Gå til innhold

Barn og kontakt med HIV positive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du la barna «normal kontakt» med en som er HIV positiv familiemedlem?

Dette er veldig sårt å skrive, men jeg tror svigerinnen min stenger meg ute på grunn av at jeg er HIV positiv. Min bror har to barn fra før av, og min nye svigerinne har vært litt kald og kjølig mot meg. Nå har de fått felles barn og jeg får ingen invitasjon. Jeg spurte broren min om når jeg får se mitt nye tantebarn og da var beskjeden at «gi … litt tid.» det har gått 11 uker, normal fødsel. Jeg er vandt til å være en aktiv tante med masse kontakt med tantebarn, så dette sårer litt. 

mulig jeg overtolker litt, men jeg har alltid følt at hun har mislikt at jeg er så åpen om å være HIV positiv, blir rar når jeg snakker om det. Føler hun henger igjen på 90 tallet der det var dødelig og smittsomt i Norge. 

Anonymkode: 0652e...5d0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

ts

Skrevet

Kansje dere alle burde sette ned og snakke med en lege slik at de blir mer informerte at du ikke er smittsom på den måten 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Kansje dere alle burde sette ned og snakke med en lege slik at de blir mer informerte at du ikke er smittsom på den måten 

Det har jeg og broren min gjort før. Skal vi ha nytt møte med helsevesenet hver gang jeg får en ny person å forholde meg til? 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg skal tolke innlegget ditt i "verste" mening så virker det som om du går rundt å prater om HIV "hele" tiden eller ofte nok til at det blir for mye. Uansett, har ikke lyst til å være frekk så skal ikke utdype så mye mer men jeg tror heller det er deg enn sykdommen din som er problemet men det er kanskje lett å gi den skylden både for deg og henne. Vet jo ikke, jeg spekulerer jo bare her. :P 

Selv så er jeg usikker på hvor komfortabel jeg ville vært i en slik setting selv om jeg jobber innenfor slikt selv. Er noe med fornuft og fakta og barna kombinert.

Anonymkode: bdede...bb6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Følelser og rasjonelle tanker kan krasje av og til. 

Jeg vet mye om hiv og hvor lite sjanse det er for smitte med riktig medisin og beskyttelse. Allikevel. Jeg var på tur med noen hvor vi delte drikkeflaske. Når turfølget fikk påvist hiv ble jeg et øyeblikk engstelig for smitte. 

Med en nyfødt baby er hun sikkert hormonell og redd. Dere kan fortelle om hvor lite behandlet hiv er, og du kan kanskje la være å nusse babyen i ansiktet (selv om jeg vet det ikke er farlig) 

Anonymkode: 333bb...b8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dere kan fortelle om hvor lite smittsomt behandlet hiv er, og du kan kanskje la være å nusse babyen i ansiktet (selv om jeg vet det ikke er farlig) 

Glemte et ord 

Anonymkode: 333bb...b8e

Skrevet

Vil tro hun er uvitende om HIV, det er fryktelig mange som har gammel kunnskap om det. Jeg hadde det selv før jeg fikk en bruker som hadde det, og måtte jobbe litt med meg selv for å snu bildet jeg hadde fått innprentet på 80/90-tallet.

Vet du om broren din har snakket med henne om det?

Anonymkode: 5da5c...53e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ville du la barna «normal kontakt» med en som er HIV positiv familiemedlem?

Dette er veldig sårt å skrive, men jeg tror svigerinnen min stenger meg ute på grunn av at jeg er HIV positiv. Min bror har to barn fra før av, og min nye svigerinne har vært litt kald og kjølig mot meg. Nå har de fått felles barn og jeg får ingen invitasjon. Jeg spurte broren min om når jeg får se mitt nye tantebarn og da var beskjeden at «gi … litt tid.» det har gått 11 uker, normal fødsel. Jeg er vandt til å være en aktiv tante med masse kontakt med tantebarn, så dette sårer litt. 

mulig jeg overtolker litt, men jeg har alltid følt at hun har mislikt at jeg er så åpen om å være HIV positiv, blir rar når jeg snakker om det. Føler hun henger igjen på 90 tallet der det var dødelig og smittsomt i Norge. 

ja. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Tenker hun svigerinnen trenger å lese seg opp på litt kunnskap ang hiv altså

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja selvsagt 🙂 tror hun burde lese seg litt opp om det er derfor. Tror nok desverre det er en del som kan veldig lite om det og derfor reagerer på den måten. 

