AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Har alltid fått ull fra nabogården, men de la ned og flyttet. Fikk ull mot at bonden fikk la noen av sauene hans beite på tomta mi. Brukte ulla til å lage garn og strikke. Det er langt til neste sauegård, og jeg har mye land/beite, samt et utehus (med mulighet for oppvarming) som tidligere har blitt brukt til gris. Så jeg tenkte, hvorfor ikke ha et par sauer selv? Hadde egentlig bare trengt en sau, men for deres trivsel så har de det vell bedre som en liten flokk på 3-4 stk Derfor lurer jeg på, noen her som vet hva en sau koster i året? Eller 3-4 stk. Har god økonomi, er sterk og i 30 årene. Syntes det hadde vært et hyggelig prosjekt/hobby 😊 Anonymkode: 5698e...231
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 Det finnes sikkert andre forum der flere kan svare på dette, småbrukergrupper på fb f.ex? Tror ikke det er så mange sauebønder som henger på KG. Vi hadde vel 4 vinterforede sauer da jeg vokste opp, og holdt oss selv med lammekjøtt gjennom vinteren. Men jeg aner ikke hva det koster dessverre. Vi hadde også nok høy til dem selv, og hagen var ikke stor...4 mål? Vi kjøpte bare kraftfor i tillegg. Så fire sauer spiser definitivt mindre enn en hest i alle fall. Og så er det eventuelle dyrlegeutgifter i tillegg. Sauer er fantastiske dyr, jeg kan si at noen av mine beste venner har vært sauer, glemmer dem aldri. Husker fortsatt navnene på de vi hadde opp gjennom årene. Personlig ville jeg hatt spelsau, da mitt inntrykk er at disse er friske og sterke dyr, og de er veldig pene. Vi hadde hvit spel, dalasau og texel, og dalasauen var den eneste som hadde helseproblemer. Også noen vanskelige fødsler da hodene er ganske store på dem, til forskjell fra spelsau. Men man slipper å løpe rundt i fjellet etter dem. Men du velger kanskje rase etter ullkvalieten når du skal strikke? Lykke til med prosjektet ditt! Anonymkode: fff6e...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Kommer an på hvilken type sau. Skal du ha norsk tullesau som må ha isolert fjøs på vinteren for å ikke fryse ihjel, og som knapt er istand til å ta vare på seg selv, blir spist av bjørn etc. så blir det jo selvsagt dyrt. Jeg vil anbefale villsau. Disse er ute 365 dager i året, og er svært enkel i drift. Du trenger strengt tatt ikke en innhegning heller om du har områder de kan vandre i. Kan ha en høyballe eller 2 til foring, avhengig av hvor mange sauer det er, og spe på med litt ekstra kraftfor nå og da. Hvis de ikke har en skog i nærheten for å søke ly i kaldvær, kan det være greit å bygge et lite leskur som kan gi dem litt ekstra ly når stormen står på fra vest Nydelig ull har de også, med mange ulike farger. Anonymkode: 6b722...c89
Miss91 Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Vil ikke anbefale deg å bare skaffe noen sauer. Skaff deg kunnskap, i praksis. Sauer er fantastiske dyr, men de fortjener å ha en eier som kan mer enn at de har ull og beiter. Hilsen ei som skal være avløser i sauefjøs for dagen
Miss91 Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer an på hvilken type sau. Skal du ha norsk tullesau som må ha isolert fjøs på vinteren for å ikke fryse ihjel, og som knapt er istand til å ta vare på seg selv, blir spist av bjørn etc. så blir det jo selvsagt dyrt. Jeg vil anbefale villsau. Disse er ute 365 dager i året, og er svært enkel i drift. Du trenger strengt tatt ikke en innhegning heller om du har områder de kan vandre i. Kan ha en høyballe eller 2 til foring, avhengig av hvor mange sauer det er, og spe på med litt ekstra kraftfor nå og da. Hvis de ikke har en skog i nærheten for å søke ly i kaldvær, kan det være greit å bygge et lite leskur som kan gi dem litt ekstra ly når stormen står på fra vest Nydelig ull har de også, med mange ulike farger. Anonymkode: 6b722...c89 Det er ikke slik at «det kan være greit å bygge et lite leskur,» det er et krav om leskur når man har dyr på utegang utenom normal