Gå til innhold

Lillebror fikk mer arv enn meg, bør han dele det han fikk ekstra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner meg veldig skuffa. Vi er 3 søsken og faren vår gikk nettopp bort. Vi fikk vite at far hadde skrevet testament, uten at vi søsknene visste det. Far har testamentert en høyere sum og større verdier til lillebroren vår, enn til meg og søstera vår. Lillebroren vår har hatt et bedre og tettere forhold til far, men det har ikke tidligere vært noe uvennskap mellom noen av oss. Burde lillebror delt noe av den overflødige summen med oss? Kjennes så J.... urettferdig. Om han faktisk har medfølelse for oss burde han vel delt? Vi alle er godt voksne. 

Anonymkode: e8fc4...1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han bør følge fars ønske og testament. 

Anonymkode: 49895...41c

• Liker 31
  • Nyttig 10
Skrevet

Hadde det vært meg, så hadde jeg delt med mine søsken. Jeg arvet selv av besteforeldre og mine søsken arvet ingenting. Jeg driter i deres siste ønske. Jeg tåler ikke forskjellsbehandling, så det var helt naturlig for meg. Jeg kan derfor si med sikkerhet at jeg ville delt. Fordi det er rett. 

• Liker 10
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye? Hvor stor er forskjellen? Har dere høyere inntekt/formue enn lillebror? Har forholdet hans vært mye tettere til far enn det deres har? Har dere vært nesten fraværende i forholdet til far?

Anonymkode: e09a7...11f

• Liker 6
Skrevet

Tja.

Dreier det seg om noen få titalls tusen, hadde jeg ikke brydd meg.  Er det snakk om summer som på et vis kan forandre/forbedre livet, hadde nok jeg, hvis jeg var din bror, delt likt.

Anonymkode: 09210...2a5

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye er det snakk om da? Hvis broren deres hadde et tettere og nærere forhold til sin far enn dere andre, og faktisk tilbragte en del tid med den mannen mens han levde, så er det jo naturlig at avdøde ville ønske at mer arv skal gå til den som faktisk brydde seg mens han levde.

Jeg synes dere skal respektere avdødes testamente og ønsker, og ikke begynne å mase på broren deres om å få mer penger.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest Miranda12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye? Hvor stor er forskjellen? Har dere høyere inntekt/formue enn lillebror? Har forholdet hans vært mye tettere til far enn det deres har? Har dere vært nesten fraværende i forholdet til far?

Anonymkode: e09a7...11f

Disse faktorene har mye å si. Du nevner at broren deres hadde tettere forhold til far, uten å si så mye rundt. Dersom det har vært en vesentlig forskjell her når det gjelder hvor tilstedeværende han har følt dere søsknene, så mener jeg den overflødige summen til minste broren er han fortjent

Skrevet

Det er jo fullt og helt opp til broren din? og jeg forstår ikke på hvilket grunnlag vi skal svare på om han «burde» det? 

Anonymkode: 4df28...a7d

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes generelt det er en uting å gjøre forskjell på barna, det skaper bare vondt blod. 

Anonymkode: 7ac36...025

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kommer til å arve mer enn mine søsken. Jeg kommer ikke til å dele med dem. Jeg har stilt opp langt mer for mine foreldre enn de har gjort og kompenseres for det. De kan skylde seg selv

Anonymkode: 678ea...a82

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker å gi mer til ett av barna mine. Det er fordi hun sliter med psykoser og diverse. Jeg vet ikke hvor mye hun kan jobbe. De andre er selvgående, velstuderte,  smarte unge voksne som greier seg helt fint. Jeg vil at hun skal være sikret et godt liv. Hun skal ikke sitte og råtne i en kommunal leilighet. Det er min største frykt. Det forventer jeg forståelse for fra min andre barn. Jeg forventer til og med at de stiller opp og hjelper når jeg ikke er her. 

