Gå til innhold

Kan MS føre til personlighetsforandringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en felles bekjent som har fått MS. Noen har reagert på at hun oppfører seg slemt mot moren sin, som hun np bor sammen med. Jeg har ikke sett henne siden hun fikk MS så jeg vet ikke hvordan hun er nå.  Jeg kan ikke huske at hun oppførte seg slik da jeg hadde kontakt med henne..

Det kan jo være smerter og plager som får henne til å oppføre seg ufordragelig. Kan det også skyldes rene personlighetsforandringer i hjernen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke rent uvanlig heller. Lite snakket om blant leger og spesialister, men mye snakket om blant oss som er pårørende.. 

Anonymkode: f2b0f...349

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Sinne, sorg og frustrasjon over sykdommen kan jo bidra til dårlig humør - kan det være den enkle grunnen? 

Anonymkode: 038af...4f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan godt være det er sykdommen som snakker. Noen ganger blir sinne det eneste man klarer å uttrykke, selv om man egentlig ikke mener det sånn. Forstår det er vondt, men det er ikke alltid den som er syk, mener å være slem mot omgivelsene sine.

Da jeg var skadet, og ikke kunne gå på mange uker, var jeg forbanna på filleting. I ettertid var jeg lei meg for at jeg hadde latt det gå ut over andre.

Anonymkode: 9ad75...095

• Liker 3
Skrevet

Fra MS-forbundet sine nettsider:

«Kognitive vansker ved MS kan oppleves som at tankevirksomheten går langsommere, det blir vanskelig å forstå og få overblikk over en situasjon eller en arbeidsoppgave. Eller man opplever å glemme avtaler og beskjeder. Noen ganger kan personligheten virke forandret.»

Anonymkode: 91a37...a1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og:

«Endring i personlig adferd

Noen kan oppleve at selve måten å være på endrer seg, selv om man ikke ønsker det. Man kan bli mer oppfarende og det kan bli vanskeligere å styre sine følelser»

Heller ikke uvanlig å bli deprimert av å få denne diagnosen, da det er en skremmende diagnose å få. Og er man deprimert kan man også bli mer sint/få kort lunte (depresjon utarter seg jo veldig ulikt fra person til person, noen blir mer sint enn «trist»)

Anonymkode: 91a37...a1e

• Liker 1
Skrevet

Du finner en del om dette hvis du søker på engelsk, f.ex "Cognotive/personality changes MS" og lignende. MS-forbundet i Norge må jeg strengt tatt innrømme ikke er det første stedet jeg søker informasjon da de har en tendens til å være litt for glad i koseprat og litt for lite glad i å dele fakta (Fakta kan være brutalt noen ganger men det unnskylder ikke å prøve å holde det unna).

F.ex denne artikkelen gir et godt inntrykk av hva både pasienter og pårørende kan oppleve. Jeg er nær pårørende for to personer med PPMS og jeg ser sterke likhetstegn mellon det som beskrives i artikkelen kontra hva jeg selv opplever.

Anonymkode: 1b030...a4a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Med kroniske sykdommer kommer jo en enorm sorg over at livet ble annerledes. Selv har jeg ME, og ligger stort sett i mørke rom. Å vite hva alle andre gjør, at de glemmer meg osv, gjør meg jo lei meg. 

Jeg har selv blitt sint på min mor, spesielt i en periode hun var veldig på "du må bare tenke positivt og håpe du blir frisk"/"du skal bli frisk" osv. For det første legger det er press på meg til å bli frisk, noe som ikke er opp til meg. Jeg gjør det jeg kan (hvile). For det andre er det noe som heter toxic positivity. Kanskje det er det hun opplever når hun bor hos sin mor. Tro meg, når du ligger der i sterke smerter er det siste du trenger å høre er det å tenke positivt. Faktisk trenger vi å sørge for å kunne akseptere sykdommen. 

Spør heller hva du kan gjøre for å hjelpe her og nå, hva hun ikke liker å høre, hvordan du kan støtte. Og lytt, ikke tro du vet bedre enn den syke.

Anonymkode: c292c...ac9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Litt mer informasjon rundt både de psykiske og fysiske sidene av hva MS kan forårsake av endringer. Brosjyren er fra 2006 men grunnprinsippene står enda.