beitesesong. Der skal det være tørt og rent. Litt skog er ikke bra nok. Endret 20. september 2022 av Miss91 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kommer an på hvilken type sau. Skal du ha norsk tullesau som må ha isolert fjøs på vinteren for å ikke fryse ihjel, og som knapt er istand til å ta vare på seg selv, blir spist av bjørn etc. så blir det jo selvsagt dyrt. Jeg vil anbefale villsau. Disse er ute 365 dager i året, og er svært enkel i drift. Du trenger strengt tatt ikke en innhegning heller om du har områder de kan vandre i. Kan ha en høyballe eller 2 til foring, avhengig av hvor mange sauer det er, og spe på med litt ekstra kraftfor nå og da. Hvis de ikke har en skog i nærheten for å søke ly i kaldvær, kan det være greit å bygge et lite leskur som kan gi dem litt ekstra ly når stormen står på fra vest Nydelig ull har de også, med mange ulike farger. Anonymkode: 6b722...c89 Så mye tull i ett innlegg. NSG klarer seg helt fint på utegang de også. Vi har NSG, norsk og islandsk spæl, suffokk og noe villsau for pynt. Og vi har på utegang og kaldfjøs, oppi værste kalde nord. Favoritten min er spælsau. Fin ull, fin størrelse og spretne og god kjøttfylde. Villsau er små, gir ikke noe særlig kjøtt pr snute og ikke så glad i den Ulla deres. MEN, spørsmålet ditt var om det koster mye for noen sau. I utgangspunktet er det fôr som koster, vet hvor mye 200sau spiser om dagen, ikke 4. Men vi bruker nesten ikke kraftfôr på dyrene, men du bør tenke at gresset som skal gis skal ha god kvalitet hele vinteren. Som feks kjøpe små rundballer i stedet for store. De må ha tilgang til vann hele vinteren, men der finnes bøtter med tinekabel feks. Og du bør tenke på underlaget de skal ha. De skal ha det tørt og lunt en plass. Så avføringen må forsvinne en eller annen plass. Hør med norsk sau og geit, Agria eller facebookgrupper. Sau er ganske allrighte dyr! Anonymkode: 384ee...865 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har alltid fått ull fra nabogården, men de la ned og flyttet. Fikk ull mot at bonden fikk la noen av sauene hans beite på tomta mi. Brukte ulla til å lage garn og strikke. Det er langt til neste sauegård, og jeg har mye land/beite, samt et utehus (med mulighet for oppvarming) som tidligere har blitt brukt til gris. Så jeg tenkte, hvorfor ikke ha et par sauer selv? Hadde egentlig bare trengt en sau, men for deres trivsel så har de det vell bedre som en liten flokk på 3-4 stk Derfor lurer jeg på, noen her som vet hva en sau koster i året? Eller 3-4 stk. Har god økonomi, er sterk og i 30 årene. Syntes det hadde vært et hyggelig prosjekt/hobby 😊 Anonymkode: 5698e...231 Sau er flokkdyr så du bør ha minst 3-4, tilfelle 1 dør. På så få sau så må du fore høy, rundball vil ikke tåle å stå åpen så lenge som 4 sau bruker på å spise den. 2-3 kg høy pr sau pr dag, etter kvalitet på høyet og hvilken størrelse og alder det er på sauen, så er det bare å regne kg pris høy, antall sau og antall dager inneforing. Alle typer sau liker å kunne gå inn og ut som dem selv vil hele året. Veterinær er ikke så mye, men sett av kanskje noen tusenlapper pr år tilfelle det skjer noe. Jeg har 30 sau om vinteren som landskapspleiere, de bruker jeg noen tusen på vaksine og parasittbehandling, samt kansje 2000 på eventuel annen sykdom. Skal du bare ha dem som hobby må du og få et produsentnummer fra landbrukskontoret. Alle sau, om de er hobby eller produksjon skal merkes. Kjøp saueboka og sjekk forskrifter og regelverk på mattilsynet for hva som er kravene. Jeg vet ikke hvor mange mål mark du regner som mye, men det finner du ut av hva du bør ha pr sau for å ha sunne beiter og nok beite gjennom året. Anonymkode: bac70...4e7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): NSG klarer seg helt fint på utegang Anonymkode: 384ee...865 NSG er da en interesseorganisasjon, og ikke en sauerase? Anonymkode: d92fe...88b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå