AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Hvorfor er mange så ofte syke? Snakker da om smittsomme sykdommer. Synes så utrolig mange på jobb og i utvida omgangskrets er syke "hele tida". De er forkjøla, har feber osv. Selv tror jeg at jeg har hatt feber én gang siden jeg var barn - er det virkelig vanlig at voksne mennesker har det flere ganger i året? Jeg blir vanligvis litt snørrete et par ganger i løpet av vinteren, men nesten aldri så ille at jeg må være borte fra jobb. Tror jeg har vært sengeliggende syk to ganger i voksen alder. Fikk korona jeg også, men hadde bare litt vondt i halsen et par dager. Da barna mine var mindre var de også sjelden syke. Jeg ser selvsagt poenget i å være hjemme når man er smittsom, spesielt dersom man jobber med f.eks. eldre eller andre med nedsatt immunforsvar, men ærlig talt. På en kontorjobb trenger man ikke ta en sykedag fordi man snufser litt. Så spørsmålet er - er det sånn at noen er mye oftere syke enn andre, eller handler det om at noen har lavere terskel for å ta en sykedag? Skrev dette innlegget inspirert av at nesten halvparten av kollegene mine er borte fra jobb i dag Anonymkode: 868f8...5e0 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Ja, noen er sykere enn andre. Jeg er veldig plaget med bihulene og får fort feber og blir veldig plaget med bihulebetennelse hvis jeg blir forkjølet. Derimot har jeg aldri omgangssyken, influensa, matforgiftning, osv. Jobbet med en lege en gang som ofte ble matforgiftet, mens jeg aldri har opplevd det. Anonymkode: fa269...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 Jeg var ALDRI syk før jeg begynte å jobbe i kontorlandskap. Nå går store deler av høsten med til forkjølelse og halsvondt fordi alle idioter ikke holder seg hjemme når de er syke. Anonymkode: d8759...abe 21 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 Dårlige gener Anonymkode: f0cd2...41b 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 Jeg er uføretrygdet nå, og stresser derfor minimalt. Men den gangen jeg var i jobb, og stresset rundt, var jeg en av de som ALLTID hadde en eller annen form for infeksjonssykdom. De siste to-tre årene på jobb før jeg ble uføretrygdet, hadde jeg vel rundt 8 lungebetennelser, blant mange andre infeksjonssykdommer. Alt som kunne smitte, ble jeg smittet av. Det var flaut, men det var sånn det var med meg. Jeg fikk alt. Etter at jeg ble uføretrygdet (for andre ting!) for 15 år siden, har jeg ikke hatt en eneste lungebetennelse eller bihulebetennelse eller halsbetennelse. Sånne ting som jeg hadde så mye av den gangen. Noen mennesker får svært dårlig immunforsvar av stress. Jeg var en av dem. Anonymkode: 31264...c3f 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var ALDRI syk før jeg begynte å jobbe i kontorlandskap. Nå går store deler av høsten med til forkjølelse og halsvondt fordi alle idioter ikke holder seg hjemme når de er syke. Anonymkode: d8759...abe De deler flittig med seg av alt som smitter i barnehagen. Enten blir foreldrene smittet hjemme og deler det på jobb, ellers så tar de med seg syke barn på jobb. Anonymkode: 3c214...022 8
Gjest Anonyme-meg Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 Det er nok flere faktorer som spiller inn. Genene våre har sikker noe med det å gjøre. Er man mye stresset, så er man mer mottagelig for sykdom. Mange som drar på jobb, sender barn i barnehagen og generelt oppholder seg ute i samfunnet når de er syke. Dem sier dem er flinke som karrer seg på jobb, selv om de er syke. Problemet er at de smitter andre. Hygiene har mye å si. Men det er nok også mange som er overdrevent veldig hygieniske. Man vasker bort de gode bakteriene vi har på og rundt oss. Så når de sykdomsfremkallende bakterier og virus kommer. Så er det ikke noe forsvar til å stoppe det.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 Jeg er mye syk fordi jeg jobber med svært mange som presser seg på jobb når de er syke, fordi de på død og liv ikke skal ta egenmelding i en slags misforstått iver etter å vise at de er flinke til å jobbe. Og vi jobber tett sammen, så jeg har ikke sjanse til å verge meg mot smitte, selv om jeg på grunn av jobben natur må vaske hendene kontinuerlig ila dagen. Nå har jeg vært på utvidet ferie og ikke vært syk en eneste gang på tre måneder. Deilig. Anonymkode: 1b1ac...c0a 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er uføretrygdet nå, og stresser derfor minimalt. Men den gangen jeg var i jobb, og stresset rundt, var jeg en av de som ALLTID hadde en eller annen form for infeksjonssykdom. De siste to-tre årene på jobb før jeg ble uføretrygdet, hadde jeg vel rundt 8 lungebetennelser, blant mange andre infeksjonssykdommer. Alt som kunne smitte, ble jeg smittet av. Det var flaut, men det var sånn det var med meg. Jeg fikk alt. Etter at jeg ble uføretrygdet (for andre ting!) for 15 år siden, har jeg ikke hatt en eneste lungebetennelse eller bihulebetennelse eller halsbetennelse. Sånne ting som jeg hadde så mye av den gangen. Noen mennesker får svært dårlig immunforsvar av stress. Jeg var en av dem. Anonymkode: 31264...c3f Helt enig! Har vært sykemeldt i 1 år nå (grunnet noe annet) og stresser utrolig mye mindre. Nå får jeg kun lette forkjølelser og ikke lungebet/bihulebet som du nevner! Stress skader immunforsvaret helt vilt Anonymkode: e59a9...900 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 Jeg har vært syk to dager de siste 5 årene. Det var i sommer når heg fikk corona. Og før det var jeg også veldig sjelden syk. Det samme med mine barn når de gikk i bhg og på skolen. De siste årene har jeg hatt 150-250 t overtid pr år, og en stressede hverdag. Men har heldigvis ikke blitt syk uansett. Mine kollegaer er stadig vekk syke, Spesielt en. Han blir garantert syk om ungene er syke, om noen på jobb er syke, om noen andre er syke. Egentlig utrolig at at det er mulig. Anonymkode: 8d99b...f9d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Hm dårlig immunforsvar sikkert. Jeg har ikke vært syk siden corona begynte å herje. Skal og ta influensavaksinen i oktober. Anonymkode: ef143...e77
