AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Jeg har begynt som lærling og er veldig lei meg. Jeg gledet meg til å begynne men det ble ikke som jeg så for meg. Selve arbeidsplassen er kjempe bra, liker arbeidsoppgavene og de ansatte. Begynte der i slutten av juni. Men vedkommende som er min opplæringsansvarlig i bedriften går jeg ikke overens med. H*n var ikke med på intervju eller besøksrunden før jeg begynte. Jeg møtte ikke vedkommende før jeg begynte og merket med en gang at det ikke var match. jeg forstår at man må være profesjonell på jobb og gå overens med alle. Men min opplæringsansvarlig jobber jeg tett med hver dag. H*n har veldig dårlig holdninger til yrket, baksnakker sjefen og de andre ansatte, forteller meg rett ut at h*n aldri har hatt en så faglig svak lærling. Jeg har mange ganger blitt satt i sitasjoner alene som gjør meg veldig ukomfortabel og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Føler ikke h*n tar min opplæring seriøst. Jeg har begynt å gråte 3 ganger fordi jeg har følt meg så dum og dårlig når jeg gjør praktiske ting. De andre ansatte sier heg er på et helt normalt nivå faglig. På skolen fikk jeg karakter 5 i alle fagene både teoretisk å praktisk, har aldri fått høre der at jeg er faglig dårlig. Er det mulig å bytte opplæringsansvarlig? Det er ingen andre i bedriften per nå som har mulighet til å ta over ansvaret. Men om det fortsetter som bå kommer jeg ikke til å ønske å fullføre. Så da må jeg kanskje bytte lærebedrift? Hvordan går jeg frem? Å hva sier jeg til sjefen? Jeg går kjempe bra overens med sjefen så jeg vil få ordentlig frem grunnen til hvorfor jet ikke trives.. Begynner å tvile på om jeg er flink nok for denne jobben Anonymkode: 91098...8ab
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Man vil i arbeidslivet møte på både mennesker med dårlige holdinger, verdier og moral. Andre ganger må man jobbe tett med folk man overholdet ikke har kjemi med eller egentlig ønsker å forholde seg til. Om du klarer, stå i fet og kom styrket ut av situasjonen med masse erfaring i bagasjen. Ha kun den oppfølgingen og dialogen du må med vedkommende, og forhold deg mer til de andre som gir god energi. Lykke til uansett hva du velger 😊 Anonymkode: b316c...eb5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 Dette er ikke greit. Det er ikke slik at lærlinger skal finne seg i alt mulig rart (slik en ofte må). Du har rettigheter etter både aml og opplæringloven, og skal ha et godt læring- og arbeidsmiljø. Du har også rett på tilpasset opplæring. Få instruktører vet dette, de har ingen pedagogiske forutsetninger. Mange er regelrett helt rævva. Jeg anbefaler å si det som det er til leder/faglig ansvarlig (at dette påvirker din læringsprosess), de plikter å følge opp. Dersom det ikke fører frem vil jeg anbefale deg å kontakte opplæringskontoret i fk (som har ansvar for at opplæringen din er i tråd med opplæringsloven m forskrift). Be ev om å få bytte lærebedrift. Fk er imøtekommende på dette området, fullføring har en meget høy prioritet innen yrkesfaglige program. Anonymkode: d9dec...bd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå