AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Har sett meg ut et gulvteppe fra Ikea som jeg hadde tenkt å ha i gangen, men vil jo at det skal holde en liten stund. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er kjempe billig for et gulvteppe så jeg er litt spent på kvaliteten. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 59502...4b4
tangent Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Kommer helt an på hva det er lagd av og hvordan. Jeg har gode erfaringer med tepper fra ikea, men så har jeg kjøpt solide tepper i ull og et i sisal til gangen. De holder bra. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 Du må nesten linke til produktet, IKEA har flere titalls tepper av forskjellig kvalitet 🤷🏼♀️ Anonymkode: a7da3...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 https://www.ikea.com/no/no/p/langsted-teppe-kort-lugg-lys-gra-90445931/ Anonymkode: 59502...4b4
Million Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.ikea.com/no/no/p/langsted-teppe-kort-lugg-lys-gra-90445931/ Anonymkode: 59502...4b4 Der var det litt forvirrende informasjon. Først står det at teppet IKKE kan renses. Så litt lenger ned, står det at det kan renses likevel? Hvis det faktisk ikke kan verken vaskes eller renses som det står, er jo eneste rengjøringsmuligheten for et slikt teppe støvsuging. Det er litt ekkelt, synes jeg. Av og til, år om annet, ønsker man jo å få renset tepper. Fra Ikeas info om teppet: Vedlikehold Lufting og støvsuging kan hjelpe med å fjerne lukten teppet kan ha når det er nytt. Kan ikke vaskes. Kan ikke klorblekes. Tåler ikke tørketrommel. Kan ikke strykes. Kan ikke renses. Støvsug og roter teppet regelmessig. Tørre flekker; fjernes øyeblikkelig ved å skrape forsiktig mot midten av flekken. Våte flekker; ikke gni. La væsken trekke inn i litt tørkerull, fukt med en klut og mildt såpevann. Profesjonell tepperens ved behov. Bruk alltid det rette munnstykket, og aldri den roterende børsten, når du støvsuger teppet. 1
kraftwerk Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 (endret) Kommer vel helt an på materialet teppet er lagd av. Jeg har et stort gulvteppe fra IKEA av 100% ull, og er veldig fornøyd med det. Har også en løper i gangen som ikke er av ull, trolig polyester - som egentlig ikke er noe særlig å skryte av. Det er der midlertidig, men ikke et teppe jeg kommer til å ta betalt for når jeg finner en erstatter, for å si det slik. Tepper er jo tekstil, akkurat som klær. Og alt avhenger av materialet. Er det 100% ull f.eks - så er det ekstremt slitesterkt og kan vare i flere år. Samme med lin, silke, bomull osv osv.. Polyester er plastikk og olje, og er både brannfarlig og ekstremt lite slitesterkt. Endret 19. september 2022 av kraftwerk 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 Million skrev (24 minutter siden): Der var det litt forvirrende informasjon. Først står det at teppet IKKE kan renses. Så litt lenger ned, står det at det kan renses likevel? Hvis det faktisk ikke kan verken vaskes eller renses som det står, er jo eneste rengjøringsmuligheten for et slikt teppe støvsuging. Det er litt ekkelt, synes jeg. Av og til, år om annet, ønsker man jo å få renset tepper. Fra Ikeas info om teppet: Vedlikehold Lufting og støvsuging kan hjelpe med å fjerne lukten teppet kan ha når det er nytt. Kan ikke vaskes. Kan ikke klorblekes. Tåler ikke tørketrommel. Kan ikke strykes. Kan ikke renses. Støvsug og roter teppet regelmessig. Tørre flekker; fjernes øyeblikkelig ved å skrape forsiktig mot midten av flekken. Våte flekker; ikke gni. La væsken trekke inn i litt tørkerull, fukt med en klut og mildt såpevann. Profesjonell tepperens ved behov. Bruk alltid det rette munnstykket, og aldri den roterende børsten, når du støvsuger teppet. Men prisen for rens vil trolig langt overstige kostnaden til et nytt slikt teppe. Til den prisen ville jeg tatt sjansen og forsøkt å vaske det. Anonymkode: 13329...95d 1
Million Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men prisen for rens vil trolig langt overstige kostnaden til et nytt slikt teppe. Til den prisen ville jeg tatt sjansen og forsøkt å vaske det. Anonymkode: 13329...95d De fleste vaskemaskiner hjemme kan ikke ta tepper. Det blir for tungt når den skal dreie trommelen rundt. Det kan ødelegge maskinen helt, særlig når den prøver å sentrifugere. Vanlige vaskemaskiner er rett og slett ikke dimensjonert for gulvtepper. Det er mulig det kan gå med det lille på 60 x 90 som ts linket til, da. Men vanlige tepper, nei. Endret 19. september 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 Million skrev (1 time siden): De fleste vaskemaskiner hjemme kan ikke ta tepper. Det blir for tungt når den skal dreie trommelen rundt. Det kan ødelegge maskinen helt, særlig når den prøver å sentrifugere. Vanlige vaskemaskiner er rett og slett ikke dimensjonert for gulvtepper. Det er mulig det kan gå med det lille på 60 x 90 som ts linket til, da. Men vanlige tepper, nei. Svaret mitt var selvsagt basert på størrelsen på teppet det var linket til. Anonymkode: 13329...95d
Million Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Svaret mitt var selvsagt basert på størrelsen på teppet det var linket til. Anonymkode: 13329...95d Ja. Jeg leste feil først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå