Gå til innhold

Ned i vekt og snacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg vil gjerne ned i vekt men ikke spise kjempe mye. Prøver å ha sunt/variert kosthold, snacke på sunne ting som mini tomater etc. Jeg veier mellom 83-81kg og er 161cm så vet veldig godt jeg er overvektig. Jeg er heller ikke super aktiv av div grunner, men gikk mer ned i vekt da jeg var syk med covid enn jeg gjør nå, var fast på 84-85kg (som er tyngste jeg har veid) til 81kg og når går jeg som jojo på 81-82kg. Tips til å gå enda mer ned i vekt på en SUNN måte? Orker ikke nutella kalorier og trene som en gal. 

Og et annet tips; tips til sunn SNACK som man kan småspise på, som er godt og relativt enkel å lage? Litt lei av bare minitomater :) 

Anonymkode: 13018...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så jeg vil gjerne ned i vekt men ikke spise kjempe mye. Prøver å ha sunt/variert kosthold, snacke på sunne ting som mini tomater etc. Jeg veier mellom 83-81kg og er 161cm så vet veldig godt jeg er overvektig. Jeg er heller ikke super aktiv av div grunner, men gikk mer ned i vekt da jeg var syk med covid enn jeg gjør nå, var fast på 84-85kg (som er tyngste jeg har veid) til 81kg og når går jeg som jojo på 81-82kg. Tips til å gå enda mer ned i vekt på en SUNN måte? Orker ikke nutella kalorier og trene som en gal. 

Og et annet tips; tips til sunn SNACK som man kan småspise på, som er godt og relativt enkel å lage? Litt lei av bare minitomater :) 

Mener IKKE nutella kalorier men NITELLE 😂🤭

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsker å snacke på gulrot-staver dyppet i guacamole. Most avokado med taco-krydder. Den fra Santa Maria er vell ikke så sunn, så det beste er vell å lage egen.

Skrevet

Kutt ut småspisingen, og spis heller ordentlige måltider som du blir mett av. Snacking er en uvane, og gjør ofte at du spiser mer og mer. Det blir vanskeligere for deg å skille mellom ekte sult og bare litt fysen hvis du tilfører kroppen energi hele tiden. Drikk et stort glass vann eller en kopp te, evt knask på en gulrot/grønnsak/litt frukt eller noen naturelle nøtter hvis du absolutt må ha noe før neste måltid. Sult går i bølger, og så lenge du ikke har noen spiseforstyrrelser, så er det ikke farlig å kjenne på at magen rumler innimellom! Spis nok proteiner og fett i måltidene dine så du holder deg mett lengre. Trenger du mer volum, så pøs på med grønnsaker - her kan du go wild uten å tenke for mye på kalorier😉

Anonymkode: 18f7f...194

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Unngå småsnacsking. Du blir bare mer sulten av det.

• Liker 2
Skrevet

-Lag deg gelé uten sukker. Ha oppi en liten dæsj vaniljeekstrakt. Kjøl ned i panna mens den står i kaldt vann i vasken. Når den er helt kald tar du oppi 3 ss gresk yoghurt. Visp det godt sammen og ha det i fine glass. Vent en time eller to så er det stivnet. Voila😅 Jeg kjøper vaniljesaus uten tilsatt sukker og har på en ss eller 2 på toppen når jeg skal kose meg. 

Eller:

-kjøp 4-5 biter av favoritt smågodtet ditt. Klipp det opp i biter og putt det i den minste skålen du har på kjøkkenet. Hver  eneste minibit gir samme deilige følelse som om du hadde spist hele den store biten, men du slipper omtrent alle kaloriene. 

Det er viktig å ha noe å glede seg til. Jeg lager kalorifattig snacks omtrent hver dag. Jeg craver godis konstant, og dersom jeg skulle kuttet ALT så hadde jeg holdt ut i Max en uke før jeg var tilbake i gamle vaner. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være lurt å slutte med så mye fokus på snacks. For min del blir jeg mindre snacksen på kvelden hvis jeg spiser liten frokost, en god lunsj og en litt sen middag (kl 18-19). Må ha mye grønnsaker til måltidene. 

