Gå til innhold

Råd for å forebygge diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg vært hos legen og fått vite at jeg var på god vei til å få diabetes, men at jeg ikke var der riktig enda. Jeg har de siste to årene gått 12 kilo opp i vekt, uten å endre kostholdet nevneverdig, fått økt hårvekst overalt, fatigue, hårtap på hodet og vann i kroppen. Fettet sitter også mest rundt magen, mens resten av kroppen er OK slank.

Jeg vil helst unngå å havne på diabetessiden, og lurer på om det er noen med samme erfaring her som kan si hva som fungerte for dem? Jeg prøver enda å finne ut hva som kan fungere for vektnedgang, for hittil har ingenting fungert. Streng lavkarbo/keto er jeg frarådet fordi den daglige hodepinen ikke forsvant etter "tilvenningsperioden" de to gangene jeg prøvde på det. Vurderer smartkarbo og kutte ut varer med tilsatt sukker, men er det noe i tillegg som jeg kan gjøre?

Anonymkode: 9c11e...8c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I dag har jeg vært hos legen og fått vite at jeg var på god vei til å få diabetes, men at jeg ikke var der riktig enda. Jeg har de siste to årene gått 12 kilo opp i vekt, uten å endre kostholdet nevneverdig, fått økt hårvekst overalt, fatigue, hårtap på hodet og vann i kroppen. Fettet sitter også mest rundt magen, mens resten av kroppen er OK slank.

Jeg vil helst unngå å havne på diabetessiden, og lurer på om det er noen med samme erfaring her som kan si hva som fungerte for dem? Jeg prøver enda å finne ut hva som kan fungere for vektnedgang, for hittil har ingenting fungert. Streng lavkarbo/keto er jeg frarådet fordi den daglige hodepinen ikke forsvant etter "tilvenningsperioden" de to gangene jeg prøvde på det. Vurderer smartkarbo og kutte ut varer med tilsatt sukker, men er det noe i tillegg som jeg kan gjøre?

Fysisk aktivitet

Skrevet

Helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger 

Fysisk aktivtet

Minimum av hverdagsstress og unngå røyking

Skrevet

Takk for tips. Jeg mosjonerer allerede mellom 45 minutter og 1,5 time per dag, og trener styrke på treningssenter ca. 3 ganger i uka. Hva mer bør jeg gjøre for å øke det? Røyke gjør jeg ikke og har aldri gjort.

Skrevet

For å forebygge diabetes type 2 er det trening og kosthold, samt vektreduksjon som er effektivt.

Anonymkode: dca75...53f

Skrevet

Og legen har ikke sjekket hvorfor alt dette skjer med kroppen din?
Høres jo ut som om du ikke er helt frisk, typ stoffskifteproblemer, hormonelt eller noe. Du nevner jo masse symptomer man ikke får uten grunn. Hva har legen å si om de?

Anonymkode: 9ee7a...69f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slenger bare inn litt info om PCOS, så kan du se om det er noe som er verdt å sjekke

Sitat

Typiske kjennetegn

De vanligstes symptomene på PCOS er unormal hårvekst på kropp og ansikt, kviser, manglende ureglemessige eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Unormal hårvekst (hirsutisme), kan være alt fra skjeggvekst til kraftig kroppsbehåring på ben og armer, eller hår på brystet, ryggen og oppover magen. Noen får såkalt mannlig hårtap, dvs. at de begynner å bli skallet.  Mange med PCOS sliter også med humørsvingninger og plagsom PMS. 
Så mange som 2 av 3 kvinner med PCOS er overvektige. Fedmen samler seg først og fremst rundt midjen. De fleste er normalvektige frem til de får menstruasjonen. Vektøkningen inntrer som regel i fra ca. 15 års alder og frem til tidlig i 20-årene. Det er de senere årene også sett en sammenheng mellom overspising og PCOS, så dersom du sliter med søtsug og problemer med å kontrollere matinntaket, kan det henge sammen med hormonbalansen din.

Anonymkode: cec63...75a

• Liker 2
Skrevet

Har du PCOS? 

Hvordan er syklusen din? 

Anonymkode: 67d15...2e3

• Liker 2
Skrevet

Har du tatt å sjekket eggstokker og livmor? Endokrinolog kunne kanskje vært noe? Det er lett å si at folk skal ned i vekt, men det er enda lettere om man vet at alt av hormoner fungerer som det skal. Har en venninne som fikk samme beskjeden, men selv om hun ikke har hatt mensen på et år, har økt hårvekst i ansiktet og er sliten hele tiden så insisterer legen på at det kun er vekta som er problemet. Kvinnesykdommer er noe man ofte må kjempe for å få diagnostisert, spesielt om man veier noen kg for mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har du PCOS? 

Hvordan er syklusen din? 

Anonymkode: 67d15...2e3

Normal, 5 fullsatte svangerskap, 2 av barna ble til på prevensjon. 

