Gå til innhold

Stiller din psykolog deg spørsmål når du forteller om hvordan du har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til psykolog i rundt et halvt år. Psykologtimene går stort sett ut på at jeg forteller om enten fortiden min eller hvordan jeg har det nå. Psykologen lytter, men hun kommer sjeldent/aldri med spørsmål til det jeg forteller. Eneste spørsmålet jeg får er åpne spørsmål som "hvordan har du det?". Ikke noen spørsmål til konkrete ting jeg forteller. 

Anonymkode: e4645...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykolog er sykt oppskrytt. Vet jo mange går dit fordi de vil bli bedre å få hjelp, men personlig orket jeg ikke mer enn noen få timer. 

Anonymkode: 333cf...dab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da burde du bytte psykolog. Jeg hadde en sånn for mange år siden jeg også men så byttet jeg og fikk en fantastisk psykolog som har hjulpet meg sykt mye og lært meg veldig mye nyttig om meg selv som har gitt meg gode verktøy til å få et mye bedre liv i balanse med meg selv

Anonymkode: 44514...67b

• Hjerte 1
Skrevet

Min psykolog var lik. Eneste han sa var "hmmm mmmm mmmm" han var også utenlandsk. Mistenker at han forsto ikke et ord av hva jeg sa. Dialekt fra Sogn og Fjordane. Han var rett og slett som å snakke med en stein. Hadde hatt bedre nytte av å gå i skogen og faktisk snakke med en stein, det er jeg 100% sikker på. Ekstremt bortkastet penger! Tror jeg gikk fire-fem ganger til han.

Det som derimot har fungert for meg er lavterskeltilbudet for psykisk helse kommunen. Gratis og utrolig kjekke folk å snakke med. Min samboer har akkurat samme erfaring. Tror de var utdannet/sertifisert som mentaltrenere, de vi snakket med.

Anonymkode: 9a19f...2b7

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da burde du bytte psykolog. Jeg hadde en sånn for mange år siden jeg også men så byttet jeg og fikk en fantastisk psykolog som har hjulpet meg sykt mye og lært meg veldig mye nyttig om meg selv som har gitt meg gode verktøy til å få et mye bedre liv i balanse med meg selv

Anonymkode: 44514...67b

Takk! Ja, kanskje jeg burde bytte psykolog. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min psykolog var lik. Eneste han sa var "hmmm mmmm mmmm" han var også utenlandsk. Mistenker at han forsto ikke et ord av hva jeg sa. Dialekt fra Sogn og Fjordane. Han var rett og slett som å snakke med en stein. Hadde hatt bedre nytte av å gå i skogen og faktisk snakke med en stein, det er jeg 100% sikker på. Ekstremt bortkastet penger! Tror jeg gikk fire-fem ganger til han.

Det som derimot har fungert for meg er lavterskeltilbudet for psykisk helse kommunen. Gratis og utrolig kjekke folk å snakke med. Min samboer har akkurat samme erfaring. Tror de var utdannet/sertifisert som mentaltrenere, de vi snakket med.

Anonymkode: 9a19f...2b7

Takk. Jeg også  føler litt som jeg snakker til en stein. Veldig vanskelig å vite om psykologen følger med når hun kun sier "hmm mmm" og kommer med noen tilbakemeldinger som viser at hun er interessert  og følger med på hva jeg forteller. 

Ja, kanskje et lavterskeltilbud fra kommunen hadde vært riktig. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykolog er sykt oppskrytt. Vet jo mange går dit fordi de vil bli bedre å få hjelp, men personlig orket jeg ikke mer enn noen få timer. 

Anonymkode: 333cf...dab

Det kan jeg kanskje være enig i og vurderer å slutte med psykolog. 

Takk til alle tre og jeg får tenke litt over om jeg bør bytte psykolog, kutte ut å gå til psykolog, prøve noe kommunalt lavterskeltilbud eller bare ikke gjøre noe.

TS

Anonymkode: e4645...6f4

• Hjerte 1
Skrevet

Min psykolog spør, kommenterer og forklarer mye underveis - vi har en samtale mer enn at jeg holder en monolog. Han er ISTDP-terapeut, de har en mer aktiv tilnærming, og det fungerer veldig bra for meg; en psykolog som knapt sa noe hadde jeg sannsynligvis gitt opp ganske fort.

Er du ikke fornøyd,  ville jeg prøvd å bytte behandler - det er mye som skal klaffe, det er ikke gitt at man finner en som passer på første forsøk.

Skrevet (endret)

Jeg gikk til psykolog i flere år og i begynnelsen var det ganske likt slik du beskrev det. Altså hun stilte i liten grad spørsmål. Men jeg oppfattet "mmhmm" som at hun faktisk hørte på det jeg sa, ikke som mangel på engasjement. Etterhvert opplevde jeg at hun kom med mer konkrete tilbakemeldinger. 

Jeg tror kanskje noe av poenget med denne tilnærmingen er at man selv kan snakke om det som opptar en uten at psykologen styrer det så mye. Og at psykologen får tid til å bli kjent med deg på dine egne premisser. Jeg syns det var ubehagelig i begynnelsen fordi da må man sitte der og føle og kjenne på ubehaget. Men de gangene jeg har gått til psykologer som prater mer så har jeg følt at jeg blir litt "falsk" fordi relasjonen blir litt mer venneaktig eller mer som en vanlig samtale. 

Før du slutter eller bytter ville jeg ha spurt psykologen om det du sier her. Altså at du lurer på hvorfor hen er så stille, og at du opplever at hun ikke er responsiv og at du syns det er ubehagelig. Om det er noen grunn til den tilnærmingen. Det kan jo være en faglig grunn til det (kanskje ikke steinansikt da men...), litt avhengig av hva grunnen er til at du har oppsøkt psykolog. Kanskje personen kan tilpasse seg og være litt mer vokal eller vise mer ansiktsuttrykk. 

Jeg personlig klaffet best og følte jeg fikk best hjelp av en med den stilen du beskriver (altså ganske passiv men alltid lyttende), men kan jo hende du trenger noe annet. Følte jo på henne at hun faktisk fulgte med da siden hun alltid husket gamle historier og merket med en gang jeg ble fjern eller antydning til å være lei meg. Uansett så kan det ta litt tid å oppleve at psykolog hjelper, man skal jo bygge opp en relasjon med psykologen og det kan ta tid.

Lykke til!

Endret av tebrok
utdype

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...