Anonymkode: 84fba...ff0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kutt ut småspisingen, og spis heller ordentlige måltider som du blir mett av. Snacking er en uvane, og gjør ofte at du spiser mer og mer. Det blir vanskeligere for deg å skille mellom ekte sult og bare litt fysen hvis du tilfører kroppen energi hele tiden. Drikk et stort glass vann eller en kopp te, evt knask på en gulrot/grønnsak/litt frukt eller noen naturelle nøtter hvis du absolutt må ha noe før neste måltid. Sult går i bølger, og så lenge du ikke har noen spiseforstyrrelser, så er det ikke farlig å kjenne på at magen rumler innimellom! Spis nok proteiner og fett i måltidene dine så du holder deg mett lengre. Trenger du mer volum, så pøs på med grønnsaker - her kan du go wild uten å tenke for mye på kalorier😉

Anonymkode: 18f7f...194

Jepp. Det kjipe men fornuftige svaret. 

Anonymkode: 02468...a1d

• Liker 2
Skrevet

Ja dropp snacks og spis mer til måltidene slik at du ikke blir sulten imellom. Kutt ut ultraprossert mat, da er det lett for å overspise og bli fort sulten igjen. Spiser du renere måltider  med masse grønnsaker og frukt til dessert så tror jeg cracvingen blir borte. 

Anonymkode: 366f9...9fb

• Liker 1
Skrevet

Kos sjokoladepudding med vaniljesaus er kommet uten sukker, 154 kalorier i en. 

Chezy dippers, ost og kjeks i porsjonspakke ca 100 kalorier pr pakke.

riskjeks med ostesmak, rundt 100 kalorier i en pakke

lobnobs ca 90 kalorier i en pakke. 

riskjeks med sjokolade trekk ca 70 kalorier pr pakke. 

babybell light 42 kalorier pr stykk.. 

Anonymkode: 55b87...b7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dropp snacks. Det er bare en dårlig vane, som bidrar til mer cravings.

Tre (eller fire) måltider om dagen, fast. Da kan jeg love at du aldri craver noe utenom. Kos deg heller ekstra med hva måltidene er innimellom, så lenge du gjør det slik kan det gjerne være mer usunn mat.

Var faktisk en enorm befrielse å komme dit - å aldri tenke på mat utenom måltidene. Å aldri føle at noe manglet om jeg ikke spiste noe foran TVen, særlig i helgene. Og det som førte til at man holdt en lav vekt, uten at man stadig måtte kjempe mot suget etter et eller annet. 

Anonymkode: 8d3cc...c42

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tillater meg ėn dag i helgen hvor jeg tillater meg slikt når jeg vil ned i vekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kos sjokoladepudding med vaniljesaus er kommet uten sukker, 154 kalorier i en. 

Chezy dippers, ost og kjeks i porsjonspakke ca 100 kalorier pr pakke.

riskjeks med ostesmak, rundt 100 kalorier i en pakke

lobnobs ca 90 kalorier i en pakke. 

riskjeks med sjokolade trekk ca 70 kalorier pr pakke. 

babybell light 42 kalorier pr stykk.. 

Hvor lang er ingredienslista på alle disse matvarene?

kan jo omtrent ikke inneholde noe næring, kun emuglatorer og e-stoffer. 

Da tenker jeg egg, frukt og grønnsaker er bedre som snacks og ikke bare er fyllstoff som ikke gir næring eller noen nærinstoffer og vitaminer og mineraler. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lang er ingredienslista på alle disse matvarene?

kan jo omtrent ikke inneholde noe næring, kun emuglatorer og e-stoffer. 

Da tenker jeg egg, frukt og grønnsaker er bedre som snacks og ikke bare er fyllstoff som ikke gir næring eller noen nærinstoffer og vitaminer og mineraler. 

Ett egg hjelper ikke om jeg ikke har lyst på ett egg! Om jeg har lyst på snacks så spiser jeg snacks, så lenge jeg spiser sundt og variert ellers så har det lite å bety! Kos er viktig for meg, ett egg er ikke kos. Spiser svært lite godteri ellers, så en lite snacks av dette utvalget har jeg ikke dårlig samvittighet for 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Frå ei som starta på nesten akkurat same utgangspunkt:

1. Gå, viss du er i form til det. Skaff deg smartklokke, gå minst 10 000 skritt kvar dag. Gå fort, du bør bli svett på ryggen. Lytt til podcastar eller lydbøker. Viss været er dritt og du er medlem hos eit treningssenter: gå på tredemølle og sjå seriar på mobilen. Gange er undervurdert og lavrisiko trim. 

