AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Hei. Jeg er sykemeldt i tre uker av personlige og helsemessige grunner. Dette har jeg pratet med ledelsen på jobben om, men de maser støtt og stadig på at jeg må komme tilbake. På denne måten får ikke jeg bli frisk og er under konstant stress og press. Det er legen som anbefalte sykemeldingen da det ikke er ansvarsfullt ovenfor jobben for meg å jobbe. Ledelsen på jobben har prestert å gå til et familiemedlem av meg som jobber på samme arbeidsplass og berettet min sykdomssituasjon og arbeidssituasjon. Dette er noe jeg fint ba de om å holde mellom oss. Dette familiemedlemmet fikk beskjed av ledelsen å snakke med meg i mitt eget hjem for å få meg opp på jobb igjen nå. Familiemedlemmet gjorde nettopp dette og gikk frem med å fortelle hvor fælt jobben synes det var at jeg ikke jobbet og at sykemelding ikke var vegen. Jeg ble tvunget til å si til mitt familiemedlem hvor mye jeg slet og hvor syk jeg var for å få hennes forståelse. Dette synes jeg ikke skulle være nødvendig og kjenner meg sur og flau for at jeg ikke får ha et eget privatliv. Vertfall når det kommer til mine egne diagnoser og lidelser. hva synes dere? Er det greit av ledelsen å ta min situasjon opp med familiemedlem av meg i steden for å ringe meg? de vet jo at jeg er tilbake på jobb om to uker! Anonymkode: f3e31...7b4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Om det er ok av ledelsen å spre personlige helseopplysninger uten samtykke? Selvfølgelig ikke. Om det er ok av ledelsen å overprøve legen sin avgjørelse om sykemelding? Nei. Jeg ville gitt ledelsen en tydelig beskjed om å respektere sykemeldingen, samt at du finner det svært ubehagelig at de sprer sensitive og personlige helseopplysninger videre uten hensyn til personvern. Spesielt etter du hadde bedt om at det skulle holdes privat. Og om det skulle gjenta seg selv etter en tydelig beskjed, så ville jeg kontaktet fagforeningen/tillitsvalg/verneombud. Anonymkode: 6d1e5...cd6 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 Det er selvsagt ikke greit, og det er brudd på taushetsplikt. Ledelsen har ikke lov å dele helseopplysninger med andre ansatte, og det er ingen unnskyldning om at vedkommende er i dine egen familie. Har dere fagforening å henvende dere til? I så fall bør det være neste skritt. Anonymkode: 2666a...f07 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 Få skriftlig bevis på at de har bedt din slektning snakke med deg. Og så tar du saken videre. Anonymkode: 4d377...464 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Få skriftlig bevis på at de har bedt din slektning snakke med deg. Og så tar du saken videre. Anonymkode: 4d377...464 Helt enig i denne. Dette må du gå videre med. Anonymkode: 7a9f2...9a8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Ikke greit i det hele tatt. Dette bør du ta videre. Anonymkode: 99eef...2ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå