Gå til innhold

hvilke matvarer har du gått over til økologisk, for å unngå sprøytemidler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del er det bl.a : paprika, rosiner, sitron,

Anonymkode: 5f4b1...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mel, paprika, agurk, epler, gulrot, sitrusfrukter, banan, frosne bær, brokkoli.

Anonymkode: 6455f...3d8

• Liker 1
Skrevet

Sitrusfrukter og frosne bær. Og sånn generelt velger jeg økologisk der hvor det er mulig, så lenge det ikke er hinsides dyrt.

Det er jo dessuten veldig mye annet enn bare frukt og bær man bør tenke på. Hele tørrvareavdelingen i butikkene er jo full av potensielt sprøytet plantemat, som frø, nøtter, mel, kokosmelk, hermetiske tomater, juice, krydder, kaffe, te, pasta, ris, osv. Og knekkebrød, tomatsausen i makrell i tomat, og alskens annet.

Jeg gidder ikke å bare kjøpe økologisk. Det ville blitt altfor dyrt, og dessuten vanskelig å gjennomføre. Men som sagt gjør jeg det der hvor det er mulig og enkelt.

Dette tror jeg forresten er noe veganere burde være bevisst på - at når de spiser utelukkende mat fra planter, så spiser de også veldig mye sprøytede matvarer, så lenge de ikke utelukkende velger økologisk.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har kuttet ut alle planter.

Kjøtt er trygt. I dyr (og mennesker) samler sprøytemidlene seg hovedsaklig i kollagenet, så når jeg lager beinkraft så passer jeg på å bruke bein fra kuer som har beitet og ikke fått kraftfôr.

Anonymkode: ec545...856

• Liker 5
Skrevet
Lafamiglia skrev (25 minutter siden):

Dette tror jeg forresten er noe veganere burde være bevisst på - at når de spiser utelukkende mat fra planter, så spiser de også veldig mye sprøytede matvarer, så lenge de ikke utelukkende velger økologisk.

Kan de spiste økologiske planter da? De er ikke veganske... De er jo gjødslet med organisk gjødsel. Husdyravføring, blodmel, beinmel osv. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har akkurat begynt med økologisk. 

Det er absolutt mye dyrere så får se litt etterhvert. Tenker mest mulig frukt og grønt. Jeg reagerer med kløe når jeg spiser epler og banan, men ikke med økologiske. Reagerer også på stenfrukter generelt og kan ikke spise moreller selv om de er økologiske. Så tror faktisk at mye sprøytemidler i tillegg trigger allergi. 

Anonymkode: 15250...2fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke spesielt for veganere?Hvis dyrene som brukes i kjøttproduksjonen fores på sprøytede planter (enten det er gress eller kraftfôr) blir mange av giftstoffene akkumulert i kjøttet. Generelt får man i seg mer miljøgifter når man spiser høyt oppe i næringskjeden.

Anonymkode: 73fae...abb

• Liker 4
Skrevet

Agurk, jordbær og rosiner.

Anonymkode: 6bd54...a75

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er vel ikke spesielt for veganere?Hvis dyrene som brukes i kjøttproduksjonen fores på sprøytede planter (enten det er gress eller kraftfôr) blir mange av giftstoffene akkumulert i kjøttet. Generelt får man i seg mer miljøgifter når man spiser høyt oppe i næringskjeden.

Glyfosat (roundup) lagres hovedsaklig i kollagenet og i organer, og det spiser folk flest ikke så mye av. Det er ikke noe særlig glyfosat i muskelkjøtt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For min del er det bl.a : paprika, rosiner, sitron,

Anonymkode: 5f4b1...33c

Epler. Er så uendelig mye bedre i smaken enn sprøyta (selv de norske) 🍎

Anonymkode: 80b69...51f

• Liker 3
Skrevet

Det meste som ikke kan skrelles, særlig bladgrønt og bær unngår jeg å kjøpe konvensjonelt, det er vanskelig å vaske også. F.ex. selleri vasker jeg med såpe og skyller godt før det konsumeres, hvis jeg kjøper konvensjonelt. Alt med tykt skall, som sitrus, bananer, meloner bare vasker og skreller jeg, det bryr jeg meg ikke om å få tak i økologisk.

Anonymkode: 1e56f...059

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Glyfosat (roundup) lagres hovedsaklig i kollagenet og i organer, og det spiser folk flest ikke så mye av. Det er ikke noe særlig glyfosat i muskelkjøtt.

Glyfosat er ikke så veldig giftig heller, den blir bare en sak fordi man inntil nylig trodde det var helt ufarlig. Insektmidler er noe annet, så har vi alle de andre miljøgiftene som vi finner over alt.

• Liker 1
Skrevet

Det forundrer meg at folk i det hele tatt kjøper økologisk mat i en tid med så mye fokus på bærekraft. Det er utrolig egoistisk å insistere på økologisk mat for egen helse, når vi vet hvor lite bærekraftig det er! Dere er med på rovdrift av jorden vår.

Anonymkode: 9984f...851

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Glyfosat er ikke så veldig giftig heller, den blir bare en sak fordi man inntil nylig trodde det var helt ufarlig. Insektmidler er noe annet, så har vi alle de andre miljøgiftene som vi finner over alt.

