Gå til innhold

Depresjon som har vart i 4 år, vil det bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en som har hatt depresjon i 4 år, og innlagt ofte. Vil det bli bedre? 
Har du, eller kjenner du noen som har vært dypt deprimert? Blir det bedre, eller kan dette vare i mange år til? 

Anonymkode: eef7e...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring som pårørende er at så lenge man ikke er åpen for bedring så skjer det heller ingen ting.

Så jeg tenker man kan snu litt på dette og heller si at dersom du er klar over det, ønsker bedring og jobber mot det så kan det så absolutt bli bedre.

Anonymkode: 3262a...27e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kommer så veldig an på hva som er årsaken til depresjonen. Ofte er det sammensatt og ikke bare èn årsak. Det kan være alt fra traumer til kosthold og vitamin/mineral mangler. Syns leger har for lite kunnskap og fokus rundt kosthold og vitamin-delen. For det hjelper ikke med terapi og antidepressiva hvis man lever på junkfood og trenger gode påfyll av vitaminer som f.eks d vitamin, b kompleks, og ikke minst mat rik på tryptophan (viktig for serotonin).  Mange som er deprimerte spiser enten veldig lite, eller veldig mye. Og ofte veldig feil mat som kan bidra til dårlig næringsopptak. 

Har selv vært veldig deprimert over tid, dog ikke så alvorlig som det som beskrives her med innleggelse. Men jeg har hatt suicidale tanker og vært langt langt nede over tid.
Og hos meg har d vitamin vært en viktig del for bedring. Men jeg måtte på skikkelige doser med tilskudd og få nivåene godt opp fra bunnen av normalen. For jeg lærte at  f.eks d vitamin ble oversett som medvirkende årsak hvis det lå innenfor normalen - i det nedre sjiktet. Jeg merket enorm forskjell når nivået doblet seg. 

Så jeg tror at både ernæring og vitaminer/mineraler i tillegg til kognitiv terapi/terapi generelt er viktig. 

Anonymkode: 9ec73...c63

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer så veldig an på hva som er årsaken til depresjonen. Ofte er det sammensatt og ikke bare èn årsak. Det kan være alt fra traumer til kosthold og vitamin/mineral mangler. Syns leger har for lite kunnskap og fokus rundt kosthold og vitamin-delen. For det hjelper ikke med terapi og antidepressiva hvis man lever på junkfood og trenger gode påfyll av vitaminer som f.eks d vitamin, b kompleks, og ikke minst mat rik på tryptophan (viktig for serotonin).  Mange som er deprimerte spiser enten veldig lite, eller veldig mye. Og ofte veldig feil mat som kan bidra til dårlig næringsopptak. 

Har selv vært veldig deprimert over tid, dog ikke så alvorlig som det som beskrives her med innleggelse. Men jeg har hatt suicidale tanker og vært langt langt nede over tid.
Og hos meg har d vitamin vært en viktig del for bedring. Men jeg måtte på skikkelige doser med tilskudd og få nivåene godt opp fra bunnen av normalen. For jeg lærte at  f.eks d vitamin ble oversett som medvirkende årsak hvis det lå innenfor normalen - i det nedre sjiktet. Jeg merket enorm forskjell når nivået doblet seg. 

Så jeg tror at både ernæring og vitaminer/mineraler i tillegg til kognitiv terapi/terapi generelt er viktig. 

Skjønner. Personen spiser ikke, Max en halv skive for dagen. Har ikke laget noe næringsrik mat pga dårlig økonomi. Vil heller ingenting og klarer ingenting, bare ligger. Går til psykolog men ingenting hjelper.

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner. Personen spiser ikke, Max en halv skive for dagen. Har ikke laget noe næringsrik mat pga dårlig økonomi. Vil heller ingenting og klarer ingenting, bare ligger. Går til psykolog men ingenting hjelper.

Da har h*n høyst sannsynlig næringsmangel, noe som vil kunne forsterke symptomer. Psykolog vil ikke hjelpe ved mangel av vitaminer/mineraler. Man kan bli alvorlig deprimert pga dette faktisk. Hvis det var meg, så ville jeg bedt om utvidede blodprøver, og få sjekket absolutt alt. Særlig d vitamin og b-12 bør være i det øvre sjiktet av referanseverdiene, og ikke bare rett innenfor. Kan godt også være at tryptofan trenger å tilføres. Tryptofan finnes best tilgjengelig i animalsk mat, og er viktig for dannelsen av serotonin (som igjen påvirker sinnstemning).

Håper h*n har en dyktig fastlege, jeg ville vurdert privatlege akkurat her hvis det er økonomisk mulig. Dyrt, men det er så verdt det. Men begynn med blodprøver hos lege, be om tallene. Jeg fikk beskjed om at "ok" på både d vitamin og b-12, men viste seg at jeg var bare så vidt innenfor normalen, og at det var nok til at jeg fikk depresjon og andre symptomer. Jeg har også vært hos leger som ikke har sjekket d vitamin når jeg har klagd på depresjon og vært sykmeldt pga det. Man må dessverre tenke selv og komme til riktig lege.. Har gjort det til vane å sjekke vitaminstatus årlig, og det har bidratt til å forhindre kraftige tilbakefall.

Det antas at minst halvparten av nordmenn mangler d vitamin, og mangler man det, så har man gjerne for lite av kalsium og magnesium også. Derfor det ofte anbefales å ta kombinasjonstilskudd av disse (magnesium øker opptak av d vitamin). Ved mangel så er det viktig å ta et godt tilskudd, ikke lave doser. 

Tarmforstyrrelser svekker også opptak av næringsstoffer, så jeg vet at i noen tilfeller så vil probiotika være et viktig ledd. Særlig viktig hvis man har tatt antibiotika etc. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Depresjon kan dessverre være en livslang diagnose.

Skrevet

Er det som er så synd. Mange responderer bra på behandling når de er innlagt, men så kommer de hjem til samme gamle og faller tilbake i gamle mønstre også får de tilbakefall... 

Anonymkode: 632b7...275

• Hjerte 1
Skrevet

Mitt tips er å gi personen rom. Ikke ditch personen bare fordi det har gått 4år og ingen bedring. Det er ingen quick fix til dette og recovery - det tar tid. Bare vær der for personen og gi rom. 

Jeg har selv slitt med depresjon og angst, og press på å bli fort nok frisk har ikke hjulpet på. Det er en av grunnene til at jeg er ufør; min belastnings evne er liten mtp press/krav og forventning, jeg går rett i kjelleren. Har også tilbakevendende depresjon som vil si at det kan gå tid mellom hver depresjon periode. Sluttet på antidepressiva for 1år siden og jeg tar én dag av gangen og det hjelper meg masse, personlig. Å kunne ta hver dag som min form psykisk/fysisk tillater hjelper veldig på. 

Anonymkode: 234f0...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...