2. Luftpoppa popcorn som snacks. 1 ss tørre popcorn = 65 kal. Gje på eitt par sprøyt formfett for å halde saltet på (eller, om du har rett legning: eplesidereddikk). Frosne druer eller granateple i staden for smågodt.

3. Viss du får det til: kutt ut småspisinga ("snacking" på sidemålet), spis ikkje utanom dei faste måltida. Då hald du insulinnivået nede og lagrar mindre fett

4. Prøv periodisk faste, viss du ikkje har gjort det. 5:2 eller 8:16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ett egg hjelper ikke om jeg ikke har lyst på ett egg! Om jeg har lyst på snacks så spiser jeg snacks, så lenge jeg spiser sundt og variert ellers så har det lite å bety! Kos er viktig for meg, ett egg er ikke kos. Spiser svært lite godteri ellers, så en lite snacks av dette utvalget har jeg ikke dårlig samvittighet for 

Joda, men det er kun ultraprossert matvarer du koser deg med. Selv om de har et lavt kaloriinhold har de ingen annen verdi. Kun kunstige tilsetningsstoffer.

Jeg spiste det samme selv, trodde jeg var så sunn, men ser jo at jeg ble lurt av industrien som ønsket at jeg skulle kjøpe alle disse mellommåltidene som faktisk er helt ubruktelig. Så nå koser jeg meg heller med en god is fra Møvenpick som inneholder fløte og ikke skummetmelkpulver og xantangummi blant 50 andre ingredienser jeg ikke vet hva er og en god sjokolade. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Joda, men det er kun ultraprossert matvarer du koser deg med. Selv om de har et lavt kaloriinhold har de ingen annen verdi. Kun kunstige tilsetningsstoffer.

Jeg spiste det samme selv, trodde jeg var så sunn, men ser jo at jeg ble lurt av industrien som ønsket at jeg skulle kjøpe alle disse mellommåltidene som faktisk er helt ubruktelig. Så nå koser jeg meg heller med en god is fra Møvenpick som inneholder fløte og ikke skummetmelkpulver og xantangummi blant 50 andre ingredienser jeg ikke vet hva er og en god sjokolade. 

Så bra for deg! Håper du koser deg med det! Så koser jeg meg med den ultraprosseserte maten min 😊

Skrevet

Gulrøtter

Blomkål

Asparges

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra for deg! Håper du koser deg med det! Så koser jeg meg med den ultraprosseserte maten min 😊

Om du er fornøyd, både med vekt og kosthold, så er jo det helt greit.

Men om ikke er jeg helt enig med personen du siterer. 

Har du ikke lyst på ett egg, eller et tørt knekkebrød, da er du ikke sulten. Da er det psykisk sult, og den kan man venne seg av med om man gir kroppen skikkelig mat når den har en craving. 

Så selv om maten du putter i deg ikke har kalorier, så bidrar den til å opprettholde et sug etter feil mat, som igjen vil føre til at du vil fortsette uvanen med snacking, som igjen vil føre til at du ikke vil lykkes med vektnedgangen. 

Så det er temmelig idiotisk å anbefale slik mat til de som ønsker en endring her. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du er fornøyd, både med vekt og kosthold, så er jo det helt greit.

Men om ikke er jeg helt enig med personen du siterer. 

Har du ikke lyst på ett egg, eller et tørt knekkebrød, da er du ikke sulten. Da er det psykisk sult, og den kan man venne seg av med om man gir kroppen skikkelig mat når den har en craving. 

Så selv om maten du putter i deg ikke har kalorier, så bidrar den til å opprettholde et sug etter feil mat, som igjen vil føre til at du vil fortsette uvanen med snacking, som igjen vil føre til at du ikke vil lykkes med vektnedgangen. 

Så det er temmelig idiotisk å anbefale slik mat til de som ønsker en endring her. 

Så fint at du vet alt om meg da :) jeg har gått ned 13 kg og går stadig ned mer i vekt. Selvfølgelig kan jeg være sulten selv om det ikke frister med ett knekkebrød, eller ett egg.. 🙃 alle er ikke deg. Som sagt spiser jeg sundt ellers, om jeg spiser slik snaks av og til isteden for smågodt og chips som mange andre unner seg i helgene f.eks. Så ser jeg ikke problemet med det. En må finne vaner som passer en selv og sitt liv, ts ville ha tips til kalorifattig snaks, jeg gav henne det. Så får en selv velge hvilke vaner man vil ha! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...