Man skal absolutt ikke kimse av muligheten for at personen er påvirket av depresjon men det er også viktig å være obs på at det også kan være selve hjerne/nervebanene som er i ferd med å påvirkes pga demyelering. Sistnevne kan i noen tilfeller nesten sammenlignes med demenssymptomer.

Anonymkode: 1b030...a4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pipaluk skrev (54 minutter siden):

Det er en felles bekjent som har fått MS. Noen har reagert på at hun oppfører seg slemt mot moren sin, som hun np bor sammen med. Jeg har ikke sett henne siden hun fikk MS så jeg vet ikke hvordan hun er nå.  Jeg kan ikke huske at hun oppførte seg slik da jeg hadde kontakt med henne..

Det kan jo være smerter og plager som får henne til å oppføre seg ufordragelig. Kan det også skyldes rene personlighetsforandringer i hjernen?

Ja særlig når det er langtkommendt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sinne, sorg og frustrasjon over sykdommen kan jo bidra til dårlig humør - kan det være den enkle grunnen? 

Anonymkode: 038af...4f0

Lurer litt på det. Vet man forskjellen  mellom sorg over sykdommen og hjerneforandringer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Med kroniske sykdommer kommer jo en enorm sorg over at livet ble annerledes. Selv har jeg ME, og ligger stort sett i mørke rom. Å vite hva alle andre gjør, at de glemmer meg osv, gjør meg jo lei meg. 

Jeg har selv blitt sint på min mor, spesielt i en periode hun var veldig på "du må bare tenke positivt og håpe du blir frisk"/"du skal bli frisk" osv. For det første legger det er press på meg til å bli frisk, noe som ikke er opp til meg. Jeg gjør det jeg kan (hvile). For det andre er det noe som heter toxic positivity. Kanskje det er det hun opplever når hun bor hos sin mor. Tro meg, når du ligger der i sterke smerter er det siste du trenger å høre er det å tenke positivt. Faktisk trenger vi å sørge for å kunne akseptere sykdommen. 

Spør heller hva du kan gjøre for å hjelpe her og nå, hva hun ikke liker å høre, hvordan du kan støtte. Og lytt, ikke tro du vet bedre enn den syke.

Anonymkode: c292c...ac9

Greia her var hvordan hun oppførte seg når de var sammen med andre, som ikke er familie eller nære venner. Selv om man er aldri så bitter på sykdommen så skal det jo en del ting til før man får et sinneutbrudd i det offentlige? Da pleier de fleste folk å beherske seg. Selv kvinnemishandlere slår ikke kvinnen i selskap. Det gjør de hjemme. 

Skrevet

Ja, MS kan dessverre føre til personlighetsforandringer.

Anonymkode: 738ff...bf5

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Ja, det kan det. Det er vanlig ved denne sykdommen. Les her på MS guiden.

Anonymkode: 0fa27...41d

Skrevet

Absolutt, det er jo en nevrologisk sykdom.

Anonymkode: 95da4...eca

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (57 minutter siden):

Ja særlig når det er langtkommendt 

Når er det langtkomment?

Skrevet

Jeg har hatt sykdommen i 4 år og jeg må jobbe med meg selv for å ikke bli sinna / lei meg av småting. Det er som man er fjortis/ hormonell gravid og går null kontroll over følelsene sine. 

Reagerer  ofte som et " lite barn ' når jeg er  kald/ varm/ sulten/ er overstimulert  ( før mye lyd) . Må tenke foran noen steg så jeg ikke plager mine uskylde mennesker i omgangskretsen min.

Jeg er og så " gråere ' enn før.  Som en blek  versjon av den jeg var før jeg ble syk.   Kan ikke lenger  gå på lønningspils/ blir sliten  av å le/ ha det gøy. Må ha et eget rom å legge meg i når jeg er i juleselskap  feks.

Anonymkode: 3dfcd...371

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en sykdom som er veldig lik på MS, og jeg også merket jeg endret meg. Og når jeg merket det selv kan jeg jo bare tenke hvordan det var for folk rundt meg 😢

Anonymkode: b4dd0...207

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...