Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min har kavet ved brystet i 7 uker. Det startet med kveldsuroen i uke 3 og uka etter kavet han ved brystet hele dagen.  Jeg blir helt utslitt av det og den koselige ammestunden kan jeg seg langt etter. Han er urolig, gråter, slipper taket, sutrer. Det hjelper ikke å rape. Jeg har prøvd de fleste ammestillinger og merker ingen forskjell, eneste gangen han stort sett er rolig ved amming er nattammingen. Det virker som om han er irritert når han spiser. Han er mye plaget med magesmerter (har nok kolikk) så noen ganger kaver og hyler han fordi han har luft i magen eller må bæsje, men det er ikke alltid det som forklarer hvorfor han blir så hissig på brystet. Tror ikke jeg har overproduksjon.

Dro innom helsestasjonen fordi jeg trodde jeg hadde lite melk (han kaver ikke når han får flaske), men han har lagt på seg så mye at jeg faktisk fikk beskjed om å ikke mate ham like ofte.. Jeg prøvde det en stund og det ble marginalt bedre en periode (mye fordi det ble færre bæsjebleier), men nå er det like ille og jeg har gått tilbake til å gi ham mat når han "ber" om det. 

Har lest at kaving er normalt innimellom og prøvd å følge tipsene, men ingenting virker. Han har bra ammegrep og ammingen gikk veldig bra de første tre ukene.  Jeg vurderer sterkt å gi opp hele ammingen, det er blitt en utrolig krevende stund som krever mer enn det gir, men ønsker selvsagt at han skal få alle fordelene ved amming så jeg vil prøve en siste gang før jeg gir opp.

Hvor lenge kan dette foregå? Hadde håpet det skulle gi seg etter uke 6 når kveldsuroen liksom skulle gi seg, men han er urolig hele dagen og kaver fremdeles ved brystet.

Noen som har vært borti det samme og klarte å løse det? 

Anonymkode: 0346f...08f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eun skrev (32 minutter siden):

Kan det være overproduksjon? https://ammehjelpen.no/overproduksjon/

Ganske sikker på at det ikke er det. Har nesten aldri hatt melkesyrebakterier, det kommer lite når jeg pumper, han hat ikke grønn og eksplosiv avføribg 

Skrevet

Min eldste var lik. Jeg orket til slutt ikke mer og han fikk kun flaske fra han var nesten 4 mnd. Gikk opp et lys for meg da jeg innså hvor rolig han var ved flasken og så ut som han koste seg mer da.

Han var rett og slett for utålmodig. Ville ha melk NÅ, og ikke vente på utdrivning. Husker det var grusomt å amme han. Gruet meg til matingen og begynte å hate hele settingen. Så for oss ble det mye bedre å gå over til flaske. 🙂 

Har dessverre ingen tips til løsning. Men vet hvordan du har det, og husk at mamming er mye viktigere enn amming! (Av mine to barn har han som ble ammet kortest vært den som har vært minst syk 😉🤷🏼‍♀️)

Skrevet

Min blir sånn når hun er overtrøtt. Passer du på å ikke la han ha for mye våkentid mellom sovelurene? 

Anonymkode: 2a046...fa9

Skrevet

Som å lese om min, same her. Tviler sterkt på at jeg har overproduksjon for brystene er myke hele tiden. Men han legger jo på seg så må være melk inni der..

Anonymkode: 798cf...fe0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ganske sikker på at det ikke er det. Har nesten aldri hatt melkesyrebakterier, det kommer lite når jeg pumper, han hat ikke grønn og eksplosiv avføribg 

Auto correct, skulle stå melkespreng, ikke melkesyrebakterier 😅

Kakaoen skrev (34 minutter siden):

Min eldste var lik. Jeg orket til slutt ikke mer og han fikk kun flaske fra han var nesten 4 mnd. Gikk opp et lys for meg da jeg innså hvor rolig han var ved flasken og så ut som han koste seg mer da.

Han var rett og slett for utålmodig. Ville ha melk NÅ, og ikke vente på utdrivning. Husker det var grusomt å amme han. Gruet meg til matingen og begynte å hate hele settingen. Så for oss ble det mye bedre å gå over til flaske. 🙂 

Har dessverre ingen tips til løsning. Men vet hvordan du har det, og husk at mamming er mye viktigere enn amming! (Av mine to barn har han som ble ammet kortest vært den som har vært minst syk 😉🤷🏼‍♀️)

Takk for svar. Kan hende du har rett, hadde bare inderlig håpet dette skulle gå over. Er så praktisk å ha med seg mat overalt uten å måtte planlegge alt hele tiden. For ikke å snakke om sterilisering av flasker.. Men ender nok opp med det hvis ikke jeg finner en løsning snart.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min blir sånn når hun er overtrøtt. Passer du på å ikke la han ha for mye våkentid mellom sovelurene? 

Anonymkode: 2a046...fa9

Jeg mater ham stort sett etter han har sovet så han er sjelden trøtt da. Men for å være ærlig er det vanskelig å vite, han er alltid overtrøtt når vi prøver å legge ham og legger vi ham før han viser tegn til å være trøtt blir han sur for det og hyler frem til han blir overtrøtt..

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som å lese om min, same her. Tviler sterkt på at jeg har overproduksjon for brystene er myke hele tiden. Men han legger jo på seg så må være melk inni der..

Anonymkode: 798cf...fe0

Ja, det er det jeg også opplever..

Skrevet
Kakaoen skrev (1 time siden):

Er forresten din eldste utålmodig  når det gjelder andre ting også, eller var det kun som baby i matsituasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er forresten din eldste utålmodig  når det gjelder andre ting også, eller var det kun som baby i matsituasjon?

Han sluker fortsatt maten hvis det var det du mente 😂 Han kan spise opp før jeg er på andre bit for å si det sånn 🙈

Og i situasjoner hvor han skal gjøre ting han må streve litt så vil han som regel gi opp før han har prøvde 🙈

Skrevet
Kakaoen skrev (9 timer siden):

Han sluker fortsatt maten hvis det var det du mente 😂 Han kan spise opp før jeg er på andre bit for å si det sånn 🙈

Og i situasjoner hvor han skal gjøre ting han må streve litt så vil han som regel gi opp før han har prøvde 🙈

Hehe, ja det var det jeg tenkte på. Håper ikke gutten min er like utålmodig når det gjelder alt annet. Det blir fryktelig slitsomt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe, ja det var det jeg tenkte på. Håper ikke gutten min er like utålmodig når det gjelder alt annet. Det blir fryktelig slitsomt! 

Han har arva det etter mora si.. så vi klarer oss 😂😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...