AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Jeg og min samboer dro til Litauen på ferie etter tips fra vennepar. Vår ubehagelig ferie begynte når vi skulle inn på utested. Jeg gikk først inn, men samboeren min kom ikke inn uten at vi fikk forklaring. Det andre stedet fikk han komme og de som jobbet der var hyggelig og greie. Etter en stund kommer vi i prat med en person og som spør "fant du ikke en mann fra landet ditt?" Jeg svarte selvom han ikke ser slik ut som meg, så er han født og født oppvokst i landet mitt. Han ga inntrykk av at jeg sviktet folket mitt. Vi fikk en omvisning i byen av guide og følte alle var hyggelige på denne delen av turen. Mannen min som viste oss rundt ga tips om et sted vi bør besøke. Vi står i kø for å komme inn. Her skjer det alvorligste en voksen kvinne sparker mannen i rumpa fordi han ikke flytter på seg. Han sto og snakket med meg. Hun sier at hun er irritert over at folk fra hans kultur ikke kan oppføre seg med hint om at han må følge med i køen. Dette kunne hun ha sagt istedet for å sparke. Det ble stor konflikt av dette, og løste seg ved at vi dro. Vi ble sjokkert og dro hjem. Dette landet besøker vi aldri igjen. Anonymkode: dc09c...ed0 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Skrivefeil i avsnittet: Sitat Mannen min som viste oss rundt ga tips om et sted vi bør besøke. Det skal ikke stå mannen min, men mannen. Anonymkode: dc09c...ed0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 TS her. Er vanlig og oppleve slike erfaringer i Litauen? Snakket med en kollega om dette og som er fra landet. Hun sier at rasime er sterkt ord og bruke, men forskjellsbehandlingen er helt vanlig i landet. Anonymkode: dc09c...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Er vanlig og oppleve slike erfaringer i Litauen? Snakket med en kollega om dette og som er fra landet. Hun sier at rasime er sterkt ord og bruke, men forskjellsbehandlingen er helt vanlig i landet. Anonymkode: dc09c...ed0 Det er vel ikke noe nytt at land i øst-Europa er mer rasistiske enn i vest. Sånn har det «alltid» vært. De er jo også mer restriktive til innvandring ol. Visste du ikke det har du fulgt dårlig med. Anonymkode: 0874a...39c 20
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 Trodde du ikke rasisme finnes overalt? De litauerne jeg kjenner liker av en eller annen grunn ikke polakker. Ikke arabere og afrikanere heller. Anonymkode: cca2d...e12 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Liker de ikke nordmenn? Anonymkode: 2c280...286 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er vel ikke noe nytt at land i øst-Europa er mer rasistiske enn i vest. Sånn har det «alltid» vært. De er jo også mer restriktive til innvandring ol. Visste du ikke det har du fulgt dårlig med. Anonymkode: 0874a...39c For ikke å snakke om holdningen til homofile. Anonymkode: 26e55...60a 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Liker de ikke nordmenn? Anonymkode: 2c280...286 Virker ikke slik etter det jeg har opplevd. Anonymkode: dc09c...ed0 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er vel ikke noe nytt at land i øst-Europa er mer rasistiske enn i vest. Sånn har det «alltid» vært. De er jo også mer restriktive til innvandring ol. Visste du ikke det har du fulgt dårlig med. Anonymkode: 0874a...39c Jeg visste at de var restriktive med innvandring. Jeg trodde det gjald bare flyktninger og lignende. Der tok jeg feil. Anonymkode: dc09c...ed0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg visste at de var restriktive med innvandring. Jeg trodde det gjald bare flyktninger og lignende. Der tok jeg feil. Anonymkode: dc09c...ed0 "Restriktiv til innvandring" betyr veldig ofte "Er ikke komfortabel med mørkhudede". Anonymkode: 4cda2...eaa 11
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg visste at de var restriktive med innvandring. Jeg trodde det gjald bare flyktninger og lignende. Der tok jeg feil. Anonymkode: dc09c...ed0 På norske myndigheters offisielle sider for reiseinformasjon står det for eksempel for Polen: "Hatkriminalitet: Voldskriminalitet mot personer med ikke-vestlig bakgrunn og mot LHBT-personer kan forekomme." Dette pga. det er mer rasisme i det polske samfunnet enn i det norske. Reiseinformasjonen for Litauen nevner ikke ikke-vestlig bakgrunn men nevner også hat mot LHBT-personer, men vil tro det er lignende holdninger der. Anonymkode: 4cda2...eaa 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Jeg har bodd og arbeidet i Litauen og har aldri opplevd forskjell der enn her i Norge. Jeg arbeidet med flere med asiatisk og afrikansk etnisitet og de opplevde Litauen som trygt og godt. Kanskje dere bare var veldig uheldig? Trist å oppleve dette uansett 😕 Anonymkode: 70b1e...34c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 Er ikke fra Litauen, men ett annet land i øst europa. En ting skal du vite at her i Norge og vesten så forteller aldri folk sin egentlige mening. Like mye rasisme overalt bare pakket inn på andre måter. Slike bemerkelser vil du raskt kunne snuble over i mange land. I øst er folk generelt mer direkte og sier det til deg. Anonymkode: 5cfdb...a7d 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Restriktiv til innvandring" betyr veldig ofte "Er ikke komfortabel