AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #41 Skrevet 24. september 2022 Spiser ikke epler, druer eller annen frukt, utover en og annen banan. Spiser norske grønnsaker i sesong, gjerne kjøpt uvasket rett fra bonde. Også egg og kjøtt blir kjøpt fra gård, der jeg vet alt om driften. Jeg er ikke så opptatt av begrepet økologisk og ikke. Men å få i meg minst mulig sprøytemidler, samt at dyrevelferd er ivaretatt. Anonymkode: af096...067 1
Duraton Skrevet 24. september 2022 #42 Skrevet 24. september 2022 2 hours ago, Atheena said: Nå er det slik at de som driver økologisk landbruk ikke bruker kjemisk-syntetisk sprøyting kontra konvensjonelt landbruk. I Norge er det godkjent 256 spørytemidler mot 26 i økologisk landbruk. Det brukes mindre sprøyting i Norge enn i EU og det brukes mindre sprøyting i EU enn utenfor. Dermed er man rimelig trygg når man spiser norsk produkter, bortsett fra jordbær og andre bær som sprøytes mer enn importerte. I økologisk landbruk bruker man flere forebyggende tiltak. Det er derfor et stort fokus på valg av plassering, sort, bearbeidse av jorden. å skifte vekster, samt gjødsling for å få mostantasdyktige planter. Ugress og skadegjørere skal ikke utryddes. Det er derfor økologiske avlinger er mindre og at hvis du ser på en økologisk brokkoli kontra en vanlig så er den betraktelig mye mindre. Men ja du har bittelitt rett i at de har et lite antall midler som er godkjent i økologisk landbruk de kan bruke når de må. Først og fremst så prøver de uten. Så vi vet at det brukes 26 forskjellige plantevernmidler, men vi ser ingen spor av de i den økologiske maten. Du vil derfor få i deg betraktelig mye mindre plantevernmidler hvis du spiser økologisk. Så nei de sprøyter ikke mer, men vesentlig mindre. Her må du gi meg en kilde hvis du skal fortsette denne ubegrunnende påstanden! For å få sette på økologi merke må du være medlem av Debio. Nytt økologiregelverk | Mattilsynet Det stilles strenge krav for dette. FHI utfører kontroller for å sjekke rester av plantevernmidler i maten vi spiser. Rester av plantevernmidler i mat - FHI . "VKM har beregnet eksponeringen for plantevernmiddelrester fra økologisk og konvensjonelt dyrkede grønnsaker og frukt. Det var ikke mulig å beregne noe inntak fra de økologiske matvarene. Eksponeringen fra de konvensjonelle matvarene lå godt under nivåene som antas å kunne gi økt risiko for helseskade (2). Det ble tatt ut 95 prøver av økologiske produkter, hvorav 56 importerte og 39 norskproduserte varer. I disse ble det påvist rester av plantevernmidler kun i én importert vare. I gruppen frisk frukt og bær ble det påvist plantevernmiddelrester i henholdsvis 75 % og 72 % av prøvene, hvorav 0,8 % var over grenseverdiene. I gruppene grønnsaker og urter ble det påvist plantevernmiddelrester i 45 % og 42 % av prøvene, hvorav henholdsvis 1 % og 19 % var over grenseverdiene. Av 89 analyserte prøver av matkorn og ris ble det påvist plantevernmiddelrester i 69 %, hvorav to prøver av ris var over grenseverdien. Det ble påvist glyfosat i de fleste prøvene av bygg, men funnene var betydelig lavere enn grenseverdien. Det ble ikke påvist rester av plantevernmidler i barnematprøvene eller i prøver av animalsk opprinnelse. Hva disse spørytemidlene gjør med oss vet vi ikke sikkert, men vi får de inn i en cocktail. Dette er fra en norsk studie Forskning: Sprøytemidler i mat kan skade kjønnsorgan hos guttefostre – Document Kilder får være økologiske bønder. Nå blir ikke jeg å finne fram bønder bare for å overbevise en fremmed på nett at man må sprøyte oftere når man driver økologisk. Om du har lyst til å vandre rundt og tro at dem ikke sprøyter avlingen når dem driver økologisk, så er det ingen som hindrer deg.
Gjest Atheena Skrevet 24. september 2022 #43 Skrevet 24. september 2022 Duraton skrev (2 minutter siden): Kilder får være økologiske bønder. Nå blir ikke jeg å finne fram bønder bare for å overbevise en fremmed på nett at man må sprøyte oftere når man driver økologisk. Om du har lyst til å vandre rundt og tro at dem ikke sprøyter avlingen når dem driver økologisk, så er det ingen som hindrer deg. Problemet ditt er at du ikke finner noen kilder fordi det du påstår ikke stemmer. Jeg har akkurat motbevist det du kommer med fra seriøste kilder både fra FHI og Mattilsynet. Så tenker at vi kan avslutte videre diskusjon rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #44 Skrevet 25. september 2022 Jeg spiser ikke utelukkende økologisk på noen som helst måte. Men noen ting jeg ofte spiser økologisk er: banan, epler, rosiner, tomater, paprika, ketchup, mais, kanel, pepper, gulrøtter, havregryn, chiafrø, fullkornspasta, egg.. Anonymkode: 51720...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå