Gå til innhold

Hvordan regnes permisjonspengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 100%.

Dette året har jeg tatt en del ekstravakter pga. korona, lite bemanning etc.. dette har resultert i at i år har tjent nærmere 100 000 mer enn på samme tid i fjor. Ligger fottsat under 6 g. :)

Vil dette påvirke pengene jeg får utbetalt når jeg går ut i permisjon? Eller er det kun fastlønn + helg/kveldstilegg som blir utbetalt? :)

Anonymkode: 46936...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar et gjennomsnitt av de siste 3 mnd før du skal ut i permisjon 

Anonymkode: fa1b8...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De tar et gjennomsnitt av de siste 3 mnd før du skal ut i permisjon 

Og hvis de 3 siste mnd regnet til årslønn utgjør mer enn 25% forskjell fra de siste 12 mnd, blir det vurdert etter skjønn hva som er riktig. 

Anonymkode: 3c9e7...50e

Skrevet

Ok, takk for svar😊 så det lønner seg og ta litt ekstravakter de siste mnd før perm da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ok, takk for svar😊 så det lønner seg og ta litt ekstravakter de siste mnd før perm da?

Ja

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hos oss er det bare fastlønn som teller 

Anonymkode: ea756...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, NAV kalkulerte med overtiden min da de regnet ut mine siste mnd! 

Anonymkode: b025e...359

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, NAV kalkulerte med overtiden min da de regnet ut mine siste mnd! 

Overtid skal ikke gjelde

Anonymkode: c9c6a...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overtid skal ikke gjelde

Anonymkode: c9c6a...a23

De tok det med i mine 3 mnd i alle fall, tok gjennomsnittet av lønnsslippene (utenom ferie da). Så det ble litt mer enn grunnlønna.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De tok det med i mine 3 mnd i alle fall, tok gjennomsnittet av lønnsslippene (utenom ferie da). Så det ble litt mer enn grunnlønna.

Var det pålagt overtid?

Skrevet

Misunnelig på dere som klarer å jobbe ekstravakter rett før dere går ut i permisjon ❤️

Anonymkode: 873fc...e50

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hos oss er det bare fastlønn som teller 

Arbeidsplassen din bestemmer ikke selv hva som skal med i beregningsgrunnlaget. Arbeidsplassen har plikt til å melde inn din faktiske inntekt de siste 3 mnd, ikke bare hva du har i fastlønn hvis du har jobbet ut over det. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at nav ikke utbetaler mer enn 6G

Anonymkode: 8f408...4db

Skrevet

https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-mye

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette. 

(...)

Inntekter som tas med i beregningen

• Lønnsinntekt og ytelser som er likestilt med lønnsinntekt
  • Godtgjørelser fra egen arbeidsinnsats, for eksempel bonus og honorar du har fått
  • Goder som du mottar i annet enn penger, for eksempel fri bil, mobiltelefon og internett, hvis disse faller bort under foreldrepengeperioden
  • Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som benyttes ved forskottstrekk av skatt.

Inntekter som ikke tas med i beregningen

• Lønn for overtid
  • Feriepenger
  • Godtgjørelser som dekker utgifter i forbindelse med jobben din, for eksempel diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Dersom det er overskudd på utgiftsgodtgjørelse regnes den med og gis den verdien som benyttes ved forskottstrekk av skatt.

Anonymkode: f8bbc...52a

Skrevet

Ekstravakter er vel ikke overtid så da telles det. Med mindre det blir mer enn 25% forskjell og NAV må gjøre sånn vurdering.

Anonymkode: f8bbc...52a

Skrevet
On 9/19/2022 at 11:18 PM, AnonymBruker said:

Arbeidsplassen din bestemmer ikke selv hva som skal med i beregningsgrunnlaget. Arbeidsplassen har plikt til å melde inn din faktiske inntekt de siste 3 mnd, ikke bare hva du har i fastlønn hvis du har jobbet ut over det. 

Så lenge det ikke er pålagt overtid eller kontraltsfestet er det bare fastlønn som teller. Siden  jeg f.eks ikke jobber turnus er det slik hos oss, for noen som er pålagt overtid er det noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge det ikke er pålagt overtid eller kontraltsfestet er det bare fastlønn som teller. Siden  jeg f.eks ikke jobber turnus er det slik hos oss, for noen som er pålagt overtid er det noe annet.

Overtid skal selvsagt ikke tas med, men den faktiske timelønnen for ekstra vakter skal tas med. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Overtid skal selvsagt ikke tas med, men den faktiske timelønnen for ekstra vakter skal tas med. 

Hos oss ville det blitt overtid som ikke skal med.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...