Gå til innhold

Konsekvensene for elevene ved streik - jeg henger ikke med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare sånn det er avklart med en gang: Jeg er ikke lærer, og ser derfor dette fra utsiden slik som de fleste andre.

Og så vil jeg også si at jeg skjønner at mange konsekvenser av streiken er problematiske. Jeg forstår at stabilitet og rammer i hverdag er viktig for mange barn og ungdommer, spesielt de som sliter med noe. Jeg forstår frykten for å gå glipp av viktig undervisning som kan påvirke karakterer. Jeg forstår at elever savner klassen sin og en vanlig hverdag.

Men det er ting jeg ikke skjønner. Jeg leser om mange elever som sier at de savner å være med vennene sine. Men hvorfor kan de ikke være med vennene sine uavhengig av skolen? Hvor vanskelig er det å sende en snap til noen for å høre om de vil finne på noe? (Jeg skjønner at ikke alle har venner, men da formulerer man seg heller slik at de savner klassen sin). Da jeg gikk i 9. klasse var mine lærere i streik. Det forhindret meg ikke i å finne på noe med vennene mine. Trenger virkelig ungdommer skolen for å møte vennene sine? Nå sikter jeg ikke til de som f.eks har begynt på en ny skole og ikke har blitt særlig kjent med klassen enda.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor streiken fører til at elever dropper ut. Jeg forstår at det er et problem, men jeg ser ikke helt hvorfor. Dersom man dropper ut fordi man mangler rutiner, så får man jo ikke mer rutiner ved å gjøre ingenting. Er det noe jeg ikke forstår her? Jeg mener ikke å høres fordømmende ut, jeg lurer genuint.

Anonymkode: d0a1e...035

• Liker 22
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det. De kan jo være med venner selv om det ikke er skole. Husker lærerne streika da jeg gikk på skolen, alle elevene var kjempeglade :P 

Man får jo inntrykk i mediene av at unger nå for tida er helt tiltaksløse og ikke tåler noe som helst. (siden jeg har egen unger og kjenner mange andre unger også, vet jeg jo at dette ikke er tilfellet - kjenner meg overhodet ikke igjen i bildet som males).

Skrevet

Dagens unge tåler ingenting i så fall. Men mitt inntrykk er at de fleste syns det er deilig å slippe skolen.

• Liker 7
Skrevet

Kanskje jeg er blitt 90 år allerede, men synes egentlig at dagens ungdommer er litt vel skjøre om de ikke takler at skolen blir stengt pga streik en liten stund....?

• Liker 17
Skrevet

Jeg undrer også. Kanskje noen med mer innsikt kan opplyse meg. 

Jeg synes det er alvorlig for de som har vært rammet lenge av streiken, og hadde håpet det ville løse seg i helgen.  

Men, på Dagsrevyen i dag nevnte de en elev som var på vei inn i psykose fordi han ikke fikk gå på skolen?! Er det vanlige lærere som må forvente å håndtere disse elevene alene?! Eller var det tatt ut av sammenheng? Herre min hatt... 

Anonymkode: 86f34...84c

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg undrer også. Kanskje noen med mer innsikt kan opplyse meg. 

Jeg synes det er alvorlig for de som har vært rammet lenge av streiken, og hadde håpet det ville løse seg i helgen.  

Men, på Dagsrevyen i dag nevnte de en elev som var på vei inn i psykose fordi han ikke fikk gå på skolen?! Er det vanlige lærere som må forvente å håndtere disse elevene alene?! Eller var det tatt ut av sammenheng? Herre min hatt... 

Da hadde jeg streika og, hvis jeg måtte håndtere ungdommer alene, som går i psykose fordi de er vekk fra skolen en stund... Jeg kan ikke huske en eneste elev som ble fra seg da lærerne streika i min tid, er det virkelig så ille for dagens ungdom? Jeg kan til dels forstå at vgs-elever som har avsluttende fag er frustrerte, da de er avhengig av en god karakter. Men noen uker i begynnelsen av året velter ikke hele lasset, altså.. 

(Er forøvrig ikke lærer selv, er bare litt sjokkert over hvor uviktige enkelte i samfunnet mener lærere er, samtidig som det er fullstendig krise om de er borte en stund). 

Snakk om å svartmale bildet... 

Anonymkode: 08d64...865

• Liker 16
Skrevet

Som lærer får jeg nesten tårer i øynene av denne tråden. Tusen takk. 

Anonymkode: d3322...b14

• Liker 10
  • Hjerte 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er totalbelastningen etter pandemien det snakkes om. De som etterhvert har begynt å komme tilbake til hektene ved den stabile hverdagen slås nå hardt ned igjen ved at hverdagen mister struktur, mål og mening. Også voksne blir syke av å ikke ha noe å fylle dagene med. Det er ikke bare å «ta seg sammen» og treffe venner som 16åring. Lediggang er roten til alt ondt og så videre…

Anonymkode: 12a0f...581

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Flamme skrev (16 minutter siden):

Kanskje jeg er blitt 90 år allerede, men synes egentlig at dagens ungdommer er litt vel skjøre om de ikke takler at skolen blir stengt pga streik en liten stund....?

En liten stund? De har såvidt hatt normal skolegang de siste 2 årene, og når alt endelig er tilbake for fullt så stenger skolen på nytt pga lærerstreik. 

Anonymkode: 3fe7a...fc7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dagens ungdom er mer opptatt av å prestere enn noen gang. Mange blir veldig stresset av å miste undervisning, og potensielt gjøre det dårligere på eksamen. De forsøker kanskje å jobbe med skolearbeid hjemme. På skolen lærer de jo samtidig som de møter venner, det er en hyggelig sosial arena. Er det ikke positivt at vi har ungdom som trives på skolen med både elever og lærere, og som ønsker å være der? Jeg synes det er kjempebra! Det er nok også endel som ikke blir valgt hjemme, men likevel har venner på skolen. Jeg kan huske tilbake på flere jeg gikk i klassen med. 

Anonymkode: 288bf...ca7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dagens ungdom er mer opptatt av å prestere enn noen gang. Mange blir veldig stresset av å miste undervisning, og potensielt gjøre det dårligere på eksamen. De forsøker kanskje å jobbe med skolearbeid hjemme. På skolen lærer de jo samtidig som de møter venner, det er en hyggelig sosial arena. Er det ikke positivt at vi har ungdom som trives på skolen med både elever og lærere, og som ønsker å være der? Jeg synes det er kjempebra! Det er nok også endel som ikke blir valgt hjemme, men likevel har venner på skolen. Jeg kan huske tilbake på flere jeg gikk i klassen med. 

Selvfølgelig er det positivt at ungdommene liker seg på skolen - men synes du ikke det er skremmende om de har så skjør psykisk helse at de ikke takler en lærerstreik...? 

Vi vil jo ha robuste ungdommer som er klare for voksenlivets utfordringer  - ikke bare topp studenter med toppkarakterer med psykisk helse som brister ved hver unormalitet.

• Liker 17
Skrevet

Tidligere i dag leste jeg om en 18-åring som syntes det var kjedelig at streiken varer så lenge, for det ble jo bare gaming og eksamen ligger der fremme og skremmer. 

18 år. 

Myndig. 

Fullstendig ute av stand til å plukke opp bøkene og lage seg en plan for lesing. Helt hjelpeløs. 

Og mamma lar det skje. 

Jeg håper streiken varer hele skoleåret. 

Anonymkode: 6b64c...90c

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Flamme skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det positivt at ungdommene liker seg på skolen - men synes du ikke det er skremmende om de har så skjør psykisk helse at de ikke takler en lærerstreik...? 

Vi vil jo ha robuste ungdommer som er klare for voksenlivets utfordringer  - ikke bare topp studenter med toppkarakterer med psykisk helse som brister ved hver unormalitet.

