proteinrikt og uten tilsatt sukker så er slike produkter alltid ultraprossert og egentlig helt unyttig. Hadde man i utganspunktet spist rene råvarer ville man ikke hatt behov for disse simple produktene. Du ville rett og slett ikke gått rundt og vært fysen og proppet i deg snacks med  tilsetningsstoffer og emulgatorer. 

Har du lurt på hvorfor vi i økende grad rammes av fedme, diabetes, ibs og kreft? Det er mye som tyder på at ultraprossert mat som er designet for å overspise har skylden! 

Skrevet

Det er mange gode gevinster i å kutte ut snacksen helt:

- Snacksing trigger sultfølelse, spesielt fruktose. 

- Å unngå mat mellom måltider gjør at blodsukket blir mer stabilt og bedrer insulinfølsomhet. Et ustabilt blodsukker påvirker humør, konsentrasjon og energi, og øker cravings.

- Å ikke spise mellom måltider øker smaksopplevelsen av måltidet. Dersom du spiste noe salt eller søtt 1,5 timer før måltidet så vil du kreve mer salt og søtt til måltidet. Etter 4-5 timer uten mat så vil rene råvarer smake bedre. 

- Man kan gå ned i vekt med å spise seg god og mett til 2-3 måltider. Si at kaloribudsjettet ditt er 1600 kcal per dag. Med småspising gjennom dagen blir fort 500 kcal brukt opp, og da er det ikke nok igjen til å bli god og mett til måltider. Da er man i en konstant tilstand av craving som gjør vektnedgang vanskelig

Anonymkode: c0453...d5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja hver sin lyst 😊

Samme til deg 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 2.21):

Mener IKKE nutella kalorier men NITELLE 😂🤭

Anonymkode: 13018...f62

Best å unngå Nutella-kalorier ja😂

Anonymkode: 2da60...664

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 12.40):

Hvor lang er ingredienslista på alle disse matvarene?

kan jo omtrent ikke inneholde noe næring, kun emuglatorer og e-stoffer. 

Da tenker jeg egg, frukt og grønnsaker er bedre som snacks og ikke bare er fyllstoff som ikke gir næring eller noen nærinstoffer og vitaminer og mineraler. 

Enig. Denne maten er bare vomfyll som gjør deg enda mer sugen på mat

Anonymkode: 2da60...664

Skrevet

for en fantastisk tråd! jeg kom inn her og forventet de sedvanlige triste tipsene med ultraprosesserte lettprodukter som sukkerfri gele og ispinner av funlight, men finner istedet en lang rekke innlegg som fokuserer på hvordan man kvitter seg med cravings og godtesug gjennom å kutte mellommåltidene og spise ordentlig mat!  oppløftende!

100 prosent enig i at det er befriende å kvitte seg helt med trangen til snacks og småspising, og rådene som har kommet i tråden funker.

Jeg har aldri noe spesielt behov for snacks og mellommåltider lenger, og da blir det plass i kaloribudsjettet til skikkelig snacks istedet, bare litt sjeldnere. Når jeg dropper alle de små måltidene er det rom for ordentlig fløteis og skikkelige kanelboller innimellom, og ordentlig ost, som brie og camembert hver dag. Vekta går jevnt nedover likevel.

Anonymkode: 5c3da...1c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har aldri noe spesielt behov for snacks og mellommåltider lenger, og da blir det plass i kaloribudsjettet til skikkelig snacks istedet, bare litt sjeldnere. Når jeg dropper alle de små måltidene er det rom for ordentlig fløteis og skikkelige kanelboller innimellom, og ordentlig ost, som brie og camembert hver dag. Vekta går jevnt nedover likevel.

De er akkurat dette. Det er vinn-vinn.

Man slipper helt å kjempe mot cravings og sug, tanken på mat/snop treffer en aldri. Det er befriende,

Man sparer mye kalorier, så kan kan fint spise pizza eller taco en fredag, eller rødvinsglasset som jeg fortsatte å velge. 

Om man først tar dessert på restaurant eller 3-4 biter sjokolade i påsken. Så er det selvfølgelig godt. Men man får raskt nok, og slipper sug etter mer og mer. 

Jeg tok grep, endret det til tre faste måltider, for nærmere 10 år siden nå. Trenger aldri tenke på kalorier og slikt lengre, kroppen regulerer det av seg selv i og med at den ikke er vant til å få i seg mat hele tiden. 

Anonymkode: 8d3cc...c42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

for en fantastisk tråd! jeg kom inn her og forventet de sedvanlige triste tipsene med ultraprosesserte lettprodukter som sukkerfri gele og ispinner av funlight, men finner istedet en lang rekke innlegg som fokuserer på hvordan man kvitter seg med cravings og godtesug gjennom å kutte mellommåltidene og spise ordentlig mat!  oppløftende!

100 prosent enig i at det er befriende å kvitte seg helt med trangen til snacks og småspising, og rådene som har kommet i tråden funker.

Ja absolutt. 

Man har flere kalorier til rådighet ved hovedmåltidene og har også mulighet til å forskyne seg to ganger og fremdeles gå ned i vekt. 

Skrevet

Cherrytomater, en appelsin, dele opp et eple og ha kanel på, yt proteinpudding, et kokt egg med salt, en vitaminbjørn, knaskegulrøtter.

Enig med de som sier at man ikke bør småspise da, det holder med måltider. Men jeg syns det er litt deilig med snacks av og til. Gjerne om det blir lenge mellom lunsj og middag, eller på kveldstid istedenfor kveldsmat.

Anonymkode: 1c5ea...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...