Anonymkode: 60407...c24

• Liker 9
  • Hjerte 4
Skrevet

Du forteller jo selv at lillebror hadde et bedre og tettere forhold til far enn dere to søstrene.
Hvorfor ble det slik ? 
Kanskje far følte dere ikke brydde dere noe om han, eller er dere to barn fra et tidligere ekteskap som etterhvert ble et vanskelig forhold ? 
Arven er fordelt 

Anonymkode: 392ba...67f

• Liker 3
Skrevet

Slutt, ikke ødelegg minnet ditt pga penger, min onkel snakker ikke med mamma pga 200 tusen, men han hadde lån der de hadde hjulpet han så han ble gjeldfri, men det var ikke bra nok

Anonymkode: 6f93a...496

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det kommer helt an på. Du skriver at lillebror har et tettere forhold til faren enn det dere har. Er det lillebroren som har hjelpt faren deres med det han trenger hjelp til? 

Jeg hadde ikke kranglet på det som sto i testamentet om mine søsken arvet mer. Men hadde jeg arvet mer på dårlig grunnlag så hadde jeg nok villet dele det. 

Er virkelig pengene verdt det å risikere å ødelegge søskenrelasjonen?

Endret av Curiousine
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker å gi mer til ett av barna mine. Det er fordi hun sliter med psykoser og diverse. Jeg vet ikke hvor mye hun kan jobbe. De andre er selvgående, velstuderte,  smarte unge voksne som greier seg helt fint. Jeg vil at hun skal være sikret et godt liv. Hun skal ikke sitte og råtne i en kommunal leilighet. Det er min største frykt. Det forventer jeg forståelse for fra min andre barn. Jeg forventer til og med at de stiller opp og hjelper når jeg ikke er her. 

Anonymkode: 60407...c24

Det høres fornuftig ut. Kanskje en ide å lufte det på forhånd? Ikke morsomt å plutselig oppdage ufordeling av arv uten å  være forberedt på det 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskjellsbehandling kan være helt greit. Kommer an på grunnen. Har lillebror samme mor som dere, eller er grunne til at dere ikke har hatt så godt forhold til far at det har vært problematisk i forhold til ny partner?

Skrevet

Alt kommer an på hvor mye det gjelder og hvordan det er fordelt.

Google sier:

Ønsker du en annen fordeling av arven enn det som følger av arveloven, må du opprette et testament. Dette er særlig aktuelt dersom du ønsker å tilgodese din samboer, ektefelle eller ett av barna, og samtidig begrense arven til dine øvrige barn.

Gjennom testament kan du øke arven til ektefelle, samboer eller andre ved å testamentere bort den såkalte friarven. Friarven utgjør det som overstiger pliktdelsarven til barn, det vil si normalt en tredjedel av det du etterlater deg. Hvis du etterlater deg verdier av en viss størrelse, gjerne verdier i form av egen bolig, vil du i tillegg fritt kunne testamentere det som overstiger sumbegrensningen på 15 G per barn. Hvis du har ett barn, får en slik begrensning praktisk betydning dersom du etterlater deg verdier på over 2.25 millioner kroner (ved to barn, verdier på over 4.5 millioner kroner, osv.).

Hvis testamentet krenker pliktdelsarven, vil testamentet kunne bli kjent helt eller delvis ugyldig. Derfor er det viktig å vite hva pliktdelsarven innebærer når du skal planlegge arveoppgjøret etter deg.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis årsaken til at lillebror har hatt et tettere forhold til faren deres er på grunn av fars oppførsel, så synes jeg absolutt at lillebror bør dele med dere. 

Kjenner til en familie med fire døtre og en sønn. Gjennom hele oppveksten var det kun sønnen som fikk oppmerksomhet hjemme, mens døtrene gikk for lut og kaldt vann og bare fikk kjeft. Sønnen fikk alle fordelene, på bekostning av døtrene. Bl.a. kunne de ikke gå på den hobbyen/fritidsaktiviteten de ønsket fordi sønnen valgte å gå på en dyr aktivitet og da ble det prioritert av faren og jentene måtte slutte på sine aktiviteter. 
Den stygge måten døtrene ble behandlet på førte til at de kuttet kontakt med faren sin da de selv ble voksne. De håpet i alle år på at faren ville komme med en unnskyldning. Da de fikk beskjed om at han var blitt alvorlig syk trodde de at dagen var kommet for en unnskyldning, men da de møtte opp fikk de bare enda en skyllebøtte. Den siste skyllebøtten fikk de da sønnen arvet tilnærmet alt, og de selv kun fikk pliktdesarven (faren hadde store verdier, så det var mye å arve). 

Anonymkode: 7e7a3...9e1

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...