Jo, absolutt, men disse elevene ville nok slitt uavhengig av lærerstreik. 

Skrevet
Flamme skrev (12 minutter siden):

Unges mangel på psykisk robusthet sammen med stadig økende krav til arbeidslivet. Kan jo tenke oss hvordan det går etter hvert.

Har ikke veldig sterk psyke selv, men en lærerstreik hadde jeg bare jublet over da jeg var elev.

Tenker at de elevene som har det vondt psykisk av dette har langt flere utfordringer i livet sitt enn lærerstreik. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tidligere i dag leste jeg om en 18-åring som syntes det var kjedelig at streiken varer så lenge, for det ble jo bare gaming og eksamen ligger der fremme og skremmer. 

18 år. 

Myndig. 

Fullstendig ute av stand til å plukke opp bøkene og lage seg en plan for lesing. Helt hjelpeløs. 

Og mamma lar det skje. 

Jeg håper streiken varer hele skoleåret. 

Anonymkode: 6b64c...90c

Sånn var jeg også som 18åring. I dag er jeg økonomisjef. 

Anonymkode: 12a0f...581

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, da er det vel helt tydelig at de har flinke lærere som følger dem opp både faglig og sosialt?

Burde ikke foreldrene skjelve i buksa for at disse flinke lærerne ikke gidder mer? Det bekymrer meg!

Mine barn har 20% og 40% av sin undervisning på ungdomstrinn gjennomført av lærere uten lærerutdanning - det fant vi ut når de ikke var tatt ut i streik. Jeg synes det er ugreit, selv om de nå har undervisning (eller hva det kalles når det ikke er en lærer som har ansvaret?) flere timer i uka selv om skolen vår er rammet av streik. Så de som har få eller ingen timer i uka har i hvertfall ekte lærere som venter på dem når de kommer tilbake. 

Ja takk til kvalifiserte lærere. Om det er høyere lønn de krever for å bli, så tenker jeg vi som samfunn ikke har råd til å la være. Pøs gjerne på meg flere ressurser også, det er helt tydelig at det mangler mye.

Så da hjelper jeg heller barna mine med å holde seg i aktivitet gjennom dagene og uka, selv om (de ekte) lærerne deres streiker på 5. uka, og vi gleder oss til vanlig hverdag. 

Nei takk til tvungen lønnsnemnd, da er jeg usikker på hva (de utdannede) lærerne til barna mine gjør. Håper de blir likevel, men usikker på om jeg ville blitt selv? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan det tenkes at det er mediedekningen som har endret seg, ikke ungdommene? Det er 17 år siden jeg gikk på ungdomsskolen, om nrk prøvde hadde de jo funnet hun ene jenta i klassen som ikke hadde takla dette spesielt bra, mens flertallet greide seg helt fint.

Anonymkode: f54fe...714

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det tenkes at det er mediedekningen som har endret seg, ikke ungdommene? Det er 17 år siden jeg gikk på ungdomsskolen, om nrk prøvde hadde de jo funnet hun ene jenta i klassen som ikke hadde takla dette spesielt bra, mens flertallet greide seg helt fint.

Anonymkode: f54fe...714

Håper virkelig at du har rett.

Tror også det er et overdrevent fokus på psykisk helse som får ungdommene til å fremstå som sykere enn de faktisk er.

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor streiken fører til at elever dropper ut. Jeg forstår at det er et problem, men jeg ser ikke helt hvorfor. Dersom man dropper ut fordi man mangler rutiner, så får man jo ikke mer rutiner ved å gjøre ingenting. Er det noe jeg ikke forstår her? Jeg mener ikke å høres fordømmende ut, jeg lurer genuint.

Anonymkode: d0a1e...035

Selv skjønner jeg ikke at foreldrene lar ungene droppe ut av skolen. Jeg hadde i hvert fall forklart ungene mine både konsekvensene av å droppe ut og at de ikke fikk droppe ut uten å ha en fulltidsjobb å gå til. 

Anonymkode: 39b7c...9d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...