med mørkhudede". Anonymkode: 4cda2...eaa Selvom man ikke er komfortabel med mørkhudede så kan de oppføre seg mot dem også. Sparke samboeren min istedet for å si fra at du skal flytte på deg i køen. Dette er en holdning som ikke akseptabelt i det hele tatt. Anonymkode: dc09c...ed0 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 Aldri opplevd når jeg har vært der, men nå har jo jeg nordisk utseende og er ikke mørk. Anonymkode: 9db31...022 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 Sånn er de i Afghanistan også. Jeg var på ferie der og ble hetset Anonymkode: f8e2b...7a9 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #17 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke noe nytt at land i øst-Europa er mer rasistiske enn i vest. Sånn har det «alltid» vært. De er jo også mer restriktive til innvandring ol. Visste du ikke det har du fulgt dårlig med. Anonymkode: 0874a...39c De orker ikke engang trynet på hverandre, så de kan være så restriktive de vil. De sitter og massakrerer hverandre. Russland (og Belarus) mot Ukraina. Polen hater også Russland, og Russland hater Polen. Litauen / Estland / Latvia hater også Russland og Russland hater dem. Ungarn og Polen har utviklet seg for øvrig i fascistisk retning, og matches bare av Russland og Belarus. Andre områder av tidligere Sovjetunionen driver også og dreper hverandre nå for tiden. Blant annet Azeriene mot Armenia. Og Kirgisistan har harde grense trefninger med Tajikistan. Mye av det samme finner man i det tidligere Jugoslavia, i likhet med tidligere Sovjetunionen. Ingen liker serbere, og det med god grunn og serbere hater alle rundt seg også. Så at dem ikke liker mørkhudete der er ikke noe nytt, det er bare å se på hvordan øst-europeere behandler Roma-folket. Det er vel sikkert den behandlingen TS sin mann fikk også, etter Roma-folket stilen. Men så hater øst-europeere også hverandre. Hvite øst-europeere dreper andre hvite øst-europeere. De holder fortsatt på sånn, på samme måten som Vest-Europa gjorde under første og andre verdenskrig. Så mentalt sett er de vel rundt året 1945 ennå, rundt der et sted. Anonymkode: 2042c...bd5 4 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #18 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har bodd og arbeidet i Litauen og har aldri opplevd forskjell der enn her i Norge. Jeg arbeidet med flere med asiatisk og afrikansk etnisitet og de opplevde Litauen som trygt og godt. Kanskje dere bare var veldig uheldig? Trist å oppleve dette uansett 😕 Anonymkode: 70b1e...34c Min litauiske kollega sier forskjellsbehandling er helt vanlig. Selvom hun ikke vil bruke ordet rasime og mener det var et sterkt ord. Jeg leste på rapporten til amnesty international nå, der står det tydelig at forholdene ikke er trygt for folk med asiatisk og afrikansk bakgrunn. Dette gjelder dog ikke arbeidstakere i internasjonale selskaper, der situasjonen noe bedre. Jeg hadde tenkt at vi var uheldig om vi ble møtt med dette en eller to ganger. Det var flere steder vi fikk inntrykk av forskjellsbehandling. Da sier det selvsagt at dette er ett større problem. I Norge er det ikke like stort problem. Anonymkode: dc09c...ed0 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #19 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er ikke fra Litauen, men ett annet land i øst europa. En ting skal du vite at her i Norge og vesten så forteller aldri folk sin egentlige mening. Like mye rasisme overalt bare pakket inn på andre måter. Slike bemerkelser vil du raskt kunne snuble over i mange land. I øst er folk generelt mer direkte og sier det til deg. Anonymkode: 5cfdb...a7d Kanskje er de mer direkte der, men det er ikke til å stikke under en stol at holdninger til mørkhudede generelt er mer negative og preget av fordommer i øst. Dette kan sees på diverse studier, spørreundersøkelser, antall opplevde rasistiskmotiverte hatytringer og kriminalitet per mørkhudet innbygger, og så videre. F.eks her, har de spurt "Ville du vært komfortabel med at barnet ditt var i et forhold med en svart person?" Sverige og Danmark rundt 85% svarer ja, Frankrike 75%, Polen 55%, Latvia 45%, Litauen 35%, Slovakia 25%. Would You Feel Comfortable If Your Child Was In A Relationship With X? – Brilliant Maps Anonymkode: 4cda2...eaa 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kanskje er de mer direkte der, men det er ikke til å stikke under en stol at holdninger til mørkhudede generelt er mer negative og preget av fordommer i øst. Dette kan sees på diverse studier, spørreundersøkelser, antall opplevde rasistiskmotiverte hatytringer og kriminalitet per mørkhudet innbygger, og så videre. F.eks her, har de spurt "Ville du vært komfortabel med at barnet ditt var i et forhold med en svart person?" Sverige og Danmark rundt 85% svarer ja, Frankrike 75%, Polen 55%, Latvia 45%, Litauen 35%, Slovakia 25%. Would You Feel Comfortable If Your Child Was In A Relationship With X? – Brilliant Maps Anonymkode: 4cda2...eaa Takk for dette. Dette beviser at flertallet av litauere er rasister. Det gjelder selvfølgelig ikke alle. Jeg tar selvkritikk for å ikke sjekket opp råd for reise. Vi skal være forsiktig med dette framover. Anonymkode: dc09c...ed0 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå