Gå til innhold

Opplevd rasime i Litauen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er nok å gå tilbake til ww2 og begynnelsen av 1900-tallet for å forstå mentaliteten til folk i Litauen. Mange jøder måtte bøte med livet og flykte fra Litauen pga pogromer hos folk i Litauen. Feks i 1941 levde det 200000 jøder i Litauen. 98% av disse var utryddet i 1945. Flesteparten ikke av tyske nazister men med god hjelp fra lokalbefolkningen. 

Anonymkode: cf95c...c5e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 6.38):

Det er nok å gå tilbake til ww2 og begynnelsen av 1900-tallet for å forstå mentaliteten til folk i Litauen. Mange jøder måtte bøte med livet og flykte fra Litauen pga pogromer hos folk i Litauen. Feks i 1941 levde det 200000 jøder i Litauen. 98% av disse var utryddet i 1945. Flesteparten ikke av tyske nazister men med god hjelp fra lokalbefolkningen. 

Anonymkode: cf95c...c5e

Kva har dette å gjere med TS si oppleving?

Anonymkode: 5dcae...00d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 17.45):

For ikke å snakke om holdningen til homofile.

Anonymkode: 26e55...60a

Kjenner du personlig mange øst-europeere? 

Anonymkode: 70816...67e

Skrevet

Land i øst-Europa er _veldig_ rasistiske, og er gammeldagse når det gjelder alt. Det er som å dra tilbake i tid. Så glad jeg ikke bor der lenger! 

Anonymkode: 5f845...6cb

• Liker 5
Skrevet

Shithole countries. Like greit å unngå dem.

Anonymkode: 41394...e5b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Land i øst-Europa er _veldig_ rasistiske, og er gammeldagse når det gjelder alt. Det er som å dra tilbake i tid. Så glad jeg ikke bor der lenger! 

Anonymkode: 5f845...6cb

Bare tull. Mennesker er forskjellige, uansett hvor de kommer fra. 

Anonymkode: 70816...67e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 22.06):

Kva har dette å gjere med TS si oppleving?

Anonymkode: 5dcae...00d

En god del faktisk.

I Vesten ble det tatt et stort oppgjør med nazisme og beslektede holdninger etter Krigen.

I Warszawapakten skjedde absolutt ikke dette. En god nazist er også en god kommunist. Tidligere nazister fikk høye stillinger i DDR bl.a., og da kommer jeg ikke inn på at Stalin holdt på å planlegge jødeutryddelse i Sovjet når han døde.

Holdningene som døde ut i Vest fikk leve videre i Øst.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det gjelder øst Europa eller deler av den så tror jeg vi opp i det høye trygge nord trenger å se litt på historien.

Eks: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_Det_osmanske_riket_deltok_i

Se på hvor mange kriger det ottomanske riket var involvert i og mot hvem. Så når flyktningebølgene kom i 2015 ønsket man at land som Bulgaria og Ungarn skulle ta imot kulturer de har kriget mot å århundrer. Vi hadde nøkken, huldra og troll. 

De hadde invasjon og havne i tyrkeriet. Som var slavehandel med vantro. Etter å ha kjempet mot kommunisme, nazisme, ottomanene og endelig fått sin egen stat med eget folk og kultur så skulle de ta imot de man hadde kjempet mot siden tidenes morgen?? Hybridkrig mot kulturen og 5 kolonister?? Skepsisen er stor og med historien til øst Europa så er det ikke rart. Enhver diktator ønsket å invadere Polen. Fra Karl den 12, Napoleon, Hitler, Stalin m.fl. At Polen fremdeles eksisterer er et under.

Baltikum kjemper fremdeles for sin egenart, kultur, land og føler seg stadig truet av russland. At disse landene er fiendtlig innstilt er  ikke en unnskyldning men kanskje en forklaring.

Anonymkode: 6dab0...8f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 18.17):

Aldri opplevd når jeg har vært der, men nå har jo jeg nordisk utseende og er ikke mørk. 

Anonymkode: 9db31...022

Ikke jeg heller, men en venn av meg som er mørkhudet opplevde det på studietur til Litauen.

Anonymkode: 398c8...0a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke jeg heller, men en venn av meg som er mørkhudet opplevde det på studietur til Litauen.

Og i Ukraina er det endå verre.

Anonymkode: 19e9b...cca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og i Ukraina er det endå verre.

I en normalsituasjonen er det langt mer rasime i Litauen enn i Ukraine. Ukraine befinner seg i en krigssituasjon, der folk flest alltid vil tenke selv seg først.

Jeg leste i ett innlegg tidligere i denne tråden, hvor det vises det til at under 20 % av litauiske foreldre aksepterer at dattera finner seg en mørkhudet mann. Da bør alarmen gå. Slik er det ikke i Ukraina, ett land som har mange utenlandske studenter fra Asia og Afrika.

• Liker 1
Skrevet

Ukrainarane er mykje verre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 16.52):

TS her. Er vanlig og oppleve slike erfaringer i Litauen? Snakket med en kollega om dette og som er fra landet. Hun sier at rasime er sterkt ord og bruke, men forskjellsbehandlingen er helt vanlig i landet.

Anonymkode: dc09c...ed0

Ja, Litauere er ekstremt rasistiske. De syter og klager over russere mens de selv er et drittfolk. Menneskesynet er til tid helt horribelt der. 

Anonymkode: 8a185...6d9

Skrevet

Prøv å snu litt på det.

Hvor mye kriminalitet av den typen vi ser i Oslo og Sverige som er relatert til ikke-vestlig innvandring har disse øst-europeiske landene som f.eks. Polen og Ungarn?. 

Anonymkode: b47d5...2c7

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 12/4/2022 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

I en normalsituasjonen er det langt mer rasime i Litauen enn i Ukraine. Ukraine befinner seg i en krigssituasjon, der folk flest alltid vil tenke selv seg først.

Jeg leste i ett innlegg tidligere i denne tråden, hvor det vises det til at under 20 % av litauiske foreldre aksepterer at dattera finner seg en mørkhudet mann. Da bør alarmen gå. Slik er det ikke i Ukraina, ett land som har mange utenlandske studenter fra Asia og Afrika.

Jeg er norsk og hadde heller ikke akseptert at min datter ble sammen med en en mørkhudet mann

Anonymkode: 14e05...8e0

• Nyttig 1
Skrevet

Øst-Europa er generelt bare et søppelsted. Håpløst hvordan så mange i vesten turistvasker disse stedene og legger igjen penger der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 17.56):

Virker ikke slik etter det jeg har opplevd.

Hvilken opprinnelse har din mann da? Er jo det han ble dømt etter.

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 17.05):

Liker de ikke nordmenn?

Anonymkode: 2c280...286

Joda, men TS sin mann var vel ikke norsk opprinnelse.

Anonymkode: d9022...153

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 15.51):

Jeg og min samboer dro til Litauen på ferie etter tips fra vennepar.

Vår ubehagelig ferie begynte når vi skulle inn på utested. Jeg gikk først inn, men samboeren min kom ikke inn uten at vi fikk forklaring. Det andre stedet fikk han komme og de som jobbet der var hyggelig og greie. Etter en stund kommer vi i prat med en person og som spør "fant du ikke en mann fra landet ditt?" Jeg svarte selvom han ikke ser slik ut som meg, så er han født og født oppvokst i landet mitt. Han ga inntrykk av at jeg sviktet folket mitt.

Vi fikk en omvisning i byen av guide og følte alle var hyggelige på denne delen av turen. Mannen min som viste oss rundt ga tips om et sted vi bør besøke.

Vi står i kø for å komme inn. Her skjer det alvorligste en voksen kvinne sparker mannen i rumpa fordi han ikke flytter på seg. Han sto og snakket med meg. Hun sier at hun er irritert over at folk fra hans kultur ikke kan oppføre seg med hint om at han må følge med i køen. Dette kunne hun ha sagt istedet for å sparke. Det ble stor konflikt av dette, og løste seg ved at vi dro.

Vi ble sjokkert og dro hjem. Dette landet besøker vi aldri igjen.

Hvis du er overrasket over at det er mye rasisme i de såklate østblokk landene så har du nok fulgt dårlig med i timen. Alle disse landene er restriktive med innvandring og en stoor andel av beboere der er veldig rasistiske. Dette er igrunnen en velkjent greie.

Anonymkode: 6ef5c...340

Skrevet

Dette må jo være en trolletråd eller så var dere maks uheldige.

Litauen, og spesielt Vilnius, er relativt liberalt sted sammenlignet med øvrige land i Øst-Europa.

Utenom noen pøbler og den gamle Sovjet-generasjonen så kan jeg ikke tenke meg at det er mye rasisme der.

Vi hadde firmatur hvor det var mørkhudede, asiatere osv. Ingen av dem hadde noen ubehagelige situasjoner. Vi var dog i Litauen.

Det som også er rart er at basketball er den klart mest populære idretten i Litauen. Som følge av det så har de mest populære basketballag i Litauen mange mørkhudede spillere. Og de lever fint i Litauen, ja. 

Anonymkode: 5d778...7e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette må jo være en trolletråd eller så var dere maks uheldige.

Litauen, og spesielt Vilnius, er relativt liberalt sted sammenlignet med øvrige land i Øst-Europa.

Utenom noen pøbler og den gamle Sovjet-generasjonen så kan jeg ikke tenke meg at det er mye rasisme der.

Vi hadde firmatur hvor det var mørkhudede, asiatere osv. Ingen av dem hadde noen ubehagelige situasjoner. Vi var dog i Litauen.

Det som også er rart er at basketball er den klart mest populære idretten i Litauen. Som følge av det så har de mest populære basketballag i Litauen mange mørkhudede spillere. Og de lever fint i Litauen, ja. 

Vi var på firmatur i Vilnius. Det var det jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...