Gå til innhold

Hva er for ensformig kost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg ble alene etter skilsmisse, synes jeg det er praktisk å spise enkelt de ukene jeg ikke har barn. Typisk lager jeg meg et par middager i uka, vegetarretter i store porsjoner så jeg spiser det samme 2-3 dager på rad. Det er altså sunn mat. Sper på mee brød, knekkebrød. Blir det for ensformig? Tar kosttilskudd oppå det her uansett.

Anonymkode: b5826...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ensformig er et kosthold som vil gi mangler. Det er egentlig ikke et problem å spise det samme hver dag eller ha noen få retter man bytter på, så lenge man får i seg det man trenger av næringsstoffer.

Får du nok proteiner og sunt fett?

Anonymkode: 6e10d...4c4

Skrevet

Tar du tilstrekkelig med tilskudd for å kompensere for alle næringsstoffene du går glipp av som vegetarianer?

Anonymkode: e027d...3cf

Skrevet (endret)

Du kan regne ut hvor mange gram protein du behøver daglig. En kvinne som ikke trener styrke behøver under 1 gram pr. kg kroppsvekt pr. dag. Jeg husker ikke nøyaktig, men du kan goggle det. Ellers så er det vel jern og B12 som veganere kan få lite av, men det er jo ikke du. Ikke-animalsk jern taes bedre opp i kroppen dersom det tas sammen med C-vitamin. Men det er ikke lurt å ta jern og magnesium samtidig. De har samme reseptorer. Magnesium tas også bedre opp sammen med C-vitamin.

Endret av MyMichelle
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar du tilstrekkelig med tilskudd for å kompensere for alle næringsstoffene du går glipp av som vegetarianer?

Hvilke?

Anonymkode: bdb8f...3c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke?

Anonymkode: bdb8f...3c3

Uhm.

B12 pluss pluss pluss

Skrevet
MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Ellers så er det vel jern og B12 som veganere kan få lite av, men det er jo ikke du. 

Hvis man kun lever på vegetarretter og knekkebrød er vel sjansen stor for mangler.

Ser ikke at TS nevner meieriprodukter og egg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man kun lever på vegetarretter og knekkebrød er vel sjansen stor for mangler.

Ser ikke at TS nevner meieriprodukter og egg.

Nei, men det er veganere som holder seg unna alle produkter fra dyr. Det finnes flere former for vegetarianere, noen spiser egg, noen drikker melk, noen spiser fisk. De har egne navn på det, som jeg har glemt. Mens noen vegetarianere spiser vegansk. Det finnes forøvrig vegansk proteinpulver. Jeg kjøpte det ved et uhell, smaker fælt.

Skrevet
MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Nei, men det er veganere som holder seg unna alle produkter fra dyr. Det finnes flere former for vegetarianere, noen spiser egg, noen drikker melk, noen spiser fisk. De har egne navn på det, som jeg har glemt. Mens noen vegetarianere spiser vegansk. Det finnes forøvrig vegansk proteinpulver. Jeg kjøpte det ved et uhell, smaker fælt.

Jeg kan godt forskjellen på en veganer og en vegetarianer.

Som sagt nevner ikke TS egg eller meieriprodukter. 

Dr som spiser fisk er pescetarianere.

Skrevet

w

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 22.47):

Du tuller nå? Selv er jeg veganer og det eneste tilskuddet jeg MÅ ta er B12. Grunnet en medfødt sykdom må jeg ta blodprøver jevnlig typ en gang i måneden og gjennom 17 år som veganere har ikke jeg hatt påvist noen mangler som er knyttet til kostholdet mitt.

Anonymkode: 9bc07...53d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...