Adrenalina1 Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dårlige gener Anonymkode: f0cd2...41b Eller de er overrenslige og får ikke opparbeidet godt nok immunforsvar. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 Adrenalina1 skrev (47 minutter siden): Eller de er overrenslige og får ikke opparbeidet godt nok immunforsvar. Denne tror jeg på. Jeg er altfor dårlig på håndvask og sprit på jobb, jobber med små barn. Biter i tillegg negler, og tenker ofte på at jeg må få i meg mye drit, for jeg vasser i små smittebærere. Men jeg er veldig sjelden syk. Ikke hatt feks spysyken på 12 år... No jinx! Anonymkode: 62852...55f 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 Fordi folk er forskjellige... Noen er mer mottakelig for bakterier og virus, og bakterier og virus slår ut ulikt hos ulike personer. Som du selv sier, du ble knapt dårlig av korona, mens andre har blitt svært syke. Det er ett godt eksempel på at folk reagerer ulikt... Jeg har ganske høy terskel for å ta sykedag, men om jeg enten er så dårlig at jeg ikke klarer prestere, eller om jeg snufser/hoster slik at det vil kunne være forstyrrende for kolleger, så holder jeg meg hjemme. Anonymkode: b19b1...d93
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 Kontakt med barn. Alle gangene jeg har vært syk de siste 5 årene har vært pga jeg har passet barn. Anonymkode: 8b582...f6c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 Skjønner det ikke jeg heller. Men jeg vet småbarnsforeldre får en del inn via barn som går i barnehage, andre bare er sånn antar jeg. Har ei venninne som "bestandig" er sjuk, omtrent en gang i måneden på vinteren, mens jeg har gått årevis uten noe som helst. Så må innrømme at når jeg da først blir sjuk er jeg hjemme med god samvittighet:P Anonymkode: c12ac...c99
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #17 Skrevet 19. september 2022 Rart det der .. Jeg jobber sammen med noen som er syk minst to , tre ganger pr mnd. Men vi som får enda flere arbeidsoppgaver pga sykefraværet er veldig sjelden syke. Dette er yngre folk uten barn Anonymkode: 87607...cdb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor er mange så ofte syke? Snakker da om smittsomme sykdommer. Synes så utrolig mange på jobb og i utvida omgangskrets er syke "hele tida". De er forkjøla, har feber osv. Selv tror jeg at jeg har hatt feber én gang siden jeg var barn - er det virkelig vanlig at voksne mennesker har det flere ganger i året? Jeg blir vanligvis litt snørrete et par ganger i løpet av vinteren, men nesten aldri så ille at jeg må være borte fra jobb. Tror jeg har vært sengeliggende syk to ganger i voksen alder. Fikk korona jeg også, men hadde bare litt vondt i halsen et par dager. Da barna mine var mindre var de også sjelden syke. Jeg ser selvsagt poenget i å være hjemme når man er smittsom, spesielt dersom man jobber med f.eks. eldre eller andre med nedsatt immunforsvar, men ærlig talt. På en kontorjobb trenger man ikke ta en sykedag fordi man snufser litt. Så spørsmålet er - er det sånn at noen er mye oftere syke enn andre, eller handler det om at noen har lavere terskel for å ta en sykedag? Skrev dette innlegget inspirert av at nesten halvparten av kollegene mine er borte fra jobb i dag Anonymkode: 868f8...5e0 Du skal være glad for at du så og si aldri er syk. Jeg er en av dem som blir ofte sengeliggende. På det verste under pandemien så måtte jeg korona-testes hver mnd igjennom et helt år. Feber, halsvondt etc. Jeg tar vitaminer, drikker sjeldent alkohol, og er ellers sunn og frisk. Nylig hadde jeg en periode på 3 mnd uten sykedager, det var rekord for meg. Men jeg har bhg-barn som drar med seg mye hjem og sliter med nattesøvn i perioder noe jeg tror har bidratt til dårlig immunforsvar. Anonymkode: ee981...232 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Jeg var masse syk da jeg var i 20-årene og jobbet som servitør. Mye nattjobbing og dårlig kosthold og shabby leilighet. Nå er jeg småbarnsmor med stressende kontorjobb i landskap, og aldri syk. Men jeg spiser sunnere, bor bedre og er mer nøye med å legge meg tidlig. Anonymkode: 0736e...f40
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Tror det har mye med stress, søvnmangel og generell dårlig livsstil å gjøre. Jeg ble alltid smittet av alt som gikk rundt for noen år siden da jeg var stressa, sov 4-5 timer per natt og spiste søppel. Nå har jeg ikke hatt noe som helst på 5 år. Mye hadde med pandemien å gjøre, selvfølgelig, men har levd normalt innimellom, og siden alt åpnet har jeg vært supersosial, vært på 2 utenlandsturer bl.a. Aldri hatt korona, ikke fått en forkjølelse en gang. Trippel vaksinert om det har noe å si. Det kan være tilfeldig, men ellers er jeg veldig opptatt av å sove nok, spise sunt og ikke stresse. Anonymkode: 753b0...15e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå