Gå til innhold

Hvordan svare på jobbtilbud? Hvordan, når og hva skal jeg forhandle om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at lønn, fordeler og oppstart ink opplæring er viktig å ta opp. Men er det sånn at man tar disse tingene opp etter at man har takket ja til tilbudet? Under et møte? På mail?

Anonymkode: 839ca...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du takker ja, med forbehold om at dere blir enige  om lønn, oppstartsdato og evt andre goder. Og så må du forhandle, enten på mail eller på telefon/møte. 

Anonymkode: 10dbe...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer mellom ulike jobber. Jobben jeg har nå så takket jeg ja over telefon. Det var ikke rom for forhandling på lønn, og oppstart var allerede avklart under andregangsintervju. Fikk tilsendt kontrakt som ble signert. 
Så var det ett møte en stund før oppstart, hvor jeg fikk utdelt papirer, fikk overordnet opplæringsplan, og fikk stille spørsmål. På det møtet fikk jeg mer innsikt i ulike goder, parkering, kantine og sosiale ting som skjer i regi av jobben/kolleger. 

Forrige jobb så fikk jeg telefon med tilbud, takket ja, fikk vite oppstartstidspunkt, møtte opp til oppstart, fikk utdelt praktiske ting og opplæringsplan, en omvisning/hilserunde, startet jobbe. Ingen forhandlinger på noe. 

Anonymkode: 49808...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du takker først og fremst for tilbudet, uten noe form for aksept eller avvisning. Om dette er privat arbeidsgiver så forventes det nesten at du forhandler om lønnen eller andre goder. Lønnen er derfor mest sannsynlig satt lavere for å gi forhandlingsrom. Men har du ingen andre argument enn at "jeg har lyst på mer" så kommer du ikke så langt. Blir forsøket om justering av lønn avvist, og du fortsatt har lyst på jobben, så sier du takk for svar og at du takker "ja" til tilbudet.

Kanskje det er andre goder du heller ønsker? Flere skjermer? Ståpult? Men pensjonsgivende goder gir mest verdi over tid da:) Argumenter saklig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Dette er en deltidsstilling ved siden av studiene, men med relevans til studieretningen. 

Anonymkode: 839ca...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...