Endret av Curiousine
  • Liker 1
Skrevet

Har du spurt broren din hva som er årsaken? Hvis du har et godt forhold til broren din burde du kanskje spørre direkte om det er HIV som er årsaken til at du ikke har fått komme på besøk? Det kan jo være helt andre grunner også. 

Anonymkode: 78b64...dd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Send henne et par artikler om den oppdaterte kunnskapen vi har i dag. Dessverre er det altfor mange som tror at situasjonen fortsatt er slik den var på 90-tallet, og som ikke har fått med seg den store utviklingen og hvor gode medisiner vi har i dag. Til og med folk i helsevesenet har ikke fått det med seg. Aftenposten hadde for noen år siden en lengre artikkel om hvordan en HIV-positiv person ble møtt på en poliklinikk på et av Norges største sykehus; hele undersøkelsesrommet var dekket av plast og et toalett var reservert ham og ville gjennomgå omfattende rengjøring etterpå. 
Det er veldig synd at så få har fått med seg den store utviklingen. Men media har heller ikke noe særlig fokus på det, nå som det ikke lenger er en dødsdom så er det vel ikke spennende nok… 

Be svigerinnen din se den første eller andre sesongen av Symesterskapet på NRK. Det var med en HIV-positiv mann og han stakk seg i fingeren mens han sydde, men ingen ble livredde av synet av hans blod. Han drev også med litt folkeopplysning, så å se den sesongen kan kanskje være en grei måte for henne å forstå hvordan situasjonen faktisk er i dag. 

Anonymkode: dffc8...bf8

• Liker 1
Skrevet

Det handler nok om liten kunnskap. 

Jeg har ingen problem med å la verken barn eller meg selv ha daglig kontakt med en HIV-positiv. 

Er det noen som kan hjelpe til med kunnskap, uten at hun går i forsvar? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Send henne et par artikler om den oppdaterte kunnskapen vi har i dag. Dessverre er det altfor mange som tror at situasjonen fortsatt er slik den var på 90-tallet, og som ikke har fått med seg den store utviklingen og hvor gode medisiner vi har i dag. Til og med folk i helsevesenet har ikke fått det med seg. Aftenposten hadde for noen år siden en lengre artikkel om hvordan en HIV-positiv person ble møtt på en poliklinikk på et av Norges største sykehus; hele undersøkelsesrommet var dekket av plast og et toalett var reservert ham og ville gjennomgå omfattende rengjøring etterpå. 
Det er veldig synd at så få har fått med seg den store utviklingen. Men media har heller ikke noe særlig fokus på det, nå som det ikke lenger er en dødsdom så er det vel ikke spennende nok… 

Be svigerinnen din se den første eller andre sesongen av Symesterskapet på NRK. Det var med en HIV-positiv mann og han stakk seg i fingeren mens han sydde, men ingen ble livredde av synet av hans blod. Han drev også med litt folkeopplysning, så å se den sesongen kan kanskje være en grei måte for henne å forstå hvordan situasjonen faktisk er i dag. 

Anonymkode: dffc8...bf8

seriøst!? Flaut at folk i helsevesenet tror hiv smitter på den måten at de må til med omtrent isolering og fullt smitteutvask

• Liker 1
Skrevet

Hvordan ble du smittet?

Kan det ha noe å si for hvordan din svigerinne behandler deg? 

(Forskjellen på om du fikk det via en ons eller med deling av sprøyter).

Den eneste hivsmittede jeg har personlig kjennskap til ble dessverre ekskludert fra familien sin.  Har var  en av de uheldige og døde av sykdommen i ung alder. (Dette er ikke veldig lenge siden) At han var hivsmittet fortalte familien ikke før etter hans død.

Anonymkode: e0fb1...5c8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...