Gå til innhold

Byggelån, trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i gang med å bygge hus og har da naturlig nok byggelån. Når huset er ferdig skal byggelånet konverteres til boliglån. Jeg går med en indre uro da det er noe som bekymrer meg veldig. Jeg har nå måttet gå ned i stilling grunnet helsemessige årsaker. Jeg går da litt ned i lønn, men det vil ikke være noe problem å betale lånet, men er såklart likevel redd for at de eventuelt henger seg opp i det. Spørsmålet mitt er egentlig: når byggelånet konverteres til boliglån, må vi da søke på nytt? Eller har banken alt de behøver fra tidligere? Kan de plutselig si at vi ikke får boliglån? Til tross for at vi har hatt byggelån hele veien? Setter uendelig pris på svar. Hilsen fortvilet 2 barns mor som er livredd for å miste hus og hjem 😞

Anonymkode: 56665...8df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Kontakt banken der du har bygglånet, og vær ærlig. Hvis dette oppdages i ettertid, vil du kunne få problemer.

I og med at du legger dette spørsmålet ut på KG viser at du ikke er noen "dumskalle", men at du skjønner at dette kan ha en påvirkning på din lånesituasjon. Banken din vil også skjønne at du ikke er noen "dumskalle" og vil derfor stille seg spørsmålet om hvorfor du ikke informerte om dette når denne situasjonen oppstod, hvis du unnlater å informere.

Du er pliktig til å oppgi informasjon som kan ha påvirkning på din økonomiske situasjon og de/n part som eventuelt er inkludert i din økonomi. Banken din er i aller høyeste grad inkludert i din økonomi.

Hvis det på et senere tidspunkt skulle oppstå en uforutsette negativ økonomisk situasjon, vil det at du nå informere banken tale til din fordel. Du spiller med "åpne kort".

Men lag en ny økonoimisk oversikt, og budsjett, da dette viser at du har orden i "sysakene" og at du har kontroll på økonomien og at du tar dette meget seriøst.

Du/dere har uføre-, og livsforsikring? hvis ikke tegn det, nå!!

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (3 timer siden):

Hei.

Kontakt banken der du har bygglånet, og vær ærlig. Hvis dette oppdages i ettertid, vil du kunne få problemer.

I og med at du legger dette spørsmålet ut på KG viser at du ikke er noen "dumskalle", men at du skjønner at dette kan ha en påvirkning på din lånesituasjon. Banken din vil også skjønne at du ikke er noen "dumskalle" og vil derfor stille seg spørsmålet om hvorfor du ikke informerte om dette når denne situasjonen oppstod, hvis du unnlater å informere.

Du er pliktig til å oppgi informasjon som kan ha påvirkning på din økonomiske situasjon og de/n part som eventuelt er inkludert i din økonomi. Banken din er i aller høyeste grad inkludert i din økonomi.

Hvis det på et senere tidspunkt skulle oppstå en uforutsette negativ økonomisk situasjon, vil det at du nå informere banken tale til din fordel. Du spiller med "åpne kort".

Men lag en ny økonoimisk oversikt, og budsjett, da dette viser at du har orden i "sysakene" og at du har kontroll på økonomien og at du tar dette meget seriøst.

Du/dere har uføre-, og livsforsikring? hvis ikke tegn det, nå!!

Med vennlig hilsen

TBergh

Tusen takk for flott og utfyllende svar. Jeg er likevel så utrolig redd for å ta sjangsen på å fortelle banken dette. Kanskje mer redd enn for at de skal finne det ut i ettertid. Håper jo at jeg skal kunne finne meg en annen jobb som passer helsa mi bedre innen lånet skal gjøres om. Vet du om det er sånn at vi må søke på nytt når lånet skal konverteres til byggelån, eller om alt dette går automatisk da vi allerede har byggelån?

Anonymkode: 56665...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg husker ikke, men jeg tror de tar en ny takst, for å sjekke at boligen har den verdien som ble forutsatt, da du fikk innvilget lånet/bygglånet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ALDRI gå ned i stilling pga sykdom. Du må heller være sykmeldt så langt det går. Det går bare utover deg (og familien) om du frivillig går ned i stilling.

Anonymkode: 95d9f...5ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de sjekker i forhold til gjeldsregisteret. Lånet må jo konverteres fra byggelån, ellers får du jo uforholdsmessig høye renter.

Anonymkode: 6042e...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...