Skrevet
Kullsyrevann skrev (43 minutter siden):

Har du tatt å sjekket eggstokker og livmor? Endokrinolog kunne kanskje vært noe? Det er lett å si at folk skal ned i vekt, men det er enda lettere om man vet at alt av hormoner fungerer som det skal. Har en venninne som fikk samme beskjeden, men selv om hun ikke har hatt mensen på et år, har økt hårvekst i ansiktet og er sliten hele tiden så insisterer legen på at det kun er vekta som er problemet. Kvinnesykdommer er noe man ofte må kjempe for å få diagnostisert, spesielt om man veier noen kg for mye. 

Jeg har aldri hatt problemer med å bli gravid, heller motsatt. Og jeg har regelmessig menstruasjon uten smerter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har aldri hatt problemer med å bli gravid, heller motsatt. Og jeg har regelmessig menstruasjon uten smerter. 

Sitat

PCOS in anovulatory women with normal menses

In our experience, 15% to 21% of hyperandrogenic women with normal menses are anovulatory and have to be considered as affected by PCOS. In 1963, after reviewing 1,079 patients, Goldzieher and colleagues reported that 12% of women with PCOS menstruate normally.

Jeg ville uansett fått tatt noen blodprøver, om ikke for annet så for å avkrefte teorien.

PCOS kan forresten gi forhøyet blodsukker i fastende tilstand.

Anonymkode: cec63...75a

• Liker 1
Skrevet

Intermitterende faste

Anonymkode: 2ba17...ee0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Intermitterende faste

Anonymkode: 2ba17...ee0

Nja.

Nyeste forskningen tilsier at vektnedgang i seg selv er beskyttende mot diabetes. Man kan spise nærmest hva som helst så lenge man går ned i vekt:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/09/19/presenterte-nye-kostholdsrad-for-diabetes/

For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd. Fasting er en av flere måter å oppnå kaloriunderskudd på. En annen måte er å telle kalorier, og sørge for at inntaket er lavere enn beregnet daglig forbrenning av kalorier. Enda en måte er å bevisst spise mat som har lav kaloritetthet, mye fiber, er mettende, osv.

Fasting er altså ikke noe magisk middel. Det eneste fasting gjør er å hjelpe deg til å spise mindre, som så sannsynligvis medfører vektnedgang.

Skrevet
jabx skrev (24 minutter siden):

Nja.

Nyeste forskningen tilsier at vektnedgang i seg selv er beskyttende mot diabetes. Man kan spise nærmest hva som helst så lenge man går ned i vekt:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/09/19/presenterte-nye-kostholdsrad-for-diabetes/

For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd. Fasting er en av flere måter å oppnå kaloriunderskudd på. En annen måte er å telle kalorier, og sørge for at inntaket er lavere enn beregnet daglig forbrenning av kalorier. Enda en måte er å bevisst spise mat som har lav kaloritetthet, mye fiber, er mettende, osv.

Fasting er altså ikke noe magisk middel. Det eneste fasting gjør er å hjelpe deg til å spise mindre, som så sannsynligvis medfører vektnedgang.

Jada. Men det er et verktøy i verktøykassa. For noen fungerer det kjempegodt.

Anonymkode: 5ed22...cb6

Skrevet

Fasting har flere effekter enn å bare redusere energiinntaket i et gitt tidsrom. Blant annet har det som regel veldig gunstig effekt på insulinfølsomheten, som jo kanskje er det viktigste når det gjelder diabetes type 2. Så det kan være lurt for TS hvis lavkarbo ikke fungerer. Og/eller kombinert med så mye karbohydrater som må til for å holde hodepinen i sjakk, hvis den kommer når hen kutter karbohydrater for mye.

Anonymkode: c61bb...30c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jada. Men det er et verktøy i verktøykassa. For noen fungerer det kjempegodt.

Anonymkode: 5ed22...cb6

Ja, helt klart. Ikke noe hat mot faste som sådan. Hvis man f.eks. hopper over frokost så sparer man jo de kaloriene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Gå over på plantebasert kosthold. Og da mener jeg ikke ultraprossesert veganske burgere og dritt. Jeg mener spis råvarer, hovedsakelig frukt, grønt, belgvekst, frø, nøtter osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fasting har flere effekter enn å bare redusere energiinntaket i et gitt tidsrom. Blant annet har det som regel veldig gunstig effekt på insulinfølsomheten, som jo kanskje er det viktigste når det gjelder diabetes type 2. Så det kan være lurt for TS hvis lavkarbo ikke fungerer. Og/eller kombinert med så mye karbohydrater som må til for å holde hodepinen i sjakk, hvis den kommer når hen kutter karbohydrater for mye.

Det du skriver er helt feil. Faste har ingen reelle positive effekter ut over det å gå ned i vekt generelt har. Insulinfølsomhet er litt mer komplisert enn det du påstår.

Skrevet
7 hours ago, jabx said:

Det du skriver er helt feil. Faste har ingen reelle positive effekter ut over det å gå ned i vekt generelt har. Insulinfølsomhet er litt mer komplisert enn det du påstår.

Nei, det er et faktum at insulin påvirkes først og fremst av matinntak, da spesielt karbohydrater. Det er mange som har reversert diabetes 2 med karborestriksjon og/eller periodisk faste.

Fasting har selvsagt en rekke effekter på kroppen, inkludert hjernen. Du kan lese litt om det her https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmra1905136

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...