Gå til innhold

Baby 10 uker - normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er muligens litt frynsete som følge av lite søvn, men jeg kjenner jeg av og til får litt noia over hva som er normalt og ikke. Dette er min første baby så jeg har ingen erfaring fra før av.

Baby sover greit på natten. Våkner hver 2. - 3. time for mat. Noen netter våkner hun oftere, men kun for mat.

Noen dager er hun mye våken og virker lite trett. Spiser cirka hver 2. - 3. time. Sover kanskje en liten powernap på et kvarter etter mat. Stort sett blid og fornøyd, men blir litt overtrøtt dersom vi ikke sørger for at hun sover litt mer gjennom dagen.

Andre dager er det omtrent kun soving og mat. Som f.eks. i dag - hun har vært våken i tilsammen kanskje 2-3 timer siden vi stod opp kl. 8. Ellers har hun sovet og kun våknet for mat cirka 1 gang i timen. Sovnet umiddelbart igjen etterpå. Virker fornøyd når hun først er våken - smiler og prater i vei.

Hun har ikke feber eller noe slikt. Våte bleier og kanskje cirka 4-5 bleier med varierende mengde bæsj i løpet av døgnet.

Høres dette normalt ut? Eller burde hun egentlig ha lengre og lengre våken-perioder i løpet av dagen nå som hun blir større?

Vi har null rutiner på dagsoving. Jeg lar henne sove når hun sover - har forstått det slik at man ikke skal vekke de med mindre de sover veldig lenge og derfor må vekkes for mat hver 3. time. Men vil all sovingen ødelegge for nettene? Opplever ikke det hittil. Vi har for øvrig rutine for legging, og det virker som at hun forstår forskjellen på dag og natt.

Ble kanskje litt langt det her... Men jeg grubler mye, kanskje litt for mye.

Anonymkode: afb4d...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres normalt ut, men er jo ikke en ekspert på babysøvn. Men jeg er stor tilhenger av tanken om at søvn avler søvn.

Babyene har jo forskjellig dagsform de også. Mine hadde også perioder med mye dagsøvn, og lite dagsøvn. En periode varte også alle lurer ca. 20 minutter, uten at det var et problem.

Søvn vil endre seg mye i løpet av de neste årene. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg nå. 🙂 

Skrevet

Tenker det er normalt, alle er seg selv når det gjelder søvn. Og, hun nærmer seg 3 mnd og da vil hun plutselig begynne å finne rutine selv rett og slett. Om man ikke gjør det for dem så ordner de det selv 😛 Våre var +- 3 mnd da de begynte å få "normal" døgnrytme, stabiliserte seg med 3 dupper på dagtid osv. Men da trengte de etterhvert litt mer styring for å sove godt om nettene ja. Men da var de flere mnd større. 

Hvis du ikke følger wonder weeks vil jeg anbefale det. Våre sov seg alltid opp til utviklingssprang. Sov masse som steiner en uke eller to, før de slo over til å sove uvanlig lite i noen uker. Fulgte utviklingssprangene ganske eksakt egentlig. Så, det skjer veldig mye i kropp og hode hos de små, til ulike tider, som påvirker søvnbehov. 

Anonymkode: be847...ee7

Skrevet
jaromei skrev (26 minutter siden):

Jeg syns det høres normalt ut, men er jo ikke en ekspert på babysøvn. Men jeg er stor tilhenger av tanken om at søvn avler søvn.

Babyene har jo forskjellig dagsform de også. Mine hadde også perioder med mye dagsøvn, og lite dagsøvn. En periode varte også alle lurer ca. 20 minutter, uten at det var et problem.

Søvn vil endre seg mye i løpet av de neste årene. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg nå. 🙂 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenker det er normalt, alle er seg selv når det gjelder søvn. Og, hun nærmer seg 3 mnd og da vil hun plutselig begynne å finne rutine selv rett og slett. Om man ikke gjør det for dem så ordner de det selv 😛 Våre var +- 3 mnd da de begynte å få "normal" døgnrytme, stabiliserte seg med 3 dupper på dagtid osv. Men da trengte de etterhvert litt mer styring for å sove godt om nettene ja. Men da var de flere mnd større. 

Hvis du ikke følger wonder weeks vil jeg anbefale det. Våre sov seg alltid opp til utviklingssprang. Sov masse som steiner en uke eller to, før de slo over til å sove uvanlig lite i noen uker. Fulgte utviklingssprangene ganske eksakt egentlig. Så, det skjer veldig mye i kropp og hode hos de små, til ulike tider, som påvirker søvnbehov. 

Anonymkode: be847...ee7

Tusen takk for svar, begge to 😊 Nå ble jeg litt beroliget. Da er nok alt helt normalt - det virker bare så snodig når hun går fra å nesten ikke sove noenting en dag, til å kun sove og spise neste dag. I dag kunne jeg til og med legge henne ned slik at hun kunne sove videre i nestet sitt. Det kan jeg normalt aldri på dagtid fordi da våkner hun bare. Jeg får bare nyte det de dagene hvor hun sover mye 😊

Ts

Anonymkode: afb4d...39b

Skrevet

Syns det høres normalt ut og sånn begge mine to har vært :) jeg har aldri vekket og for min del ser jeg at søvn avler søvn. De dagene med mindre søvn på dagtid er det gjerne dårligere/mer urolig nattesøvn også. Fra rundt 4 mnd har mine 2 barn kommet inn i en mer rutine på sovingen, men fortsatt litt varierende 

Anonymkode: 902a1...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...