Nuvel... baserer du dette på studiene kjøpt av Bayer (tidligere Monsanto) eller baserer du deg på alle andre? Her er en annen link om dem.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det forundrer meg at folk i det hele tatt kjøper økologisk mat i en tid med så mye fokus på bærekraft. Det er utrolig egoistisk å insistere på økologisk mat for egen helse, når vi vet hvor lite bærekraftig det er! Dere er med på rovdrift av jorden vår.

Dette ble veldig motstridende. Økologisk mat er mye mer miljøvennlig og tar vare på jordens miljø uten å bruke sprøytemidler, stue dyr sammen uten å få beite ute, gir de antibiotika og har genmanipulert kyllinger så de får kjempe bryst. Gir de kraftfor de ikke bør spise osv. Grisen du spiser får ikke være ute og for grisene er det like viktig å få være ute som å få i seg næring. Så det er det motsatte av rovdrift på jorden. Slik vi holder på nå så sier de vell at det er 60 dyrkeår igjen fordi vi ødelegger jordsmonnet. 

Oppdrettslaksen ødelegger for annet dyreliv i havet. Da snakker vi rovdrift. 

Når det kommer til å være bærekraftig så er det noe annet, men å kalle det rovdrift blir rett og slett feil. Du må lese deg opp., 

I samme slengen så øker fedme, kreft og allergier. Tror du det kan ha noe med alle sprøytemidlene og tilsetningsstoffene vi får i oss? 

Så ja jeg har absolutt tenkt til å spise mye mer økologisk. Nettopp fordi jeg vet at dyrene har hatt det mye bedre og fordi jeg ikke vil ha i meg sprøytemidler. Jeg kan spise et norskt usprøytet hageeple, men jeg reagerer med full kløe i hals/svelg og hovner opp hvis jeg spiser noen av de importerte ihjelpsprøyta eplene. Bon apetitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Ingen. Matprisen er så høy nå at å bytte til økologisk vil sprenge matbudsjettet. Tenker det er bedre å spise ikke-økologiske råvarer enn ultraprosessert mat uansett. 

Anonymkode: 4b70d...794

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ingen. Matprisen er så høy nå at å bytte til økologisk vil sprenge matbudsjettet. Tenker det er bedre å spise ikke-økologiske råvarer enn ultraprosessert mat uansett. 

Anonymkode: 4b70d...794

Ja den ser jeg. 

Jeg bestiller fra Oda og velger de økologiske varene jeg kan. Hvis jeg slipper å gå i butikken og planlegger middagene min kommer jeg faktisk bedre ut selv om jeg velger økologiske produkter og styrer unna ultraprosssert mat. Velger også norske grønnsaker i sesong. Så har en miks mellom økologisk og grønnsaker i sesong da jegt vet de bruker mindre sprøytemidler i Norge. 

Det er mange varer jeg ikke lenger kjøper og det sparer jeg penger på. Samme med at jeg ikke spiser mellommåltider. Vi er en familie med barn så må selvfølgelig tenke på de ved matinnkjøp. 

Nå vet jeg ikke om du planlegger godt og er veldig bevisst, men hvis du ikke gjør det og bare tenker at økologisk er dyrere er det ikke sikkert du kommer så mye dårligere ut hvis du er god på å planlegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette ble veldig motstridende. Økologisk mat er mye mer miljøvennlig og tar vare på jordens miljø uten å bruke sprøytemidler, stue dyr sammen uten å få beite ute, gir de antibiotika og har genmanipulert kyllinger så de får kjempe bryst. Gir de kraftfor de ikke bør spise osv. Grisen du spiser får ikke være ute og for grisene er det like viktig å få være ute som å få i seg næring. Så det er det motsatte av rovdrift på jorden. Slik vi holder på nå så sier de vell at det er 60 dyrkeår igjen fordi vi ødelegger jordsmonnet. 

Oppdrettslaksen ødelegger for annet dyreliv i havet. Da snakker vi rovdrift. 

Når det kommer til å være bærekraftig så er det noe annet, men å kalle det rovdrift blir rett og slett feil. Du må lese deg opp., 

I samme slengen så øker fedme, kreft og allergier. Tror du det kan ha noe med alle sprøytemidlene og tilsetningsstoffene vi får i oss? 

Så ja jeg har absolutt tenkt til å spise mye mer økologisk. Nettopp fordi jeg vet at dyrene har hatt det mye bedre og fordi jeg ikke vil ha i meg sprøytemidler. Jeg kan spise et norskt usprøytet hageeple, men jeg reagerer med full kløe i hals/svelg og hovner opp hvis jeg spiser noen av de importerte ihjelpsprøyta eplene. Bon apetitt. 

De river regnskog for å dyrke økologisk. Nuff said...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De river regnskog for å dyrke økologisk. Nuff said...

Har du kilder?

Det stemmer at det rives regnskog for å dyrke konvensjonell mat som eks Palmeolje som er på full fart inn igjen i norske matvarer. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg velger norske grønnsaker om det går, trooor det er mindre/bedre kontroll på sprøytemidler i Norge?

Av økologisk kjøper jeg alltid tomater. Jeg klør ofte/stikker i munn av tomater, og fant ut at økologisk går fint så det må være sprøytemiddel jeg reagerer på?

Anonymkode: 4fdbf...7c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...