Gå til innhold

Kolikk eller melkeproteinallergi? sitter med 4 typer mme og vet ikke hvilken jeg skal åpne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 6 uker nå og får kun mme. Har luftplager og magesmerter og er kjempesint etter spising. Det er mye gråting på dag-og kveldstid, og han er veldig urolig og vil ikke sove på ettermiddagen. Bæsjer en gang i 2-3 dager og da er det mørkegrønn-brun farge. Mye pressing og smerter før han får bæsjet. Ikke noe diaré eller utslett. Snakket med to barneleger - en sa at det er umodent fordøyelsessystem og typisk kolikk, og den andre at det er melkeproteinallergi. Vet ikke hvem jeg skal høre etter. 

Sitter nå med 4 pakker mme og vet ikke hvilken jeg skal åpne. 

NAN ha har ikke hjulpet, og ser ut at han blir verre av den. Så den vil jeg bytte. 

NAN sensilac som vi fikk anbefalt av helsesøster. 

Hipp som han brukte i uke 2 og fikk forstoppelse av, men ikke andre plager. Og jeg har lest at den er mildere mot magen enn Nan. 

Nutramigen som vi fikk på resept. Men jeg er litt usikker om det er melkeproteinallergi han har. 

Anonymkode: 77874...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo få tatt en blodprøve av han? Mtp melkeproteinallergi.

Anonymkode: 1e16a...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blodprøver er ingen fasit. De må tolkes sammen med symptomer, siden de kan slå ut uten at man er allergisk.

Melkeproteinallergi hos spedbarn er også ofte ikke IgE-mediert, dvs den vises ikke på blodprøver.

Anonymkode: ab94f...741

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mini er 6 uker nå og får kun mme. Har luftplager og magesmerter og er kjempesint etter spising. Det er mye gråting på dag-og kveldstid, og han er veldig urolig og vil ikke sove på ettermiddagen. Bæsjer en gang i 2-3 dager og da er det mørkegrønn-brun farge. Mye pressing og smerter før han får bæsjet. Ikke noe diaré eller utslett. Snakket med to barneleger - en sa at det er umodent fordøyelsessystem og typisk kolikk, og den andre at det er melkeproteinallergi. Vet ikke hvem jeg skal høre etter. 

Sitter nå med 4 pakker mme og vet ikke hvilken jeg skal åpne. 

NAN ha har ikke hjulpet, og ser ut at han blir verre av den. Så den vil jeg bytte. 

NAN sensilac som vi fikk anbefalt av helsesøster. 

Hipp som han brukte i uke 2 og fikk forstoppelse av, men ikke andre plager. Og jeg har lest at den er mildere mot magen enn Nan. 

Nutramigen som vi fikk på resept. Men jeg er litt usikker om det er melkeproteinallergi han har. 

Anonymkode: 77874...bca

Hei! Jeg ville først forsøkt sensilac og sett om det holder med mildere mme. Det kan jo «bare» være at nan er litt hardt for magen til lille. Hvis sensilac ikke funker ila en ukes tid (vet at man bør prøve lengre, men vet veldig godt hvor utålmodig man blir når man har en gråtende baby som virker plaget, og jeg opplever at man i hvertfall har en indikasjon om det fungerer bra etter en liten uke), så gå over til Nutramigen. Hvis det «bare» er hard mage så er det kjedelig å måtte gå over på nutramigen når sensilac hadde holdt.

Anonymkode: 710c3...b2b

Skrevet

Dersom det er MPA og Nutramigen hjelper får du melkefri MME på blåresept og på den måten er det faktisk billigere å bruke melkefri MME enn Sensilac. 

Anonymkode: ed15f...0b5

Skrevet

Det er jo bare å prøve. Det kan godt hende det blir rask bedring hvis det er melkeproteinallergi. Ville heller prøvd nutramigen før jo heller sånn at hvis det er mpa, så slipper dere å plages unødig. 🙂

Anonymkode: 19888...569

Skrevet

Prøv nutramigen da og se hva som skjer?
Tenk om han har allergi? Stakkars liten.

Kolikk er forøvrig ikke en diagnose! Det er bare betegnelsen for et barn plaget av smerter man ikke vet hvor kommer fra. Så kolikken bør man jo faktisk prøver å gjøre noe med. F.eks utelukke melk fra kostholdet da mange små ikke tåler melkeprotein fra kumelk. 

Anonymkode: 07a14...6f4

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Barn under 2 år får ofte falsk negativ 

Anonymkode: b7e78...d31

Skrevet

Prøv melkefritt. Mener vi lærte at 20-30 % av kolikk egentlig  er mpa

Anonymkode: b7e78...d31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...